RM1x tips, the sequel

:)

Ik begin er wel steeds meer van te balen dat de rm1x die suffe diskettes gebruikt. Zeker nu ze (bijna) niet meer verkocht worden. Ik sla binnenkort nog maar ff een doosje in, zodat ik nog even vooruit kan.

Een RS heeft geen audition voor samples en begint bij het openen van je smartmedia kaartje steeds in de root..
Ik dacht ik zeg het alvast..
Dank daarvoor.

Op het smartmedia kaartje geen mappen gebruiken helpt niet ?
Geen audition voor samples is wel wat een -.

Ik wil graag een RS7K omdat het dan wat compacter allemaal wordt, ipv drie apparaten (rm1x, sampler en externe scsi schijf).
En een synth die mee moet, maar dit gaat met een rs7k ook mee.

:)

Ik begin er wel steeds meer van te balen dat de rm1x die suffe diskettes gebruikt. Zeker nu ze (bijna) niet meer verkocht worden. Ik sla binnenkort nog maar ff een doosje in, zodat ik nog even vooruit kan.

Er zijn Floppy-drives met een USB aansluiting voor bijv. een USB stick, die emuleert een gewone 1.44MB of 720Kb IBM floppy... geen idee hoe compatible dat allemaal is met de RM1x maar zoiets zou wel handig zijn op den duur. Of misschien een CF drive inbouwen?

Op het smartmedia kaartje geen mappen gebruiken helpt niet ?

Je begint steeds bovenaan je samples in te laden.. dus je moet elke keer scrollen naar je sample (die je niet kan voorbeluisteren) en die 1 voor 1 inladen. Je kan wel per load sessie achter elkaar samples per 1 inladen... dan begin je dsu niet steeds bovenaan vanaf de root. maar zodra je load mode uit gaat en weer terugkeert star je weer van voor af aan..

Daarnaast kan je maar 8 tekens gebruiken dus goede namen geven is best tricky (best kort) zodat je ze goed terug kan vinden.

Je kan niet even 20 bassdrums inladen en spreiden over je pads..

Ik weet niet hoe je samples hebt ingedeeld maar o de RS kan je kiezen tussen 1 sample verdelen over je keyboard (pitch veranderd dus) of een set phrase samples te maken.. Uitgebreid presets maken zoals op je esi kan dus veel minder uitgebreid. daartegenover staat dat de sampler op de RS veel sneler werkt en dat je lekker kan spelen met de resampler, slicer etc.

Ik heb hem uiteindelijk weggedaan omdat ik liever een laptop had met Ableton, is veel flexibeler, uitgebreider en qua workflow sneller..

Je begint steeds bovenaan je samples in te laden.. dus je moet elke keer scrollen naar je sample (die je niet kan voorbeluisteren) en die 1 voor 1 inladen. Je kan wel per load sessie achter elkaar samples per 1 inladen... dan begin je dsu niet steeds bovenaan vanaf de root. maar zodra je load mode uit gaat en weer terugkeert star je weer van voor af aan..
Veel scrollwerk zo te horen dus, want zoals ik nu werk zou ik wel steeds weer uit load mode weg moeten, misschien mn werkwijze wijzigen dan.
Daarnaast kan je maar 8 tekens gebruiken dus goede namen geven is best tricky (best kort) zodat je ze goed terug kan vinden.

Je kan niet even 20 bassdrums inladen en spreiden over je pads..

Ik weet niet hoe je samples hebt ingedeeld maar o de RS kan je kiezen tussen 1 sample verdelen over je keyboard (pitch veranderd dus) of een set phrase samples te maken.. Uitgebreid presets maken zoals op je esi kan dus veel minder uitgebreid. daartegenover staat dat de sampler op de RS veel sneler werkt en dat je lekker kan spelen met de resampler, slicer etc.
Ik gooi nu een allemaal verschillende samples op het klavier tot het vol zit en begin dan weer aan een nieuwe preset op de esi.
Dingen waar ik verschillende toonhoogte van nodig heb komt uit mn synth of met grote uitzondering sample ik meerdere keren.
Ik heb hem uiteindelijk weggedaan omdat ik liever een laptop had met Ableton, is veel flexibeler, uitgebreider en qua workflow sneller..
[/quote]
Hehe, ja en daar kom ik nu juist van terug.
Had een setup met een Ableton, een launchpad en een akai mpd24 maar als de rommel dan vast loopt voor publiek ben ik er snel klaar mee (gelukkig is de mpd stevig gebouwd,..)

Bedankt voor de feedback, dan weet ik wat me te wachten staat!

Ik treed niet op..ik maak tracks op hobby niveau :-)

Maar ik kan me voorstellen dat je ab-so-luut niet wil dat je hardware/software vastloopt..

Mn RS is iig nooit vastgelopen..

Ach, het omzetten kost even tijd maar daarna maakt het toch niet zoveel meer uit?

Let wel op dat Smartmedia kaartjes erg gevoelig zijn voor read/write errors, alleen het uitwisselen tussen pc en rs7000 kan die arme dingen al de kop kosten. Voor het schrijven van samples op de pc gebruik ik 1 kaartje. Dat kaartje gaat dan in de RS louter om de samples te lezen. Als ik in de RS vervolgens weer iets wil opslaan, gebruik ik een ander kaartje.

Beetje omslachtig, maar ik heb al zoveel kaartjes vernagelt door de eenvoudige weg te kiezen, en aangezien die dingen nogal zeldzaam worden ben ik liever moe dan lui. Ik kreeg deze tip van een man die smartmedia kaartjes repareert en doorverkoopt, daar heb ik ook mijn laatste kaartjes vandaan: http://www.goudentips.org/smartmedia/

Owja, en een XD-to-SM adapter haalt ook weinig meer uit, die dingen zijn al even gevoelig en XD kaartjes van 128mb of minder zijn al even zeldzaam als smartmedia kaarten :(

[spammode] Ik heb btw nog 2 van die 128mb kaartjes liggen a 25,-/stuk [/spammode]

Haha ja da's waar. Maar die dingen zijn niet erg betrouwbaar te noemen; ik heb er al heel wat gehad die niet meer werken. Sowieso gebruik ik het alleen om de data van en naar m'n PC te krijgen.

haha, je moet ze ook voorzichtig behandelen. Kusje erop wil ook wel eens helpen.

Heeft iemand wel eens geprobeerd om een MIDI-dump van de RM1x naar de RS7000 te doen via enkel een kabel van midi-out naar midi-in?

Sinds kort ook in bezit van de RM1x.
Meteen even optisch onder handen genomen ;).

attachment.php

Attachments

• DSCF1550.JPG
    DSCF1550.JPG
    119,5 KB · Bekeken: 160
Gaaf gedaan, volgende stap zwart of grijs ipv blauw? :P
Alleen lastig te realiseren denk ik.

thx. Als ie me erg goed gaat bevallen zou ik het overwegen.
Ik vond em al iets vintage hebben met die knoppen, vandaar het hout.
Alleen die kleur.... wel herkenbaar daardoor.

Ja, mooi gedaan maar issie niet erg zwaar zo met al die stenen en rotsen eraan??

'Solid as a rock sequencer':D

Back