betreft synth klank

Rob1986

Stamgast
Hallo

Ik ben bezig mij te verdiepen in synthese en synths en ben op zoek naar een gelijkaardige klank die je hoort in het nummer van David Guetta & Usher, Ludacris: The Rest Of My Life

De synth klank begint ongeveer op 1 minuut en 25 seconden.

Met Welke synthese vorm en synth zou je zo een gelijkaardig geluid kunnen maken.

Het klinkt wat agressief en dirty sound.

Hopelijk hebben jullie wat tips

Alvast bedankt

Grtz

Lijkt me iets met een snelle LFO op de volume. Ik denk dat de synthesevorm niet zoveel uitmaakt (samples, fm of analoog), maar analoog ligt wel het meest voor de hand. Een gefilterd zaagtandje met resonantie erop.

Ook meerdere wat onderling ontstemde oscilatoren, lfo op de pitch? Galmpje en een juiste dosis portamento?
Ik probeer ook maar wat..:o:

Laatst gewijzigd:
Met Welke synthese vorm en synth zou je zo een gelijkaardig geluid kunnen maken.

Je koopt Sylenth1 als je 'm nog niet had en laadt de bijgevoegde preset. Zet er vervolgens een compressor achter, dan een reverb, en dan nog een compressor waarvan de sidechain input van de kick wordt afgeleid.

LFO naar oscillator pitch is inderdaad het juiste antwoord. De synthesemethode heet trouwens "subtractief" - analoog, digitaal, hardware of software is slechts de methode waarmee deze wordt uitgevoerd.

Samples, niet doen, FM, niet doen; nodeloos moeilijk en dat doet Guetta ook niet.

Dit geluid is overigens ontzettend uitgewoond door iedereen die het na 2006 al gebruikt heeft.

Lijkt me iets met een snelle LFO op de volume.
Nee.
Een gefilterd zaagtandje met resonantie erop.
Er wordt niks gefilterd, en resonantie is ook nergens te bekennen.

Voordat je een gok gaat doen en een verhaal gaat neerschrijven: bouw de patch na en kijk of je hypothese juist is.

Ook meerdere wat onderling ontstemde oscilatoren
Nee.
lfo op de pitch?
Ja.
Galmpje en een juiste dosis portamento?
Goed dat je me daar aan herinnerde, de geuploade preset heeft de portamento niet aanstaan maar da's een kwestie van 1 knop omzetten :)

De galm van Sylenth1 is overigens ronduit afgrijselijk, of ik doe er iets fout mee (Virtualizer uit 1999 is het eerste wat in me opkomt) dus gebruik in godesnaam die van de DAW maar, die is geheid beter.

Attachments

• GuettaLeadSy1.zip
    403 bytes · Bekeken: 153
Chorus of stereo widening kan altijd (en werkt prima om de droge geluiden uit de synths wat te hypen), maar is net weer wat anders dan ontstemmen.

Op een Juno-60 zat chorus omdat 'ie maar 1 oscillator had; bij 2 oscillators had je vanzelf al dat "zwevende" effect, maar dat was ook weer een stuk duurder.

Voordat je een gok gaat doen en een verhaal gaat neerschrijven: bouw de patch na en kijk of je hypothese juist is.

Ik beschrijf gewoon wat ik hoor. Ik heb hier geen synth staan om het te testen.
Wat ik met een gefilterde zaagtand met resonantie bedoel is zoals ik de klank met een Juno-106 zou namaken. De resulterende golfvorm daarvan komt in mijn gedachten dicht in de buurt. Er zit een stotter-effect op de klank. Weet je wel zeker dat je dat met pitchmodulatie zou willen bereiken? Ik zou liever een snelle lfo met blokgolf op de volume zetten. De pitch blijft nl. constant hetzelfde, op de portamento na.
Maar misschien heb je wel helemaal gelijk.

Gewoon 2x inspelen met het handje, gratis "chorus" of "ontstemdheid" die wss nog realistischer overkomt ook.. alle mini-zwevingkjes van de synth zijn daarmee ook verschillend ipv gekopieerd via chorus of ontstemmen ; en dat maakt het toch wat breder, wat springeriger. Bij een gekopieert signaal, bij chorus en ontstemmen, is de breedte constant > bij dubbel inspelen is het onverwacht.

1 track inspelen voor links en 1 voor rechts, en dan bij 1 vd 2 tracks bepaalde parameters (tuning + lfo + timbre ) een mini-tikje verschuiven > vooral de portamento is lachen, als die iets verschilt op L/R krijg je mooie stereo bij-effecten (tip!)

Probeer het maar eens, succes!!

Wat ik met een gefilterde zaagtand met resonantie bedoel is zoals ik de klank met een Juno-106 zou namaken. De resulterende golfvorm daarvan komt in mijn gedachten dicht in de buurt. Er zit een stotter-effect op de klank.
Waarom zou je dit met een 106 na proberen te maken? Alle noodzakelijke onderdelen ontbreken; geen neerwaartse zaagtand als LFO-golfvorm, geen mogelijkheid om het naar volume te routeren, een slome LFO, en het belangrijkste: geen keytracking op de LFO-snelheid wat een vereiste is voor dit soort timbres. Lady Gaga's "Just Dance" lead heeft precies dezelfde basis.

Weet je wel zeker dat je dat met pitchmodulatie zou willen bereiken? Ik zou liever een snelle lfo met blokgolf op de volume zetten. De pitch blijft nl. constant hetzelfde, op de portamento na.
Maar misschien heb je wel helemaal gelijk.

Speel de track in kwestie op lagere snelheid af (helft van de snelheid, om eens mee te beginnen) en dan hoor je het. Modulatie van volume klinkt gewoon anders.

Omdat je bipolaire modulatie toepast met afwijking naar boven en onder blijft de pitch gelijk omdat de gemiddelde verandering van de pitch nul is, de grondtoon van de oscillator verandert niet. Dan nog, peuleschil om even de fine tune aan te passen als je alleen maar unipolaire modulatie hebt.

Download de Sylenth1 demo, open de .fxp file in de bijlage, en test het zelf, zou ik zeggen :)

Erg he, zo'n betweter? Maar het is ook niet echt aan te bevelen om advies te geven wat je niet kunt reproduceren.

het klinkt als een 'bad' van LFOs en dus ook oscillatoren...niet een LFO en een OSC.

maar dit kan je ook proberen misschien via (stereo) flanger, phaser met hoge modulatie speed

Ik heb even snel tussendoor een mp3tje gerenderd; dat zou er eerder zijn geweest als Live niet om de haverklap was gecrashed :D

Wat je hoort: Sylenth1 met de oorspronkelijke patch, porta aangezet, mix van part B (de lage component) wat omlaag gedraaid (deze gewijzigde patch met de juiste naam is bijgevoegd), over the top reverb (ValhallaRoom, preset LongModulatedSpace, 10% mix) en sidechain (Live compressor default) daarover, met ToneBoosters Barricade (brickwall limiter) als slagroom erop. Sidechain wordt verzorgd door een 13-in-een-dozijn Vengeance kick die je op het laatst even mee hoort spelen.

Let wel, dit is allemaal bewust over the top gedaan, dus wil je het in een track inpassen, dan moet je even nadenken en wat beters verzinnen qua afmixen, maar dit is in feite de basis.

Attachments

• GuettaLead.mp3
    662,2 KB · Bekeken: 156
  • GuettaLead.zip
    414 bytes · Bekeken: 165
Hallo

Alvast bedankt voor alle reacties, ik ga de sylenth zeker aanschaffen en wat instellingen met de LFO uittesten ook op andere synths tot het goed klinkt.

Grtz

nou dat was weer een lekker nuttige discussie tussen SF leden buiten de TS om :dubbel:

Back