Techno

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Jouw tracks klinken over het algemeen alsof je gewoon maar wat doet. En heel veel van je synths, samples, FX en zelfs melodieën haal je uit packs en gooi je door elkaar. Vandaar dat het soms bizar vals klinkt.

Kies eens een synthesizer en bouw je eigen synthhgeluiden eens. Verdiep je eens in muziektheorie.

Ehm.. Mag ik me ermee bemoeien?

Wat is er mis mee met 'gewoon maar wat doen'?
Het gaat er toch niet om hoe je muziek maakt?
Als je maar muziek maakt!
De meest minimale middelen hebben tot topproducties geleid.
Met of zonder theoriekennis....
En over smaak valt te twisten... :-)

Oja, ik heb in de track weinig valse nootjes gehoord... :-S

Laatst gewijzigd:
Ben ik helemaal met je eens. Ik ken iemand persoonlijk die 0 weet van theorie, maar bizar vette dingen maakt. Echter A87 maakt echt echt echt valse muziek. Sommige tracks doen gewoon pijn. Het is niet disonant, het is gewoon vals.

Vandaar mijn opmerking. Dit geldt ook voor de opmerking over eigen synths maken. Nee het hoeft niet, en ik gebruik soms ook een al dan niet door mij bewerkte preset omdat het perfect past, maar ook hier weer: A87 pakt als ik het zo hoor, kant en klare synthlijnen uit een pakket. Nu is dat prima als je ze goed bij elkaar zoekt en passend maakt, maar ik vind dat niet het geval.

Het is en blijft een mening, maar ik probeer in elk geval iets aan 'm mee te geven waar ie wat aan heeft. Ik hoop ook altijd dat mensen dat bij mij doen. Als dat dan soms hard overkomt, helaas voor mij. Ik filter zelf wel de opmerkingen die onderbouwd zijn en de 'wat een kutherrie' opmerkingen ;).

Ik ben het dus met je eens, maar wat je zegt gaat niet voor iedereen op. En zeker, als je gewoon lekker wilt knutselen voor de hobby dan hoor je mij niet :). Maar A87 claimt continu dat ie erg professioneel is, het beter weet dan anderen hier en op beatport zit en what not (z'n eigen label btw met alleen eigen tracks). Ook prima, maar ondertussen wil hij wel feedback en kaft iedereen af die 'm dat geeft. Hoe hard het soms ook is, een verstandig persoon haalt diep adem, overdenkt het nog eens, en doet er iets mee (mits de feedback goed onderbouwd is uiteraard).

Echter A87 maakt echt echt echt valse muziek. Sommige tracks doen gewoon pijn. Het is niet disonant, het is gewoon vals.

Je bedoelt het melodielijntje wat op 0.45 in deze track van start gaat?

Volgen mij is dat niet vals. Het geluidje moduleert, dat wel...

Er is wel iets mis mee in dit geval, hence: vals. Als een zanger een verkeerde noot zingt compleet buiten de toonladder die wringt met alles er omheen, dan noemen we dat vals. Toen ik nog studeerde maakte we vaak de grap dat iets dissonant was als we een compleet foute noot speelde. Het verschil tussen vals en dissonant is nogal groot.Maar goed laten we die discussie niet voeren want ik merk nu al dat we het niet eens gaan worden. :)

er zit geen vaart in het nummer.... geen drive... geen groove.. Hij moet ook veel meer aangekleed worden. Atmosferische geluiden, geluiden die de spanning opbouwen..

Toen ik nog studeerde maakte we vaak de grap dat iets dissonant was als we een compleet foute noot speelde.

Toen ik ooit nog pianoles had, heb ik een stuk van Willem Pijper leren spelen.
Men zou deze muziek 'vals' kunnen vinden.. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Polytonaliteit)
Wat mij betreft bestaan er geen foute noten.
Wel liggen sommige combinaties wat gemakkelijker in het gehoor dan de andere.

Er is simpelweg geen officiele norm. Dus het blijft nogal onderhevig aan persoonlijke mening vrees ik. :okdan:

Ik ben het daar wel mee eens.

electro is voor mij met stroompjes opgewekte muziek in een herhalende (eenvoudige) maat , techno is alles om electro heen. bv trance
wat ik raar vind klinken namelijk is bijvoorbeeld electro techno
maar electro trance kan dan wel weer of electro house of techno trance, minimal techno of minimal electro. dus voor mij is electro en techno een eenheid.

Het ligt maar net aan de tijdgeest of iets 'dissonant' of 'vals' gevonden wordt...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vals_%28muziek%29

Volgens mij ontken ik dat ook niet hoor. Misschien was dit niet vals ik het jaar 1152 of in de toekomst in het jaar 2365, of in een bepaalde cultuur, maar in 2013 in Europa, noem ik dit vals. ;) Tja, in die zin blijft het altijd een mening...

Sommige chinese muziek klinkt voor ons westerlingen vals, omdat ze van oorsprong veel meer tonen onderscheiden dan wij westerlingen. Dat maakt dus dat het voor ons vls kan klinken. Niet dissonant. Ik luister veel dissonante muziek en vind dat prachtig. De gebruikte tonen op een aantal plekken in de track zijn gewoon misplaatst, passen niet in het geheel, worden niet ingeleid, en dus klinkt het gewoon pijnlijk. Dat wil niet zeggen dat iedereen er last van heeft, maar dat betekend ook niet dat het onjuist is wat ik zeg.

Check: https://www.youtube.com/watch?v=e5rAwQmCwJw

Veel mensen die ik dat laat horen, vinden het enorm vals klinken. Totdat ze het vaker luisteren :). Het is een vrij briljante melodie die goed ondersteund wordt door alles er omheen. Doe je dit niet, klinkt het misplaatst, en dat noem ik 'vals'.

Overigens is het volgens mij heel makkelijk aan te passen door 1 a 2 noten van het melodietje anders te laten lopen op een manier dat het past bij het achtergrond synthje. Alleen die ene keer in de 'cycle' als je begrijpt wat ik bedoel. Brengt meteen wat extra variatie/diepgang, hoe je het wil noemen...

Bedenk me wel nu dat dingen over internet vaak onnodig hard aankomen. En het gaat er hier redelijk hard aan toe. Ik ben zelf ook wel eens geschrokken van comments die ik kreeg en zelfs een tijdje niet wezen kijken/posten om die reden. Maar nu ik er aan terug denk, heeft me dat eigenlijk alleen maar geholpen om over m'n twijfels heen te stappen, de opmerkingen op te pakken en gewoon nog harder te werken aan tracks.

Laatst gewijzigd:
Het gaat m ook vaak over smaak... Als je weet hoeveel mensen superhits afzeiken... Korrel zout. Maar in elke richting ;)

Superhits worden bijna per definitie afgezeken door "kenners" ;-)

Maar ik zou geen enkel probleem hebben om afgezeken te worden na de productie (en liefst het schrijven van tekst en muziek) van een superhit bij het kijken op mijn bankrekening.

Paul

boy
that escalated quickly

Dat kun je wel zeggen ja, extra jammer omdat ik nog expliciet heb verzocht om het een beetje rustig te houden. Probleem zit in dit geval aan beiden kanten maar op zich snap ik de verzuurde reactie van A87 enigszins.
Of een track goed of slecht is staat volledig los van de manier van reageren en de standaard de laatste tijd op synthforum lijkt toch vaak oneerbiedig/respectloos te zijn.

Misschien is het voor mensen reageren een goed idee om eens na te denken hoe je zelf feedback op een track zou willen ontvangen.........

Dit forum is niet bedoelt als plek om elkaar bij elke gelegenheid die zich voordoet af te zeiken!

Er is tegenwoordig ook wel een substroming binnen techno die wat commerciëler is en ontstaan is uit minimal techno. Ik noem het piemeltjeshouse omdat het wel lekker dansbaar is, maar een beetje het echte ondergrondse techno gevoel niet heeft en ook en beetje 13 in een dozijn is (vind ik). Het heeft er wel voor gezorgd dat Awakenings nu letterlijk 5x zo groot is als 8 jaar geleden
Grijp de gelegenheid even aan, ben het er mee eens dat het piemeltjeshouse is :P

Ik vind Minimal Techno de meest saaie en gierige muziek die er is.. sure, daarom heet het minimal.. ken mensen die daar echt hele avonden/nachten naar kunnen luisteren, alhoewel luisteren, het is slechts een Vibe die aanstaat niet meer dan dat. Het is dan niet meer dan logisch dat het toegankelijk is voor zoveel mensen -Awakenings 5x zo groot zei je-.. er zit zo weinig muzikaals in, dat er ook niemand kan zeggen "oeh" of "aah" dat vind ik mooi / niet mooi.. er is NIKS mooi te vinden aan minimal als het inhoudsloos is :)

Soms zitten er wel aardige bij bijv sommige van Ace Ventura of Infected Mushrooms vind ik best te pruimen, dat dan weer wel.

Sorry TS, heb je track nog niet kunnen luisteren!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back