Korg MS-10 vs. Moog Sub Phatty

ROGUE85

@wearerogue85
Appels met peren misschien, maar ik ben op zoek naar de ideale bassynth.

Ik heb zelf genoeg voordelen en nadelen van beiden om er een dilemma aan over te houden.
De kans biedt zich nu voor een tweedehands MS-10, vandaar deze thread.

De bassynth zal hoogstwaarschijnlijk in combi gebruikt worden met een chorus.

Roept u maar!

Ik zou de Sub Phatty eerst eens goed beluisteren voor je een MS10 koopt. Dit is echt geen vergelijking, totaal andere synths.

Als je dik laag wilt moet je bij de Sub Phatty zijn. Wil je scheurende en gillende sounds, dan is de MS10/MS20 meer je ding....

Probleem is: ik wil een beetje van beide, qua bas.
Agressief, ranzige sawbas, maar ook vol en dik.

Wie dekt dan de lading? De Moog?

Grootste min voor de Moog Sub Phatty: twee octaven, ik heb echt minstens 2 1/2 octaaf nodig.
Ik speel nu live bas op mijn Nord Modular G2 Keys
De Moog met MIDI aansturen heb ik niet echt zin in, precies, want dan 'win' ik geen klavier.

Eigenlijk zou je beide moeten aanschaffen als ik jouw laatste post hier lees.
Misschien helpen deze argumenten een beetje in je beslisproces:

- MS10 is vintage en (meestal) lastig te vinden. (als je beide zou kopen zou ik dus de kans die je nu hebt grijpen).
- Sub Phatty heeft presets. Handig voor live.
- MS10 ziet er cool uit.
- MS10 is oud en instabiel als het gaat om tuning (onhandig voor live).
- MS10 behoudt zijn fijnanciele waarde i.t.t. de SubPhatty.
- Als je een flightcase wil zal dat naar alle waarschijnlijkheid makkelijker te regelen zijn voor de Phatty (kant en klaar verkrijgbaar?) dan de MS10.

Over de klank kan ik niks zeggen want ik heb nog nooit op een SubPhatty gespeeld. De MS10 kan best lekker bassen overigens. Maar of dat even lekker is als een SubPhatty weet ik niet.

Met ms20 en minimoog D en Voyager en taurus ervaring is het een klaar en duidelijk de Moog's als het om bassen gaat.

moog, eventueel met een apart klaviertje erbij

MS10 is wel beter voor bas dan een MS20 (mocht je die ook nog overwegen), verder

Sub Phatty heeft natuurlijk top laag, maar zou hem ook A/B-en met een Little Phatty. Daar kan je namelijk ook hele goeie bassen uithalen en die klinkt toch weer echt anders.

hoe kom je er bij om een MS-10 voor bassen te gebruiken?
er zijn legio (analoge) monosynths die daar veel geschikter voor zijn, bijvoorbeeld:
Sequentiual Circuits Pro-One, Teisco 60 F, Korg Mono-Poly zelfs een Roland SH-101 zou ik er nog eerder voor pakken. MS-10 is meer geschikt voor bliepjes en arpeggiootjes imh

hoe kom je er bij om een MS-10 voor bassen te gebruiken?
er zijn legio (analoge) monosynths die daar veel geschikter voor zijn, bijvoorbeeld:
Sequentiual Circuits Pro-One, Teisco 60 F, Korg Mono-Poly zelfs een Roland SH-101 zou ik er nog eerder voor pakken. MS-10 is meer geschikt voor bliepjes en arpeggiootjes imh

Wel, als ik alles al wist, moest ik de vraag niet meer stellen :eureka:.
Omdat het me een agressieve synth leek, wat dus deels wel hoort bij de sound die ik wil.

Misschien hebben jullie er wat aan als ik de sound laat horen die ik nu uit de NMG2 tover?
Graag zou ik ook zoiets uit de bassynth kunnen halen, maar dan inderdaad met strakker (sub)laag.

Jeps, dat is wel handig.....anders loopt je topic vol met welke synth dan ook...

Waarom is een ms10 beter voor bassen dan een ms20 ?

Opgenomen door de Radial JDI Duplex die ik normaal live ook gebruik, rechtstreeks in de Apollo.
Meteen ook maar de marxofoon erbij gespeeld die er live bovenop ligt.

Attachments

• nmg2_bass.mp3
    2,7 MB · Bekeken: 85
Waarom is een ms10 beter voor bassen dan een ms20 ?

nergens voor, behoudens de pwm is het verschil vooral esoterisch van aard

JE voorbeeld klinkt meer moog dan ms-20....ms-20 is niet zo strak in het laag.

onzin
hap

waarom zou een ms 20 minder strak in het laag klinken??
heb inmiddels
2 ms10's , 1 ms50 en x ms20's uitgebreid mogen bezitten en vind het echt een beetje cull opmerking, los daarvan zie ik ook de eventuele logica erachter zo eventjes niet
broodje aap wat mij betreft

eventueel micromoog kan ook aardig bassen trouwens

Mijn ms-20 had wel laag, maar dat was niet zo strak en compact als het audio voorbeeld wat gepost is.
Mijn oude moog rogue was al wat strakker en mijn moog voyager was erg strak in het laag.
Daarnaast heb ik een dot com modular die ook moog-ig klinkt en daar is het laag ook erg mooi van.

Het filter van een ms-20 is wat onstabieler en ook dat hoor ik in het audio voorbeeld niets van terug.

Onzin? Iedereen heeft een mening en die van mij is gebasseerd op ervaring......dus eet je broodje aap maar zelf op:)

tja als je ms 20 niet in orde was misschien....
anders gewoon hpf op 0 res op 0 en lijkt me sterk dat je dan nog verschil hoort
( lijkt net zo'n broodje aap te worden als het strakheids verschil tussen de micro en multimoog: als het maar vaak zat beweert wordt lijkt het nog werkelijkheid ook, och ja weinig opzienbarend en offtopic eigenlijk, waarvoor excuses)

Back