Basversterker als extra monitor

Daftmax

Girls In Your Town - Anonymous Casual Dating - No
Misschien rare vraag, maar heb kort geleden een basgitaar met kleine basversterker
(Marshall MG15) aangeschaft.

Nu vraag ik mij af of het geluidstechnisch zinvol is de basversterker met een Aux via de tafel als een
soort van extra bas speaker naast mijn Absolute Spirit 4P's te gebruiken.

Heeft dit dezelfde werking als een extra subwoofer?

Nee, dat zal niet hetzelfde werken. Bij een set met subwoofer wordt er met een filtersysteem gewerkt die het hoog afvlakt van de sub en het laag van de satellites. Als je dat niet doet dan zal de sub te ver in het hoog doorgaan en de satellites te laag. Hierdoor krijg je een onnatuurlijke klank in het frequentiebereik waar de sub en satellites overlappen.
Dit filter is dus essentieel om ervoor te zorgen dat het frequentiebereik waarin de sub speelt mooi aansluit bij het frequentiebreik waarin de satellites spelen.
Bij een verkeerd afgesteld filter gaat de sub te hoog door en de satellites te laag waardoor de overlap te hard en onnatuurlijk zal klinken. Andersom zal, als de sub te laag wordt gefilterd en de satellites te hoog, er een dip zijn in de weergave van het systeem in de overlap tussen de sub en satellites.

Verder is het zo dat een basversterker een hele andere bouw heeft dan een sub. Hierdoor heeft de basversterker een heel ander frequentiebereik en andere klank dan een sub. De kans dat dit samen natuurlijk gaat klinken (een instrument wordt dan weergegeven zoals die in het echt klinkt) is dus heel klein.

Dit neemt niet weg dat het misschien de moeite van het experimenteren waard is, misschien vind jij het wel goed klinken.

Iets om rekening bij te houden met dit experiment is dat de basversterker met een heel ander ingangsniveau werkt dan je absolute spirits. Dat basversterker verwacht nl een veel lager ingangssignaal dan je spirits. Tenzij je basversterker een aux input heeft, maar de info die ik zie op internet over je basversterker laat alleen een instrumentinput zien.

Als je dit een interessant onderwerp vindt dan is er in de hifiwereld veel info te vinden over hoe dit soort filtersystemen werken. En misschien vind je het ook interassant om eens wat te leen over het verschil in signaaloutput tussen een instrument (die van je bas) en die van een aux (line level)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Vroeg het mij gewoon af.

Ik laat hem wel zo aangesloten staan, want het klinkt lekker vol
als je gewoon aan het pielen bent. Voor mixen is het inderdaad een
ander verhaal.

Graag gedaan. En een leuk idee: als het zo mooi vol klinkt. Koop dan een goede microfoon, neem het op en mix het dan over een goede set monitors. Bij het spelen gebruik je dan je speakers als instrument en bij het mixen dan als referentie.

Back