RM1x tips, the sequel

Ja het moet wel aan mij liggen :-) Of één of andere instelling die ergens de mist ingaat... of het oude OS...

Waar zie ik...
Hoe upgrade ik naar...

het laatste OS?

OS haal je van de yamaha site..

kijk ff in je handleding voro die OS check.. weet ik niet uit mn hoofd..

kHeb echt gn idee. Ik heb de handleiding erbij genomen maar ik vind daar zometeen niks in terug over OS of besturingssysteem. Ik heb dus geen enkel idee welk besturingsysteem erop draait, en hoe je er dan andere moet opzetten...

Ik zal de site ff checken.

Ok
EDIT:
hier staat de download en de uitleg hoe te upgraden...

Ik hoop dat dat het probleem is, want dit is echt niet doenbaar.

Laatst gewijzigd:
Hier man.. 1 minuut totale zoektijd met http://www.google.com

http://www.yamahasynth.com/download/rs7000.html

Instructie:
http://www.rs7000.org/osdl.html

Check OS op je RS:
http://www.vintagesynth.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=40005&start=15

'to check what OS you got, when turning the unit on, press and hold the Pattern, Pattern Chain and Utility buttons. the test screen with the OS version will appear.
you should def update to the latest (OS 1.22). since the 1.2, the RS has a lot of additional features and bug fixes.'

CHECK OS:
1) Turn off your RS.
2) Press and hold the PATTERN, PATT CHAIN & UTILITY BUTTONS and turn the power on.

You should get the test screen, where you will find the OS version number.

UPDATE:
1.22 should be the latest. You can download the latest OS from www.yamahasynth.com and then unzip the file and put the *.pgm file on a SmartMedia card to update the RS7000 to the latest OS if you want to. Just read the help file that comes with the OS file in the ZIP for installation instructions.

Thx dudes, ik had hem ondertussen ook al. Zou toch ergens duidelijk in de manual moeten staan, al die shortcuts... ik vind er geen enkele.

Ik heb os1.20, niet de laatste dus, zometeen eens proberen die handel, dan kan ik terug gaan rammen.

kHeb echt gn idee. Ik heb de handleiding erbij genomen maar ik vind daar zometeen niks in terug over OS of besturingssysteem. Ik heb dus geen enkel idee welk besturingsysteem erop draait, en hoe je er dan andere moet opzetten...

Ik zal de site ff checken.

Ok
EDIT:
hier staat de download en de uitleg hoe te upgraden...

Ik hoop dat dat het probleem is, want dit is echt niet doenbaar.

heb je 'slice' al geprobeerd btw?

sloom als ik ben heb ik dat gisteren voor het eerst gedaan... erg vet.. je kan zo je loops realtime timestretchen.. :P

Laatste OS erop gezet.

Same fucking problem...

Ik heb mn geluiden eerst terug allemaal goedgezet, opgeslagen (all), daarna terug geladen (all+system). Alles klinkt goed, ik ga naar een volgende style, daar is ook alles goed, ik ga terug naar de eerste style en hopla alle (de meeste) geluiden zijn wr bassygrandpiano's ofzoiets.

In mixer staan nogtans de goede instrumenten weergegeven.

Ik zou graag naar je all-data kijken in mijn RS, maar ik heb helaas geen memory card over waarmee ik dat even snel kan doen (heb nog maar 1 SM card die werkt en ik durf het niet aan om die tijdelijk te wissen). Misschien iemand anders?

Gebruiken alle kanalen hun eigen TG out? Of gebruiken verschillende kanalen één TG? Als verschillende kanalen dezelfe TG out gebruiken, of dezelfde sample bank, ligt daar misschien het probleem. (ik gok maar wat)

En anders... heb je al geprobeerd om een program change te geven? Dat moet werken, maar kan andere nadelige gevolgen hebben. Zover ik weet zijn die gevolgen alleen nadelig bij externe midi apparaten; dan geeft 'ie iedere keer aan het begin van een loop een prg change, waardoor filter tweaks gereset worden. Volgens mij doet hij dat niet bij interne geluiden en samples, maar ik weet het niet zeker.
Als de tracks al program changes hebben, wis die dan, en kies opnieuw het juiste geluid in de mixer. Dat kan ook wel 'ns helpen.

Als niets meer werkt, zit er maar 1 ding op: de hele style wissen en het hele nummer opnieuw opbouwen, kijken wat 'ie dan doet...

De analisator die ik ben heb ik al die dingen ondertussen al geprobeerd, PC gewist en zo, er stonden er zowiezo al geen, dus kheb echt gn benul waarom die sounds ineens veranderen (twas trouwens geen grandpiano maar een basssound met de filter half toe...beats me waarom net dàt geluid)...

kGa het gewoon opnieuw maken en hopen dat het niet weer gebeurt...

Anders wel zalig apparaat, maar dit moet hij me niet te vaak flikken...

1) heb je hem nu al geupgrade ?
2) misschien een aparte thread aanmaken want de laatste 20 posts of zo hebben nog maar weinig met de eigenlijke discussie te maken...

1) heb je hem nu al geupgrade ?
2) misschien een aparte thread aanmaken want de laatste 20 posts of zo hebben nog maar weinig met de eigenlijke discussie te maken...

Ja upgrade, factory reset, program changes gewist, opnieuw alles opgeslagen en daarna terug laden... allemaal geen probleem enkel en alleen dat het fucking geluid van sommige tracks om één of andere reden telkens weer naar een bassound springt met een filter erop...

kHeb de pattern gewoon opnieuw opgebouwd, ik hoop dat dit alleen niet nog een keer gebeurd.

ik heb weleens hetzelfde gehad,
alle tracks telkens op grnd piano
nadat ik midifile geladen had volgens mij zo'n XG

was weer goed na factory reset,
maar dat had je al gedaan dus...........

Is het trouwens normaal dat in pattern chain mode de RS heel even inhoud als je van pattern wisselt?
Als je je pattern chain naar song converteerd loopt hij wel weer smooth...

Zou kunnen dat pattern chain alleen bedoelt is om hem uiteindelijk om te zetten naar song..

nooit dat hij echt even stopt ,
het kan volgens mij wel zo lijken als sommige lang aanhoudende geluiden afgebroken worden bij het switchen

dit is in song mode niet dacht ik

Een jaar geleden (ofzo) heb ik een RM1x gehad in combinatie met een Emu sampler.
Dit heb ik toen weg gedaan en heb toen een poosje een MPC1000 geprobeerd.
Die up to date gemaakt met andere OS enzo, maar het was toch niet echt mn ding. :bekdicht:

Nu heb ik van de week weer RM1x gehaald, en een sampler volgt nog.
Oke allemaal leuk en aardig tot dus ver..

Aan mijn RM1x heb ik nu een Emu midi keyboard/controller en een Novation Supernova synth.
Dit werkt nog niet helemaal zoals het hoort.
Alles wat ik op mn Emu midi keyboard inspeel, triggert beide apparaten (de rm1x en de synth).

Als ik in de rm1x setup de TG (tone generator?) uit zet en op het klavier van de rm1x speel, wordt de synth getriggert zoals het hoort.
Anders om ook (midi out uit, TG aan) en alleen de rm1x wordt getriggert.

Maarrr het maakt niet uit of ik midi out of TG aan of uit heb als ik via mn Emu midi keyboard speel.
Allebei apparaten worden dan getriggert en geven geluid.
Dit is niet de bedoeling, graag heb ik dit anders want ik vind het wel relaxt werken met een midi keyboard erbij..

Alleen heb ik geen idee wat ik dan in de instellingen (van de rm1x of misschien ook wel het keyboard) anders moet zetten?

Okee dat probleempje even ter zijde, dan heb ik namelijk nog iets..;

Elke keer als ik op record druk op de rm1x, knalt de supernova synth weer naar de 1e present.
Waar ligt dit aan, en hoe verhelp ik dit?

Zó, alweer een aardig post geworden zo :D

Had dat laatste niet te maken met een bugje in de oude firmwareversie? Ik weet het niet zeker hoor, maar wellicht kun je je OS proberen te updaten als je nog niet de meest recente versie hebt.

OS updaten naar 1.13 kan alleen door de romchip te laten vervangen...

Back