testje
testje
Ik heb even iets uitgeprobeerd:
De bassdrum elke 16de noot gezet tegen een snel tempo.
Dan een vergelijking (met het oor) gemaakt tussen de interne sequencer en een atari-sequens. De decay van de bassdrum helemaal dichtgedraaid.
Ik lette vooral op eventuele timingnuances en luidheidsverschillen per trigger en kwam tot het volgende:
- geen verschil tussen de 808 sequens en de atari sequens bij dichtgedraaide decay. Alles loopt heel strak, en voor mij geen hoorbaar verschil in timing of luidheid.
MAAR: toen ik de decay opendraaide, begonnen er onregelmatigheden op te treden bij de 808. Sommige triggers werden veel luider, andere werden amper of net te laat getriggerd, zodat je maar een stukje hoorde. Het lijkt inderdaad dat de sequencer vd 808 niet helemaal kan volgen.
Toen hetzelfde geprobeerd met de atari sequencer:
De decay opengezet: exact dezelfde onregelmatigheden tot gevolg!
Het lijkt erop dat de circuits voor de klankopwekking rechtstreeks invloed hebben op de sequencer. Aangezien het fenomeen zich ook bij de atari voordoet, ligt het mijns inziens niet echt aan de sequencer, maar aan de manier van klankopwekking, die eigen is aan de tr808. Daar de klankopwekking bij de drumstation anders is, zal die dus ook anders (stabieler) gaan klinken bij sequencing.
De ultieme test is natuurlijk 2 dezelfde sequences opnemen: één met de interne en één met een externe, en dan laten raden wat uit wat komt.
Ik neem dit niet als absoluut aan, maar het klinkt wel als een aanvaardbare uitleg. Laat het weten als dit absoluut niet klopt, dan begin ik direct een broodjeszaak...