Hulp gevraagd bij productie

PWM

User
Forum vrienden,

Na een lange dag solderen moet je even wat anders gaan doen. En wat is er nou rustgevender dan muziek maken? Een heleboel heb ik net ondervonden.

Ik ben al een tijdje met een nummer bezig. Het deel wat ik heb was zo gemaakt maar qua productie ben ik er al erg lang mee bezig...
Nu heb ik twee versies en zou ik graag van jullie willen weten welke, naar jullie gehoor, beter klinkt.
Het word voor mij altijd zo'n grote blur van geluid als ik me hier te lang mee bezig houd. Ik raak gewent aan een versie en dan lijkt het alleen maar anders te worden als ik iets verander. Niet beter, niet slechter, alleen maar anders..

Ook als je tips hebt hoor ik ze uiteraard graag.

Alvast bedankt voor het luisteren!
Maarten

Attachments

• poly_01.mp3
    5,2 MB · Bekeken: 122
  • poly_02.mp3
    4,7 MB · Bekeken: 105
Ik zeg poly 02

Al die synthjes zou ik toch wat beter onderscheiden. Het is wel een beetje een blur omdat ze zich allemaal een beetje bevinden in hetzelfde gebied. Al snap ik wel dat het een beetje de bedoeling is dat ze een beetje met elkaar moeten weven, maar toch. Misschien hier en daar wat mid erbij of eraf. Ik zou een backup houden van het huidige als je van plan bent te gaan experimenteren, want ik ken van mezelf dit soort muziekjes, gaat al snel fout :P. Tenzij jij een pro bent natuurlijk. Het is aan jou.

Ter verduidelijking: ik vind de eerste iets te plat... de groove komt in de tweede beter uit de verf vind ik. Maar sommige mensen houden juist van plat en hard dus het is maar wat je er zelf van vind....

Bedankt allemaal!!

Ik zeg poly 02

Al die synthjes zou ik toch wat beter onderscheiden. Het is wel een beetje een blur omdat ze zich allemaal een beetje bevinden in hetzelfde gebied. Al snap ik wel dat het een beetje de bedoeling is dat ze een beetje met elkaar moeten weven, maar toch. Misschien hier en daar wat mid erbij of eraf. Ik zou een backup houden van het huidige als je van plan bent te gaan experimenteren, want ik ken van mezelf dit soort muziekjes, gaat al snel fout :P. Tenzij jij een pro bent natuurlijk. Het is aan jou.

Een pro? Ik? nee.. :)
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Het is inderdaad de bedoeling dat ze soms samen gaan. Zo vind ik zelf de Oewahoe (voor het eerst hoorbaar op 00:19) erg mooi, deze is in versie 01 veel beter hoorbaar dan in de tweede...

Ter verduidelijking: ik vind de eerste iets te plat... de groove komt in de tweede beter uit de verf vind ik. Maar sommige mensen houden juist van plat en hard dus het is maar wat je er zelf van vind....

Om het argument dat het ritme meer naar voren komt in de tweede versie kan ik niet heen.. :)
Ik houd niet van plat en hard, gek genoeg vind ik alles behalve de beat in de tweede versie platter klinken...

Allebei de trackjes kort naar elkaar starten kan ook een een leuk effect geven.. :-)

Een pro? Ik? nee.. :)
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Het is inderdaad de bedoeling dat ze soms samen gaan. Zo vind ik zelf de Oewahoe (voor het eerst hoorbaar op 00:19) erg mooi, deze is in versie 01 veel beter hoorbaar dan in de tweede...

In versie 1 vond ik 'm te nadrukkelijk aanwezig. Het past beter bij het 'dromerige' sfeertje door 'm wat subtieler de aandacht te laten trekken. Het zou wat makkelijker zijn geweest als je 'm wat meer ruimte had gegeven in plaats van volume of meer effect. Door de blur van sounds die je niet kwijt wilt word het dus wat complexer en zul je zelf moeten uitzoeken hoe je 'm die touch geeft (als je doorgaat met poly 02 uiteraard).

Ik weet niet welke ik nou beter vind. Ze zijn allebei best druk in de lead sounds.
Kan je de instrumenten onderling niet wat meer ruimte geven? Door wat dynamische volume wisselingen aan te brengen kan je ze bijvoorbeeld afwisselend wat meer naar voren komen, ook iets meer te pannen, misschien nog de mate van reverb wat meer laten verschillen. Dat soort dingen.
Dan wordt het denk ik wel wat rustiger van.:D

Allebei de trackjes kort naar elkaar starten kan ook een een leuk effect geven.. :-)

Om het geheel nog duidelijker te laten klinken.. :)

In versie 1 vond ik 'm te nadrukkelijk aanwezig. Het past beter bij het 'dromerige' sfeertje door 'm wat subtieler de aandacht te laten trekken. Het zou wat makkelijker zijn geweest als je 'm wat meer ruimte had gegeven in plaats van volume of meer effect. Door de blur van sounds die je niet kwijt wilt word het dus wat complexer en zul je zelf moeten uitzoeken hoe je 'm die touch geeft (als je doorgaat met poly 02 uiteraard).

Nogmaals dank voor een duidelijke uitleg van je gedachten Squeekz. Je hebt gelijk. Dit vind ik vaak moeilijke beslissingen, mooie stukjes subtiel maken i.p.v. er dik boven op leggen.

Ik ga voor versie 2

Dat is dan duidelijk. Ik ga versie twee verder uitwerken! ;)

Het klinkt inderdaad erg leuk maar ik vind het nog geen nummer. Misschien wat meer variatie in de melody en drums? Wat langzamer op- en afbouwen en ergens nog een pauze in het nummer bakken.

Succes!

Tweede wint misschien inderdaad nipt. Dingen waar ik qua productie aan dacht zijn grotendeels al gezegd.
Meer diepte aanbrengen met delays en reverb zodat je op die manier de verschillende partijen onderscheidt van elkaar. (omdat ze inderdaad in het zelfde register zitten en het een wollige blur wordt)
Ook qua panning misschien nog winst te halen. Partijen iets extremer pannen nog. En EQ. Kijken waar de belangrijkste informatie zit per partij en dat bij de andere een beetje wegknippen. Lowcuts op de partijen zodat het misschien minder wollig wordt. Misschien een idee om toch sommige partijen met een octaaf te verhogen of verlagen, zodat je het ook in het arrangement oplost.
Ik vond het ook wel een goede tune, misschien nog maar een melodische leidraad in, maar misschien ook niet. Eigenlijk vind ik de drums te standaard en lichtelijk midi, die zouden wel wat bewerkter en experimenteler kunnen. Maar allemaal smaak.

jammer in dit opzicht dat je meer te doen heb in 't leven dan alleen muziek maken maar ik
weet zeker dat kamillethee rustgevender is. ik zat echt te wachten op versie 2, alleen nog
steeds overmodulatie, je moet goed kijken welke frequentie je voorang wil geven ten opzichte
van dezelfde freq's in andere tracks en idd wat meer pannen.
versie 1 vind ik wel duidelijker, zoiezo qua delay's, echter niet kwa drukte, ik heb 't idee
dat je alles in 1x wil aanpakken maar je moet kiezen...niet delen.
't muziekje is prachtig en de minikorg is nou eenmaal de beste smeerkaas die er is dus 't is
niet makkelijk maar ik weet ik zeker dat 't je lukt, zoiezo omdat 't de moeite meer dan waard is en
ik begin nu al te wachten op versie 3.

Q.

Back