Hoe kan DrDre zo groovy klinken? 4-tek?

JohnnyBusca

rocket scientist
Naar aanleiding van de thread van Arvy: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=14515&t=1491

Hoe kan het dat de beats van DrDre zo vet groovy klinken?Natuurlijk door de compressie van zijn tafels, maar verder heeft het ook met een soort shuffle te maken.
Ik heb het hier al met 4-tek over gehad. Hij had de beat in een of ander softwarepakket geanalyseerd en kwam tot de conclusie dat er een vage shuffle over zat. 4-tek, hoe zat dat ook alweer?

is dat niet de MPC swing?

Olaf

Dat had ik ook al tegen hem gezegd maar dat geloofde Mr Busca niet. In ieder geval kan je het zeker wel voor de typische hiphop swing gebruiken maar Dr. Dre is ook niet de eerste de beste hiphop producer natuurlijk. Je hebt toch zelf ook een MPC, Jeroen?

Meer over swing:
http://www.mpc2000xl.com/swing.htm

ik dacht altijd dat die hip hop gasten dat met zo'n sp1200 van EMU deden...??

Ik weet althans dat veel van die gasten er een hebben staan en dan loops maken en deze dan in de MPC gooien...
maar ik weet het ook niet zeker ..:confused:
hiphop is niet mijn sterkste kant..

voor Reason heeft Peff een MPC3000 gesampled en in recycle groove-templates ervan gemaakt...ik geloof dat ie ongeveer alle swing percentages heeft opgeslagen..de Refill is hier te downen:

http://www.peff.com/reasonarchive/nrpb.html

met de groovegrid op de RM1x kan je ook erg lekkere swings maken, de MPC swing krijg je door alle even noten (2, 4, 6,8 etc) in de groovegrid te selecteren en vervolgens een paar ms naar rechts te schuiven....

Olaf

Laatst gewijzigd:
In hiphop kringen is de Emu 1200 erg gewild, hij is 12 bit en daardoor klinken de sounds lekker groezelig.
De MPC 60 was er in twee versies, bij versie 1 wordt de audio rechtstreeks aangestuurd ipv dat de sequencer de midi noten triggert.

Bij versie 2 van de 60 en de andere MPC's gaat dit wel via midi.

groeten

Basicsys

wel eens aan gedacht dat de drums ook op
een software sequencer geprogrammeerd kunnen zijn?

In Cubase zit bijv een groove quantize,
waardoor je midinoten kunt shuffelen in verschillende
modes.

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door olafmol
voor Reason heeft Peff een MPC3000 gesampled en in recycle groove-templates ervan gemaakt...ik geloof dat ie ongeveer alle swing percentages heeft opgeslagen..de Refill is hier te downen:

http://www.peff.com/reasonarchive/nrpb.html

met de groovegrid op de RM1x kan je ook erg lekkere swings maken, de MPC swing krijg je door alle even noten (2, 4, 6,8 etc) in de groovegrid te selecteren en vervolgens een paar ms naar rechts te schuiven....

Olaf

Kan ook met de "swing" functieknop!

Arv

Origineel geplaatst door Arveyman

Kan ook met de "swing" functieknop!

Arv

yup, maar die zit alleen op de RS7000 Arv ;)

Olaf

WOW! Wat antwoord jij snel Olaf!
hmm, ik wist niet dat de RM1X die niet heeft. Jammerrrrrr! 8)

Arv

superrrrrrrrrrrrrrsnel!

helaas inderdaad....maaaaarrrrrrrrrrrr: op de rm1x kan je dus de groovegrid daarvoor gebruiken, en in de quantise job heb je ook een swing factor

Olaf

Als mijn geldboom weer wat meer is gegroeid :( dan wil ik misschien wel een RM1X erbij kopen. Dan is de leercurve niet zo stijl en kan ik ze makkelijk syncen. Maar hoe zit dat nou ook weer met dat probleem van die PC changes? Olaf?

sorry dat ik ff off-topic ben..

Arv

je bedoeld de PC "bug" in de RM1x?
in de preset-phrases zitten ProgramChanges ingebakken..als je dus in je mixer scherm als voice een "phrase" hebt geselecteerd en je drukt vervolgens op stop of rewind dan stuurt ie automatisch die PC naar je midi out.....niet handig dus..de oplossing: gewoon ff naar iets anders dan "phrase" zetten....voila..

verder negeert die voice setting in je mixer-scherm ook je midi-setup...dus als je bv in je midi-setup track 8 naar midi out 1 stuurt en je selecteert in je mixer-scherm als voice bv patch nummer 12, dan stuurt ie wel netjes een PC 12 naar buiten, maar niet naar midi kanaal 1, maar gewoon naar 8...dat komt omdat de voice settings in je mixer bedoeld zijn voor de interne tonegenerator..

de oplossing: gebruik bv section 16 om op elk kanaal PC's te sturen naar al je modules....speel je gewoon 1 keer section 16 af om al je modules op de juiste patches te zetten, en ga verder naar section 1 om je tracks te spelen..

klinkt nogal complex, maar is het niet....je kan natuurlijk de PC's ook gewoon in je tracks zelf zetten, maar dan wordt ie elke keer gezonden als de phrase wordt gelooped..

Olaf

Cool, dit zijn de betere tips Olaf!
Vreemd, volgens mij is dit dus niet veranderd/verbeterd bij de RS.. Ik ga dat vanavond is even uitproberen.

thnx

Arv

volgens mij klopt het idd dat het op de RS7000 hetzelfde nog is, komt nl omdat yamaha dit echt zo uitgedacht heeft als logisch..jaja..rare japanners ;)

Olaf

4-tek, hoe zat dat ook alweer?

Ik heb ooit es een keer met logic dan nummer van eve met gwen stefani gesampled ... gewoon een drumloopje gepakt, en een groove template van gemaakt dan zie je dat er behoorlijk wat shuffle of zoiets wordt gebruikt. Ik weet niet of ie dat met een drumcompu doet. Het lijkt me eigenlijk sterk want dan zou alles van iedereen die dezelfde drumcompu gebruikt ook vet klinken en dat is duidelijk niet zo. Ik denk dat hij goeie muzikanten dingen in laat spelen en daar groove templates van maakt. Dan past de groovetemplate die je gebruikt teminste bij het ritme dat speelt. Ik heb toen ook geprobeerd die template op een nummer waar ik mee bezig was toe te passen maar dat klonk alleen maar ranzig en rommelig.

Ik schuif altijd gewoon met de midinotes in cubase, je kan dan gewoon alle notes millisecondes verplaatsen net zolang totdat je die groove krijgt. Wat ik ook vaak doe is gewoon realtime opnemen en dan niet quantesizen.

Heb je die nieuwe Brandy al gehoord????
Tering heeee die producer heeft helemaaaaal nog nooit van quantesizing gehoord, echt totaaaaal ofbeat gewoon. Beetje van George Clintons Atomic Dog gejat denk ik.

Back