RM1x tips, the sequel

eigenlijk heb ik em dan later ook weer nodig om section2 op te bouwen :o:
wel heb ik het gister met mute-memory geprobeerd, dat komt er tot nu toe nog het dichtst bij in de buurt.
maar misschien kan het ook wel niet, in die present-songs kom je het ook niet tegen..

Ja, ik was al met een heel klein schroevedraaiertje bezig geweest, maar dat lukte ook niet helemaal... T is gewoon een k*t systeem :D... Maar ik moet ze wel zover uitelkaar halen wil ik ze schoon kunnen maken, anders blijven ze net zo slecht...
Ik hoop dat het je gelukt is na 2 jaar om die rubbertjes in de Rm1x terug te krijgen. :D
Ik zit met hetzelfde euvel als jij: 4 van de toetsen doen het niet meer en het wordt erger met de rest. Ik vraag me af of dit echt zo'n hels karwei is. En of het de moeite waard is om die toetsen schoon te maken.
Enige tips bij het uit elkaar halen van de Rm1x zijn welkom. Zoals welke schroef moet je beslist niet losdraaien. Of welke knop moet je er niet zomaar af rukken.

Ik hoop dat het je gelukt is na 2 jaar om die rubbertjes in de Rm1x terug te krijgen. :D
Ik zit met hetzelfde euvel als jij: 4 van de toetsen doen het niet meer en het wordt erger met de rest. Ik vraag me af of dit echt zo'n hels karwei is. En of het de moeite waard is om die toetsen schoon te maken.
Enige tips bij het uit elkaar halen van de Rm1x zijn welkom. Zoals welke schroef moet je beslist niet losdraaien. Of welke knop moet je er niet zomaar af rukken.

schoonmaken is niet te doen, ik heb het toen geprobeerd, maar het was een verschrikking ! het beste is om in een keer alles te vervangen..
bedankt Rhodes voor de link, nu heb ik tenminste een typenummer :okdan:
nu alleen nog een goedkoop adresje.. Farnell vraagt 25 euro verzendkosten =(

Cool die link rhodes. :okdan:
Al ben ik geen fan van die tactile switches. Het wordt dus of solderen, of prutsen met de huidige switches.

wat zijn dat dan voor switches, zijn die niet ok ? prutsen met de huidige switches wordt gegarandeerd een nachtmerrie, uit elkaar halen gaat nog wel, maar om ze zonder te mollen weer te fixen gaat je ws niet lukken, solderen is minder werk.
rm1x uit elkaar halen is opzich geen probleem, mijn enige tip :
meteen alle switches vervangen, en zorg dat je alles klaar hebt liggen en hij niet 2x open moet, want hij moet echt he-le-maal uit elkaar voor je er bij kunt
succes !

Heb ook een RM1X die ik nog eens wil fixen, zoals velen met mij denk ik. De mijne heb ik al een keer uit elkaar gehaald. Dacht het eerst met contactspray te kunnen oplossen maar dat was geen optie natuurlijk. Heb er toen maar voor gekozen om de minder gebruikte, werkende zwarte toetsen te vervangen voor de haperende witte... Kan nu weer een beetje grid-sequencen. Maar het blijft natuurlijk behelpen met die membraam-shakelaars die er standaard in zitten.
Als er nu meer mensen zijn die ook een hele set willen bestellen kunnen we het misschien collectief doen en zo de (verzend) kosten wat delen. Bij hogere aantallen wordt er korting gegeven. http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=401-1796-ND
Weet niet of het dichterbij ook besteld kan worden. Het adres hierboven stond weer in deze link
matrixsynth.blogspot.com/2009/10/restored-yamaha-rm1x-sequence-remixer-1

:doei:
Heb ook een RM1X die ik nog eens wil fixen, zoals velen met mij denk ik. De mijne heb ik al een keer uit elkaar gehaald. Dacht het eerst met contactspray te kunnen oplossen maar dat was geen optie natuurlijk. Heb er toen maar voor gekozen om de minder gebruikte, werkende zwarte toetsen te vervangen voor de haperende witte... Kan nu weer een beetje grid-sequencen. Maar het blijft natuurlijk behelpen met die membraam-shakelaars die er standaard in zitten.
Als er nu meer mensen zijn die ook een hele set willen bestellen kunnen we het misschien collectief doen en zo de (verzend) kosten wat delen. Bij hogere aantallen wordt er korting gegeven. http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=401-1796-ND
Weet niet of het dichterbij ook besteld kan worden. Het adres hierboven stond weer in deze link
matrixsynth.blogspot.com/2009/10/restored-yamaha-rm1x-sequence-remixer-1

Probeer het hier eens:
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?SW-5-50

Meestal in zakje per 50 en kost bijna niks... Er zijn verschillende modellen schakelaars beschikbaar.

Thanx... De benodigde schakelaar was niet te bestellen in de webwinkel uit de link.. maar ben nu wel wat verder. Werd doorverwezen naar Conrad en heb een typenummer gevonden voor de betreffende tactile-switch, was zelfs bij Conrad niet voorradig. Heb nu aanvraag gedaan en wacht af... conrad verzend gratis vanaf 20 euro.

Thanx... De benodigde schakelaar was niet te bestellen in de webwinkel uit de link.. maar ben nu wel wat verder. Werd doorverwezen naar Conrad en heb een typenummer gevonden voor de betreffende tactile-switch, was zelfs bij Conrad niet voorradig. Heb nu aanvraag gedaan en wacht af... conrad verzend gratis vanaf 20 euro.

Vraag me af of je wel exact dat type moet hebben. Zolang je bouwmaat en het type schakelaar maar klopt....

Het gaat om de afmetingen tussen de voetjes op de printplaat, de hoogte zat er wel tussen. Die dude van de webwinkel raadde me de te kleine switches die hij alleen had af.

Het gaat om de afmetingen tussen de voetjes op de printplaat, de hoogte zat er wel tussen. Die dude van de webwinkel raadde me de te kleine switches die hij alleen had af.

Nee als dat het geval is begrijp ik het wel. Ik weet niet hoe makkelijk het is bij farnell te bestellen maar die hebben wel erg veel spul ...

Farnell rekende 25 euro verzendkosten, en dat haal je er nooit uit. Je komt, als je 1 setje besteld al niet aan de 20 euro, dus. Wacht effe af op antwoord van Conrad.

Farnell rekende 25 euro verzendkosten, en dat haal je er nooit uit. Je komt, als je 1 setje besteld al niet aan de 20 euro, dus. Wacht effe af op antwoord van Conrad.

Hoop voor je dat conrad gaat antwoorden want daar zijn ze niet erg goed in...

Valt mee... net al een reactie van Conrad. Ze kwamen met een andere switch, wel iets groter maar niet de juiste. Heb er nu op gewezen dat die voetjes juist die ruimte nodig hebben... wacht af.

Heeft even geduurd maar vanmorgen dan toch de volgende reactie gekregen van conrad:

Hartelijk voor uw bezoek aan onze website. Ondanks Europa’s grootste elektronica assortiment is het door u gevraagde product niet aanwezig in ons product-assortiment. Navraag leert mij dat deze ook niet te leveren of te bestellen is.
Wij vertrouwen erop dat uw volgende bezoek aan ons uw verwachtingen zal overtreffen.

Op zoek naar de volgende webwinkel dan maar.... zijn er nog suggesties?
De switch die ik uit de RM1X heb gehaald is ongeveer 7,5 bij 7,5 mm en meet tussen de pootjes aan de lange zijde ongeveer 9 mm, de korte zijde iets minder dan 5. De switches die wel te verkrijgen zijn 6 bij 6 mm en komen dus net 1,5 mm tekort tussen de pootjes aan de lange zijde, korte zijde vormt geen probleem.

Zoals al eerder vermeld. De webwinkel uit de link van Manvsmachine raadde bij buigen af.

Zijn er misschien mensen die dezelfde operatie (alle switches vervangen) al uitgevoerd hebben en hun bevindingen willen delen???

Ik blijf problemen houden als ik Pattern Chain gebruik (de arrangeer functie) je moet dan scrollen naar je user patterns en onderweg kom je dan die preset patterns tegen, waardoor mijn hele set-up over zijn nek gaat door program changes.
Weet iemand hoe dit is te omzeilen? Mijn handleiding zwijgt erover, maar soms zijn er mysterieuze toetsen combinaties voor dit apparaat.
(misschien iets met de NUM toets ofzo?)

Hey Yoonchi,

T is me toen niet gelukt nee, ik heb de laatste zwarte toets en de TAP toets omgesoldeerd naar de laatste 2 witte toetsen zodat ik toch nog Sections kon wisselen en in Grid mode kon werken etc.

Ik heb m gisteren weer uit de kast getrokken en t blijft toch wel een tof apparaat dus ik wil m nu weer 100% in orde krijgen. Ik ga eens kijken of ik die switches ergens vandaan kan toveren (van een overleden RM1x misschien??)

Nou, ik imiteerde me weer maartenloos gisteravond dus ik heb voor 47$ (incl. verzendkosten) 27 tactile switches besteld bij Digi-Key... T zal mij benieuwen :)

matrixsynth.blogspot.com schreef:
Patrick Manderson said...

The RM1x featured on this posting is mine.
The contact switches for the keyboard buttons were replaced with these.

Digikey Part Number
401-1796-ND
Mfg Part Number
KSI0M011LFT

http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=401-1796-ND

It took a couple of hours to do. Mainly because I was spending time strategizing the best method and sequence to remove the old ones and solder in the new.
Removing the old ones was the hardest part.
Make sure you keep your solder iron away from the diodes.

The switches are nice. They have a definite tactile feel to them now. However there is a slight click sound to them.

Ik zat net ff door de manual heen te bladeren, en toen kwam ik een aantal erg handige sneltoetsen tegen.
...
...
...
Zie pagina 30 van de manual. Maakt wat mij betreft 't werken met de RM1x nog een stukie sneller.

Grappig, in de Engelse manual staat op pagina 30 de System Init procedure... Ik kan die shortcuts verder helemaal niet vinden, heb jij t over de NL handleiding of zo?? ik heb alleen de FR, DEU en EN versie namelijk...

Back