808 kloon

Arv

Robot
Is er een drumcompu die sterk lijkt, qua sound, op de aloude 808? En dan bedoel ik niet software, zoals die van Propellorheads!

Arv

Drumstation of sampler.... simpel..

drumstation is het relaxt, omdat je dan de knoppen dedicated hebt. Verder zit er een aardige 909 cloon in en je kunt alles via midi aansturen en 6 outputs. Zo kun je lekker je 808 hihats als een gek laten pannen :)

Ik weet dat er mensen zijn die zelf 808/909 kloons hebben gebouwd. Ik zal eens zoeken...

Hmmm, are U shure?

Ik heb namelijk het idee dat de hats van de 808 nogal lekker in de mix liggen wat betreft timing enzo. Ik zal wel lekker vaag overkomen, maar ik vind oude elektro nummers zooo lekker grooven! Hoe doen ze da? Puur compressie, of eh?

Arv

Okee.... Die groove zal moeilijk na te maken zijn, maar waarschijnlijk heeft dat met een soort van shuffle te maken die je in een 808 niet uit kunt zetten.
Het beste is natuurlijk een echte 808, maar for the time being is een drumstation ook erg echt. Vooral als je een beetje shuffle toevoegd.

Ik heb nu een ET-R van Korg om wat eletro-achtige drums te creeren, maar ik val vaak terug op mijn RS7000..
Effe checken wat een drumstation ongeveer kost!

thanx

Arv

Orgineel geplaatst door JohnnyBusca
Okee.... Die groove zal moeilijk na te maken zijn, maar waarschijnlijk heeft dat met een soort van shuffle te maken die je in een 808 niet uit kunt zetten.
Het beste is natuurlijk een echte 808, maar for the time being is een drumstation ook erg echt. Vooral als je een beetje shuffle toevoegd.

Een 808 heeft toch geen shuffle zoals de 909? Lijkt me sterk dat ie zelf een soort shuflle produceert. Dat heeft een 606 of 303 toch ook niet. :confused:

Nee, officieel heeft ie geen shuffle zoals de 909, maar hij klinkt zo fucking groovy. Dat moet met een soort shuffle te maken hebben als je het mij vraagt.

Interessant vraagstuk! Ik benieuwd of hier nog meer kennis van bovenwater kan komen.. OnAcid?

O enneh, is het echt moeilijk tegenwooridig om er 1 op de kop te tikken? Zoe?

Arv

Ja, ze klinken idd funky :{

Je ziet ze best vaak te koop, maar ik vind €1000 te veel. Check ebay.de, daar gaan ze nog wel eens voor minder...

Heeft er hier iemand een 808? ik geloof namelijk niks van die shuffle maar dat kun je gelukkig wetenschappelijk verantwoord testen.

808 closed hihats op elke 16de noot opnemen naar je pctje

waveform view in n wave editor

en dan kijken of alle tijdsintervallen tussen het begin van de hihats hetzelfde zijn.

kom op 808 owners! werk de broodje aap verhalen de wereld uit!
met screenshots en al! ;)

Geloof het of niet..

Geloof het of niet..

.. maar de 808 heeft een heel eigen groove.

Studio Electronics heeft in den beginne ook een 808 kloon op de markt gebracht. Al zullen die bakken vele malen zeldzamer zijn dan het origineel ;)

808 doe-het-zelf

808 doe-het-zelf

Veur de betere doe-het-zelver, hier een link naar een 808/909 kloon:

http://www.colinfraser.com/tr909/my909.htm

Dit ding speelt dus geen sampletjes af zoals de Novation Drumstation, maar is een echte kloon wat betreft de hardware. Maar zoals bijna altijd ontbreekt weer de sequencer...=(

Misschien dat ik binnenkort eens ga kijken of ik zo'n sequencer zelf kan maken. :)

De Drumstation speelt niet alleen sampletjes af, het is een combinatie van synthese (AWM) en samples. Als ik me niet vergis was dat bij de 909 ook zo (en als ik me wel vergis krijg ik waarschijnlijk het hele forum over me heen:o )

groeten

BasicSys

Laatst gewijzigd:
Re: Geloof het of niet..

Re: Geloof het of niet..

.. maar de 808 heeft een heel eigen groove.

Yep, de stokoude processor in de 808 heeft het behoorlijk druk met het op tijd uitvoeren van al z'n taken en hierdoor kan het wel eens gebeuren dat bijvoorbeeld op het ene moment een hihatje wat eerder aangezet wordt dan op een ander moment.

Studio Electronics heeft in den beginne ook een 808 kloon op de markt gebracht. Al zullen die bakken vele malen zeldzamer zijn dan het origineel ;)

Yep, er schijnen 35 van deze Harvey 808's te zijn gemaakt. Heeft iemand er toevallig een foto van?

De Drumstation speelt geen sampletjes af, het is een combinatie van synthese (AWM) en samples.

Aha, dat zoeken we zo even op. ;)

Als ik me niet vergis was dat bij de 909 ook zo (en als ik me wel vergis krijg ik waarschijnlijk het hele forum over me heen:o )

Heheheh, valt mee hoor. Alleen de Crash, Ride en HiHats van de 909 zijn samples met een analoge VCA erachter, de andere geluiden worden analoog opgewekt. Bij de 808 zijn alle geluiden analoog.

Back