808 kloon

Re: Novation Drumstation

Re: Novation Drumstation

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Kreg nah wat!:

http://www.vintagesynth.org/novation/nvdm.shtml

De Novation Drumstation is een VA bak en dus én niet analoog én gebruikt ook geen samples. Weer wat geleerd. 8)

lijkt me sterk dat de drumstation helemaal geen samples gebruikt, aangezien de TR909 ook samples gebruikt voor sommige sounds..

Olaf

Hmmm, m'n eerdere bericht over de Drumstation heb ik iets te gehaast getypt en niet goed gechecked en dan kan er af en toe eens iets misgaan. Hierbij m'n verontschuldigingen voor de door mij eerder genoemde onjuiste informatie over de Novation Drumstation: in tegenstelling tot wat ik eerder zei, gebruikt de Drumstation zowel VA-geluiden als samples voor het maken van de 808 en 909 geluiden.

Ik denk dat ik iets te vaak met analoge bakken in de weer ben...heheh. Iemand een drumstation in de aanbieding? ;)

testje

testje

Ik heb even iets uitgeprobeerd:

De bassdrum elke 16de noot gezet tegen een snel tempo.
Dan een vergelijking (met het oor) gemaakt tussen de interne sequencer en een atari-sequens. De decay van de bassdrum helemaal dichtgedraaid.
Ik lette vooral op eventuele timingnuances en luidheidsverschillen per trigger en kwam tot het volgende:

- geen verschil tussen de 808 sequens en de atari sequens bij dichtgedraaide decay. Alles loopt heel strak, en voor mij geen hoorbaar verschil in timing of luidheid.

MAAR: toen ik de decay opendraaide, begonnen er onregelmatigheden op te treden bij de 808. Sommige triggers werden veel luider, andere werden amper of net te laat getriggerd, zodat je maar een stukje hoorde. Het lijkt inderdaad dat de sequencer vd 808 niet helemaal kan volgen.

Toen hetzelfde geprobeerd met de atari sequencer:
De decay opengezet: exact dezelfde onregelmatigheden tot gevolg!

Het lijkt erop dat de circuits voor de klankopwekking rechtstreeks invloed hebben op de sequencer. Aangezien het fenomeen zich ook bij de atari voordoet, ligt het mijns inziens niet echt aan de sequencer, maar aan de manier van klankopwekking, die eigen is aan de tr808. Daar de klankopwekking bij de drumstation anders is, zal die dus ook anders (stabieler) gaan klinken bij sequencing.

De ultieme test is natuurlijk 2 dezelfde sequences opnemen: één met de interne en één met een externe, en dan laten raden wat uit wat komt.

Ik neem dit niet als absoluut aan, maar het klinkt wel als een aanvaardbare uitleg. Laat het weten als dit absoluut niet klopt, dan begin ik direct een broodjeszaak...

Broodjes..

Broodjes..

Doe mij er maar eentje met fricandeau dan.. beetje peper.. beetje zout..

Maar effe serieus. Je experiment zegt een hele hoop. Ten eerste natuurlijk dat de interne sequencer van de 808 zo strak is als een setje baby-billen (nét als de Atari).

Ten tweede; dat de klank-opwekking van de 808 er voor kan zorgen dat de respons op triggers vanuit de sequencer niet altijd exact gevolgd worden.

Hiermee is in mijn ogen bewezen dat de 808 zijn eigen 'groove' heeft. Een ongrijpbare swing..

"maaaann... I want this thing soooo baaaad.. "

en wij maar zeiken over (instabiele) midi vanaf de PC, en ATM8 en Midex'en kopen om de midi timing strakker te krijgen, zodat het weer net zo klinkt als de de oude analoge bakken..hahaha.....terwijl die juist lekker random te keer gaan en daardoor hun typische sound krijgen....we lijken wel gek..

Olaf

Hey, bedankt voor alle ins en outs over de 808!

Hmm, ik doelde ook een beetje op de attack van de snares en de BD's e.d. is dit instelbaar op de 808? Of is dit puur de compressie die later misschien in de keten is toegevoegd?

Arv

Die test van Nick Nova is interessant. Nu moet je nog wat accenten toevoegen en je gaat helemaal lachen.

Ik denk dat de kracht van x0x sequencers ligt in het feit dat een accent per step of op alle instrumenten zit of op geen.

Daardoor krijg je een flow in je hihat's die met je kick meegaat, ect. Verder vraag ik me af of het samenvoegen van geluiden op 1 output misschien verschil kan maken.

Klinkt de hihat van een externe output hetzelfde dan een hihat in combinatie met een kick en de rest? Snappen julle me een beetje?

Dat zou een leuk experiment zijn.

Ik heb zelf een ET-R die veel weg heeft van de X0X sequencers. Maar het heeft gewoon niet de groove die je bij een 808 hoort.. Het klinkt toch nog te blikkerig.

Arv

blikkerig klinken zegt meer over de klank dan over de swing van de sequencer lijkt me?

en ik denk dat ook vaak meespeelt dat je toch een heel ander idee hebt als je zo'n mooie 808 met al die kleurtjes ziet en hoort.....vergis je niet in de menselijke geest ;)

Olaf

Mee eens Olaf, maar ik luister veel naar oude electro en ander werk waar de 808 prominent (of alleen de 808) naar voren komt. En dan begint het toch op te vallen dat het ander soort "feel" heeft. Ik heb vroeger eens een TR606 gehad, en die had zo'n zelfde soort "feel". Het zal waarschijnlijk, zoals al eerder in de thread is genoemd, liggen aan de processor... Deze is bij oude instrumenten natuurlijk niet zo snel..

Arv

ja..ik denk dat de analoge charme/feel voornamelijk voortkomt uit de onregelmatigheden van analoge stuff......alles fluctueert, veranderd, timing enzo is niet helemaal superstrak etc....dat klinkt de mens allemaal levendig in de oren....

een heleboel van bovenstaande elementen zijn natuurlijk ook wel in digitale stuff te programmeren....swing/shuffle, velocitydata die de filtercutoff subtiel moduleert etc.

Olaf

Harvey 808

Harvey 808

De 808 kloon van Studio Electronics..

harvey_808.jpg

Re: Harvey 808

Re: Harvey 808

Bedankt voor het plaatje, Craz! :)

T'is niet moeders mooiste om te zien, maar onder de motorkap schuilt natuurlijk wel een echte 808, toch? ;)

Re: Re: Harvey 808

De 808 kloon van Studio Electronics..T'is niet moeders mooiste om te zien, maar onder de motorkap schuilt natuurlijk wel een echte 808, toch? ;)
Smaken verschillen, ik vind de SE weer wel een mooi bakkie 8P

T'is niet moeders mooiste om te zien...

Nou... Ik vind die 808 juist een lelijk eendje. Vergelijk dat is met de schoonheid (uiterlijk) van een 909!

:-)

Maar eh, is deze kloon makkelijk te vinden? Of is ie nog zeldzamer als een 808? :confused:

Arv

veeeeeeeel zeldzamer!

Maar SE maakt echt lelijke apparaten! De ATC voorop! :)
ATC.jpg

Tja, dit is inderdaad wel een vage interface ja.. :[>

Maar hee, het kleurgebruik lijkt wel errug veel op die bij die nieuwe Live software!

Arv

808 onregelmatigheden

808 onregelmatigheden

Wordt de 808 Bastrom niet opgewekt middels een geimpulseerde resonante HPF. Fase effecten zorgen dan wel voor de onregelmatigheden (coexistentie van positieve impuls met negatieve amplitude waarde in de terugkoppelingsschakeling resulteert in uitdoving of zo iets), zo werkt dat tenminste bij mijn Virus.

Back