Wat vinden jullie van een minimale setup?

NOISE FX

Lid
Ik loop al een tijdje met het idee rond om mijn setup te herzien. Ik wil het het dan gewoon simpel en minimaal houden. Het is dan:

1 drummachine
1 multidrumpad
1 analoge modular synth (iets van 8 modules)
1 analoge polysynth
1 analoge sequencer
1 laptop met een DSP bak (voor sequencing, recording, effects en synthese)

Simpel maar toch ook weer complex !

Ik heb geen ervaring met een maximale set-up, maar toch even m'n mening...

Ik denk dat ik sowieso heel gericht m'n aankopen doe, en mijn lijstje en mijn dreaming of lijst zal mijn uiteindelijke 'minimale' set-up worden, waar ik maximaal creatief mee kan doen, denk ik...

Ik denk alleen wel dat ik daarna moeite zal hebben om geen verzamel aankopen te doen, maar ik denk inderdaad dat dat voor de muziek niet veel goeds kan doen, ik denk dat een minimale set-up beter werkt.

Maar nogmaals, tis allemaal theoretisch gelul van mijn kant...:D

Bij minimaal is het altijd weer moeilijk als je erachter komt hoe gaaf een betreffende instrument van het verleden of toekomst is, moet het iets in de setup vervangen of ga je het toevoegen?

sowieso moet het iets toevoegen...

en als dat dus inhoudt dat iets vervangen kan worden, dan zou ik het denk ik zeker vervangen...

iets wat stof staat te happen, zal voor mij niet werken...

Minder is meer!

Als je het goed toepast natuurlijk :)

Als je het geld hebt, waarom zou je dan niet voor ieder geluid een aparte synth of andere bak kopen...ík wel! Haha.
Maar dat heb ik niet dus denk ik met een minimale setup te kunnen doen wat ik wil. Het geeft mij in ieder geval een goed gevoel van controle en het overzicht is simpelweg beter.

Ik ken iemand met een leuk erfenisje gelijk een comlete studio bij elkaar kocht. Trust me, die dude weet nog steeds niet waar alles nou eigenlijk goed voor is...

Re: Wat vinden jullie van een minimale setup?

Makkelijk! :D

Ik zou zoiets voor mezelf nemen dan:
Studio:
Sequencer => Waarschijnlijk dan toch een computer, omdat ik daar gelijk wat HD-recording op kan doen.
VA-synth => doe maar 2, met elk VEEL en vanelkaar verschillende sounds (ik bedoel dus: elke bak z'n "eigen" geluid)
Drumbak => ook met VEEL sounds & goed aan te passen
Mixer + boxen/hoofdtelefoon
Live:
Groovebox-achtig ding + VA + drumbak + EFX + mixer + hoofdtelefoon

Maar waarschijnlijk zou het meer een combi van studio & live worden.. ALS ik zou moeten 'inkrimpen'..

Re: Re: Wat vinden jullie van een minimale setup?

Re: Re: Wat vinden jullie van een minimale setup?

Origineel geplaatst door Zoidsity(take2)
Makkelijk! :D

Ik zou zoiets voor mezelf nemen dan:
Studio:
Sequencer => Waarschijnlijk dan toch een computer, omdat ik daar gelijk wat HD-recording op kan doen.
VA-synth => doe maar 2, met elk VEEL en vanelkaar verschillende sounds (ik bedoel dus: elke bak z'n "eigen" geluid)
Drumbak => ook met VEEL sounds & goed aan te passen
Mixer + boxen/hoofdtelefoon
Live:
Groovebox-achtig ding + VA + drumbak + EFX + mixer + hoofdtelefoon

Maar waarschijnlijk zou het meer een combi van studio & live worden.. ALS ik zou moeten 'inkrimpen'..

oke, dit is een oude, maar naar mijn smaak interesante thread...

beste zoid, geen sampler?
geen FX?

Sampler? Ach, waarom.. heb ik al! :D

Dat lijstje is idd al wat ouder.
Grotendeels hou ik me aan die set up, alleen schrap de pc maar, voorlopig.

Sampler/Sequencer-combo + wat extra's voor live.

;) EFX staan er toch gewoon bij?

Minder is meer.

Mijn beste tracks heb ik gemaakt met niet veel meer dan een sampler, compressor, effectbak en een analoge mixer.

Maar soms komt de verzamelaar in mij naar voren en dan koop ik weer een hele tijd spullen die ik na een tijdje weer verkoopt omdat ze eigenlijk nooit gebruikt worden.

Origineel geplaatst door Zoidsity
Sampler? Ach, waarom.. heb ik al! :D

Dat lijstje is idd al wat ouder.
Grotendeels hou ik me aan die set up, alleen schrap de pc maar, voorlopig.

Sampler/Sequencer-combo + wat extra's voor live.

;) EFX staan er toch gewoon bij?

whoops, nu je het zegt, efx staan er bij...

maar zo'n setup lijkt me best leuk. Ik denk dat ik voor mezelf het veel te uitgebreid ga maken
uiteindelijk. fruityloops die ik bij mijn dingen wil betrekken is als het er op aankomt verdomd uitgebreid
(vsti en zo) maar goed, we zien wel.
vandaaruit mijn interesse natuurlijk voor deze thread :D

en zoals basic systems zegt: minder is meer.
overzicht en grondige kennis van je materiaal zal wel een grote stap helpen in het cratieve proces denk ik zo...

Ik ga met synthiaks mee.

Mensen die moeite hebben met kiezen gaan voor minimaal en de mensen die wel kunnen kiezen weten ook wel dat een nummer moeten bouwen en niet alle synths perse hoeven te gebruiken.

Ik had een vrij grote setup voor thuis, maar ben sinds kort kompakt gegaan.. Heb een hoop zooi eruit gegooid en heb een snellere PC gebouwd waarin ik dan meer met plug-ins kan werken.. Zo kan je minimaal beginnen en dan toch makkelijker uit breiden. Ik heb nog wel wat outgear stuff staan.. Maar niet veel meer.. De combinatie met soft en hard synth's/gear is wel lekker. Ik heb nu een 16 kanaals mixertje en een controller voor de pc. Ben zeer tevreden, ook mede door de goede softsynth's en plug-inss. Was een jaar geleden wel anders. Ik heb nu dus een synth met toetsen(master), 2 rack synth's. 2 compressors, buizen voorversterker omdat ik veel met zang/gitaar werkt en wat FX. Klein maar fijn tafeltje en een controller, en natuurlijk monitor speakers.

Dit is voor mij de minimale toch wel.. Het wordt maximaal door de vele plug-ins.
Zou nog wel een sampler met USB willen hebben om toch de pc wat minder te belasten, zodat je weer los kan gaan met de plug-ins.

Attachments

• studiootje.jpg
    studiootje.jpg
    51,7 KB · Bekeken: 76
Als je weinig apparaten hebt, diep je ze wel meer uit. (Dat doet me denken aan de tijd dat ik met een Atari en een klankmodule bezig was: dat ding heb ik zowat binnenstebuiten gekeerd...) Het is naar mijn mening wel zo, dat als je veel apparaten hebt (en je kent ze allemaal), je meer keus hebt wat betreft klank(kleur). Voor mij is iedere bak een andere inspiratiebron! Bovendien, als je je pc helemaal volstouwt met plugins, raak je het overzicht toch ook kwijt?

Ik vindt het hele verhaal van minimaal/maximaal maar eigenlijk onzin. Je koopt gewoon de spullen die je vindt dat je nodig hebt en waar je ruimte en geld voor hebt. Dat werkt gewoon het prettigst.

Je hebt natuurlijk ook zoiets als GAS, maar op een gegeven moment weet je dat ook wel te onderdrukken en kom je iedere keer bij dezelfde setup uit.

Vaak gebruik ik maar 2 synths voor een nummer, maar het zijn bijna nooit twee dezelfde. Dus wat meerdere synths is erg plezierig werken.

mijne zou zijn: snelle pc, super geluidskaart, 1 vet workstation, zooi software (softsynths), zooi samples, monitors

workstation is een dikke rompler als basis en midikeyboard, software doet de sequencer, VA, sampler, en extra effecten

maar wacht, dit heb ik al (behalve het 'snel, super en vet' aspect en de monitors :D)

Back