synth klank

Rob1986

Stamgast
Hallo

Hebben jullie misschien een idee hoe zo een soort sound gemaakt wordt ?

https://www.youtube.com/watch?v=3VD6lCYKGzA

Het klankje begint direct ,1 a 2 seconden ongeveer en klinkt wat gitaar met tremolo precies maar ik kom er niet echt uit om zoiets te maken.

Graag had ik wat tips en ideeën wat jullie ervan denken.

Alvast bedankt.

Het effect wordt ook wel "trancegate" genoemd, tremolo is vaak wat subtieler en zit niet perse vast aan het tempo.

Als je weet wat sidechainen is: de trancegate is in feite het omgekeerde. Dus, in plaats van een stuursignaal (vaak de kick) te gebruiken om het hoofdsignaal (kan van alles zijn, maar vaak de rest van de track) te reduceren in volume gebruik je bij de trancegate een stuursignaal (vaak hihats) om het hoofdsignaal hoorbaar te maken. Enkele synthesizers kunnen dit automatisch, dus hoef je maar een patroontje te tekenen en klaar.

hele moeilijke praat hier om het nog ingewikkelder te maken voor iemand die blijkbaar de kennis nog niet heeft om er zelf achter te komen.
met de beste bedoelingen,maar vaak te ingewikkeld.

inderdaad een trancegate. de synth veranderd en gaat hoger,de overgang hoor je niet door de trancegate..

kijk gewoon voor een leuk Trancegate plugin en koop dat,moeizaam gaan doen kost je alleen maar tijd,die vst's hebben vaak leuke presets

yoozer heeft 100% gelijk trouwens,niks met tremolo te maken

Hallo

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik ga eens zien op internet voor een goede trance gate plugin.

Gewoon simpele gates.. Niet bijzonders en wordt al 234627419273x toegepast.

Ik ken ze niet, zijn er ook step gates zoals je ze in plugins ziet dan?
Dus bijvoorbeeld 16 of 32 steps en dat je dan kunt 'aanklikken' welke stukjes gegate moeten worden? Technisch heel simpel, maar bestaat het. En zoja: merk/type?

Ik ken ze niet, zijn er ook step gates zoals je ze in plugins ziet dan?

Nee, voor zover ik weet niet. Er is wel de EF-303 van Roland, die had volgens mij zo iets in z'n effecten zitten, maar ik zou het geen goede reden vinden om er een op te sporen (ze komen niet vaak voorbij). Je zou wellicht ook iets dergelijks kunnen bouwen op een Jomox Moonwind, gewoon filter cutoff helemaal dichtgooien, dan hoor je ook niks.

Dus bijvoorbeeld 16 of 32 steps en dat je dan kunt 'aanklikken' welke stukjes gegate moeten worden? Technisch heel simpel, maar bestaat het. En zoja: merk/type?
Technisch heel simpel, maar ook heel beperkt toepasbaar - en vele malen makkelijker in software als je toch je synths door je DAW heenstuurt.

Bekijk het zo: een hoop dingen die we nu als effecten op zich beschouwen zijn eigenlijk bedacht om een hoop werk te besparen. De flanger-pedaal is bedacht omdat men geen zin had alles 2 keer op tape op te nemen, synchroon af te spelen op 2 reel-to-reel decks, en dan de snelheid van 1 van de decks handmatig aan te passen. Het scheelt een hoop geld en is veel betrouwbaarder. Reverbs zorgen er voor dat je geen kerk hoeft af te huren (en goede akoestiek is daar ook niet gegarandeerd). Trancegates vervangen de combinatie van drumcomputer en compressor, maar andersom; in plaats van een duur bakje dat maar 1 ding kan kun je ook voor 25 piek een 2ehands Behringer compressor/gate opsnorren, een el cheapo Volca beats of Electribe er aan hangen, en met een paar kabeltjes ben je dan ook klaar en heb je ook alle keuze wat betreft patronen.

Kijk maar:

https://www.youtube.com/watch?v=3vPhaCe2RyU

Ik gebruik geen DAW en ik weet dat dat niet de meest moderne workflow is, maar ik vind oude troep nu eenmaal veel leuker :P Dus ofwel een hardware sequencer, of ik ga multitracken, of ik gebruik een tracker als Renoise.
Tuurlijk kan ik die synthoutput gaan samplen en daar een VST over gooien, zelfs in Renoise, maar dat is toch niet zoals ik het zou willen. Dan maar een arpeggiator?

Dat van CJ Bolland heb ik eens gezien, maar welke gate gebruikt hij daar dan? Zag er uit als een 19" ding, dus dat is wat ik wel leuk zou vinden.

Dat maakt niet zoveel uit. Een Alesis 3630 zou nog voldoen, zolang 'ie maar een sidechain input/key signal input heeft en een gate :) Ik heb hier een MDX2600 staan die het ook kan en nog minder kost.

Je zou het ook met een Nord Micromodular kunnen proberen, maar dan zit er weer een slag A/D/D/A tussen.

Ik heb een Alesis 3630 gevonden.
Ik doe dus synth op de input, output naar de mixer en dan heb ik bij sidechain een send en return, maar ik neem aan dat ik voldoende heb aan een send in dit geval.
Nu moet ik die gate triggeren via wat eigenlijk? Drumcomputer ofzo? Iets met steps dus zeg maar. Ik heb nog een RM1x (al heeft die wat knoppenproblemen), ik ga het daarmee eens proberen. Maakt zoals ik het me nu bedenk niet veel in wat je er in stopt, geluid in de side chain in is blijkbaar een trigger voor die gate als ik die maar ver genoeg open zet?

Een 808 hihat is hier perfect voor, zeker voor het trancegate effect - en inderdaad, even spelen met het volumeniveau en dan lukt het vast en zeker :)

Een 808 hihat is hier perfect voor, zeker voor het trancegate effect - en inderdaad, even spelen met het volumeniveau en dan lukt het vast en zeker :)

Het hoeft niet helemaal hetzelfde te zijn, maar soms wil ik wel eens een effect bereiken wat hier op lijkt, nu weet ik eindelijk hoe :D Maar dan qua toepassing meer zoals dat CJ Boland-filmpje in plaats van het voorbeeld hier in de OP.
Eens zien of ik iets kan vinden wat dit kan doen zonder dat het me honderden euro's kost, liefst nog iets wat in een rack past.

Yo Rob, je kan t ook gewoon ghetto-style doen:

ik zou gewoon "automation" intekenen over een lang gespeelde noot op de kompjoetert.... dus volume aan en uit intekenen... en die ingetekende automation ff copy pasten zodat t een herhalend patroon word
__-__-_-_--___---_ X 4 = klaar :-)

dat heb je in 2 minuten gedaan als je beetje handig met je software bent toch?

... moet wel ff wat kwijt: WAT EEN DRAAK VAN EEN TOETERSONG dat voorbeeldje... zo tis eruit :-)

Hallo

Alvast bedankt voor de leuke reacties.

@ elektrofunk: bedankt voor de tip, ik ga dat zeker eens uitproberen.

Back