even doorsparen of iets anders?

jefz

Triple
Ik werk steeds meer OTB en verzamel de nodige hardware om me heen.
Momenteel heb ik een RME 9632 met 4 extra inputs en 4 extra outputs.
Adat out 8 kanalen (voor de modulaire synth)
Adat in 8 kanalen.

Buiten het feit dat ik kanalen tekort kom vind ik het steeds irritanter om in mijn daw te moeten afmixen. Pielen met kleine knopjes, niet leuk als je al veel met computers overdag werkt.
Nu dacht ik om een mixer erbij te prikken waarvan de output in mijn RME zit geprikt en kan dan meer "on the fly" mixen en krijg hopelijk dan ook meer headroom in mijn mixen.

Klinkt dit nog logisch of maak ik hier een denkfout in de workflow?

Maar dan welke mixer?
Het mag best een "vies" randje hebben (maak techno)
Wil voldoende kanalen om in de toekomst neer weer vast te lopen.

Pak even een aantal van oa MP die mijn aandacht hebben qua prijs. Heb geen ervaring met mixers dus welke zouden jullie nemen en waarom?

Zeer betaalbaar: Allen & Heath GS3
Iets duurder: Allen & Heath Zed 436
Stuk duurder: Allen & Heath Zed R16 (werk met PC dus moet een firewire kaartje inpluggen en daarmee is mijn RME ook niet meer nodig dacht ik) daarnaast wel adat om uit te breiden.

Alvast bedankt voor het advies!

Of je scheidt recording en afmixen.
Recording gewoon met de computer uit, afmixen van opnames later op de computer.
Dan helpt je met wat eenvoudiger in de creatieve flow blijven.

Zelf gebruik ik inmiddels een RME UFX, dat werkt ideaal voor zoiets.
Maar kan ook zonder dure investering, met een relatief eenvoudige multitrack recorder (bijv. van Zoom R8, R16, R24)

Mijn workflow is erg opgebouwd uit alles laten lopen en goede balans vinden, dat opnemen en later finetunen in de DAW. Nu zit ik continu met de muis in de hand en vind ik erg vervelend werken. Dit is reden dat ik nu naar een mixer kijk. Kan ik op de tafel direct terwijl alles loopt een beter balans zoeken zonder de muis in de hand te nemen.
De zoom is vergelijkbaar hoe mijn setup nu is maar bied geen directe eq mogelijkheden en de mogelijkheden om een compressor of effecten toe te voegen.

Wat denk je van de genoemde mixers?

allen heath heeft de ice 16 een stand alone 16 track recorder.
kan je opnemen zonder pc. en gebruiken met mixer naar keuze.
en evt. toch nog wav exporteren naar je daw.

Hi Stevaux, die had ik gezien maar mist de eq. Ben niet specifiek op zoek naar een track recorder, dat ontloopt niet veel van wat ik nu qua setup en workflow.

Doe ik miskoop aan de a&h gs3? Goedkoop te krijgen en kan ik eerst uitvinden of de workflow me bevalt.

dacht dat je wilde opnemen EN analoog mixen. dus ook achteraf je mix kunnen verbeteren . mij lijkt dat altijd wel fijn. jammer dat je niet ff zo n mixer kan proberen he?!

Ik heb zelf een A&H Zed 24 wat een prima mixer is. De EQ klink goed, maar je kan er geen extreme effecten mee bereiken. Er zitten ook langere sliders op dan mijn vorige mixer wat erg fijn werken is. Er zit ook een 'PFL' functie op waardoor je de input gain van een inkomend kanaal kan afregelen.

Persoonlijk vind ik afmixen op een ouderwets mengpaneel een goede leer ervaring. Doordat je zovaak schuiven aan het verzetten bent, vooral als je met verschillende tracks werkt, leer je goed luisteren naar wat er gebeurt in je track.

ik denk dat ik voor een "ouderwets" mengpaneel ga. Ervaring opdoen en kijken of het past binnen de workflow.
Nu de studio weer aanpassen :D

Ik heb een R16 en daar ben ik zeer tevreden mee. Werkt zowel zonder pc als met en is vrij flexibel. De EQ is ook goed. Hij kost wel wat, maar dan heb je daarna wel een mixer die veelzijdig is en vlot werkt.

Geduldig afwachten tot er een AH Zed R16 op marktplaats verschijnt voor een leuk bedrag.

Kan er iets meer uitleg gegeven worden waarom de Zed R16 zou een goede aanrader is? Ik snap dat je met een oudere tafel tegen meer onderhoud kan aanlopen maar is het verschil in flexibiliteit en geluid zoveel beter?

Wat ik niet helemaal kan uitvogelen bij de zed r16 is of je kanalen vanuit de DAW weer terug kan brengen in de tafel. Dan zou het helemaal perfect zijn, eerst live opnemen, later met input vanuit de DAW een finale mix maken. Werkt de interne geluidskaar van de Zed R16 op deze manier? Dat zou betekenen dat ik mijn interne RME kaart niet meer nodig heb.

alle routings die je maar kan verzinnen kan je maken bij zedr16

opnemen- teruglussen- summen; allemaal met druk van een knop te doen; anders even de handleiding doornemen, het duurde ook even eer ik het allemaal doorhad.

je rme mag weg want de r16 dient ook als geluidskaart; de converters zijn even goed als die van rme

prijs-kwaliteit is zedr16 echt ongelooflijk goed

Ik ben het eens met hierboven.. Werkt prima en zeer goede geluidskwaliteit. Het is geen ultra flexibele desk, maar dat hoeft voor mij ook niet per se.

Die Zedr16 lijkt zeer goed, maar een list prijs van 1700.- eeum een normale allen heath mixer zit 2e hands op 350 euro. Zijn die preamps dan zo extra speciaal en die eqs zo gigantisch goed?

Wil me bijna niet aan en hoor graag een geluids demo'tje mag iemand zich geroepen voelen

En uiteraard zit de prijs hem vast in die ingebouwde geluidskaart in combinatie met, een losse geluidskaart is immers ook al rondt de 800euro in rack. beetje overdure mixer toch?

Zo en RME 9632 is altijd handig voor erbij , zeker voor ADAT :)

Zit de RME en de Zed elkaar dan niet in de weg? Ik kan in Ableton maar een geluidskaart selecteren zover ik altijd begreep.

Soundcard
The internal soundcard features 18 FireWire inputs and 18 outputs plus 16 ADAT I/O. Each channel on the mixer has its own independent soundcard channel so instruments can be recorded simultaneously (pre or post EQ) and into the sequencer separately. To minimise clock jitter and provide synchronicity between the ZED-R16 and other devices, the mixer is equipped with the professional JetPLL™ digital audio chipset.

Als ik bovenstaande lees kan ik dus opnemen per kanaal in Ableton daarna nog bewerken met een effecten rack in Ableton, groupen en daarna weer uitsturen naar de tafel en een finale mix maken.

Als dit kan is het wel erg interessant, buiten de 16 kanalen ook nog 16 adat aansluiting. Ik neem aan dat je bv 8 in en 8 out kan selecteren?

Sorry voor het vele vragen, maar gezien de aanschaf prijs niet iets om even te proberen. (retour zenden is hier niet echt een optie :) zal wel even duren voordat ik alles heb uitgevogeld)

je hebt helemaal geen rme meer nodig, zed r16 doet alles
daarom is het ook zo'n goede oplossing op financieel vlak

Back