Waarom best alleen "titelcontracten" tekenen als je toch met projectnamen werkt?!

Dance123

Ingeburgerd
Waarom best alleen "titelcontracten" tekenen als je toch met projectnamen werkt?!

Hoi,

Ik heb al vaak gelezen dat de meesten aanraden dat je best een titelcontract tekent voor x aantal nummers ipv. een exclusiviteit-contract. Feit is dat ik denk dat in de praktijk de meeste bekende labels (zowel independents als majors) exclusiviteit willen.

Vraag is of dat zo erg is. Als je met projectnamen werkt, dan is het toch alleen die projectnaam die exclusief zit bij dat label en voor de rest kan jij dan toch andere projecten doen als producer bij andere labels, etc.. of zie ik iets over het hoofd?!

Alvast bedankt voor alle goeie raad!

Mike.

Je ziet iets over het hoofd inderdaad.

Exclusief contract staat op jouw eigen naam, niet op een projectnaam, daar zittum het al in.
Als je dit dus tekent is er van andere projecten als producer bij een ander label/maatschappij
geen sprake meer.

Dus...tenzij je even bekend bent als Ferry of Thijs of welke beroemdheid dan ook, nooit een excl. contract tekenen,
zeker niet in deze onzekere tijden.

tiens, hoe komt het dan dat er in het Rank 1 interview op dit forum het volgende staat:

11. Zijn jullie exclusief aan ID & T verbonden ?[C-Code]

Rank 1 : De naam Rank 1 is exclusief aan ID&T verbonden, maar wij zelf niet.

Dus blijkbaar is het wel mogelijk alleen de projectnaam exclusief te tekenen bij een label zonder dat jij zelf vast? Hoe zit dat precies?

Dat komt dus duidelijk door het feit dat zij al een tijdje bij
de grote jongens gerekend worden, kom alsjeblieft niet met deze eis als
je net komt kijken.

Ze lachen je vierkant uit!

met een titelcontract heb je inderdaad meer vrijheid...

maar als je ergens exclusief tekent zeg je daarmee dat je vertrouwen in elkaar hebt en dat je samen de komende tijd iets moois gaat neerzetten.
ik vind een project ergens exclusief tekenen altijd wel een mooi compromis.
en laat je niet van de wijs brengen door uitspraken als 'je komt net kijken'. ik vind dat iedereen RECHT heeft op een goed contract.
dat is in ieder geval al jaren onze werkwijze. iedereen moet zich lekker bij de maatschappij voelen en geen reden hebben om ergens anders iets uit te gaan brengen. dus geen wurgsituaties. *D

Origineel geplaatst door Dobre

dat is in ieder geval al jaren onze werkwijze. iedereen moet zich lekker bij de maatschappij voelen en geen reden hebben om ergens anders iets uit te gaan brengen. dus geen wurgsituaties. *D

das een mooi streven,was het maar overal zo

laat je niet van de wijs brengen door uitspraken als 'je komt net kijken'. ik vind dat iedereen RECHT heeft op een goed contract.

Hoi Dobre, ik ben met je eens dat het altijd zo zou moeten zijn maar je weet zelf toch ook wel dat dat helaas lang niet altijd het geval is.
De platenmaatschappijen die dit wel doen bij beginnende artiesten doe ik dit voor
:halleluja

Origineel geplaatst door faab
Hoi Dobre, ik ben met je eens dat het altijd zo zou moeten zijn maar je weet zelf toch ook wel dat dat helaas lang niet altijd het geval is.
De platenmaatschappijen die dit wel doen bij beginnende artiesten doe ik dit voor
:halleluja

dat is zeker waar... :frons:

ik probeer even de andere kant van het verhaal te laten zien. ;)

hmm, op een dag zal ik eens iets gemaakt hebben en tegelijkertijd zo gek zijn
dat ik het wil proberen uitbrengen ook.
na vanalles gelezen te hebben op dit forum hou ik al mijn hart vast voor
wanneer ik ooit op een dag een contract onder mijn neus geschoven zou krijgen...

(hmm, heel veel zou en als precies, maar bon).
er is al veel over gezegd geweest, maar het blijft hoe dan ook geweldig
opletten zeker?

de gedachte die dobre hier uitspreekt is inderdaad heel mooi.
als je die ook volgt, awel, petje af!!

maar hoe kun je nu weten wanneer een platenfirma te vertrouwen is en
ze je niet in je g*t gaan n**k*n?

greetz

cloudy

@ cloudy,

Niet te somber maar het is alleen wel goed om ook met de keiharde realiteit
geconfronteerd te worden.
Ik vind persoonlijk dat het allemaal af en toe wat te rooskleurig voorgespiegeld wordt hier op
het forum.

Maar voor ieder op het forum die straks een plaatje maakt hoop ik dat ze niet al die shit
mee hoeven te maken en in 1 keer een faire deal krijgen in een goed nest:)

mja, je zal gelijk hebben faab. het is een beetje wandelen op een slap koord tussen harde realiteit
en ideale situaties die zich tenslotte soms ook voor doen.

laat ik nou eerst eens beginnen met een eerste track (of stuk er van of zo) hier binnekort te posten
en eens zien hoe fel die afgekraakt wordt ;) :D

anyway.
als de platenperser te vertrouwen is, en je wil idd samen iets moois opbouwen en zo, dan kun je je misschien
aan een exclusiviteitscontract wagen zeker? (voor beperkte duur althans?)

groetjes

cloudy

Origineel geplaatst door faab
Dat komt dus duidelijk door het feit dat zij al een tijdje bij
de grote jongens gerekend worden, kom alsjeblieft niet met deze eis als
je net komt kijken.

Ze lachen je vierkant uit!

Dat kan dan wel zo zijn maar ze hebben zich met hun eerste track(s) niet exclusief weg getekend anders hadden ze deze deal met ID nooit kunnen maken...

T'is wel moeilijk wat je zegt. Ik heb net een major afgewezen omdat ze zelfs m'n geboortenaam wilden hebben...
Gaf best een lekker gevoel, zo kun je het ook zien en ondertussen je kans afwachten en doorgaan.

gr. Tom8)

Back