Welke Moog moet ik nemen?

JAW

Ouwe rot
Ik gebruik on stage nu een Nord Stage en een Nord Wave. Op zich een heerlijke combi maar ik denk erover de Wave weg te doen. De enkele keer dat ik een sampletje nodig heb, kan ik de stage daarvoor gebruiken.

Ik ben erg gecharmeerd van de Moog sound en zou dus de Wave door een Moog willen vervangen. Nu is er vanalles te vinden vanaf een Minitaur die alleen lage tonen doet tot vergulde Moogs van tien mille. Ik kijk in de prijsrange van 800 - 1200 euro. Is het af te raden om met een ouder exemplaar 1 a 2x per week op pad te gaan of maakt dat niet zo uit?

Ik heb de volgende exemplaren op het oog:
Sub 37: boven budget, maar goed...
Sub Phatty: Ik denk dat ik problemen ga krijgen met slechts 25 keys
Little Phatty: lijkt me ideaal maar ik hoor verschillende verhalen
Slim Phatty: Ik kan de Wave houden en deze erbij doen. Is duurder en meer gesjouw.

En een paar oudere:
Micromoog: tja, 32 toetsen
Multimoog: yes!
Polymoog: heel gaaf maar niet om mee te gaan zeulen
The Source: lastig editen en boven budget

Ik weet dat het allemaal verschillende machines zijn, maar misschien zijn er nog tips die ik mee kan nemen in mijn keuze.

Ik doe of mijn Wave weg of mijn 106.

Lijkt me dat ze allemaal robuust genoeg zijn, behalve de echte vintage bakken misschien.

Verder hangt het er vanaf welke sound je zoekt. Ik ben zelf niet kapot van de 'Phatty' range, al biedt de Sub wel weer wat meer opties. Een ander nadeel vind ik dat een Moog altijd als een Moog klinkt (altijd diezelfde growl en massa, subtiel is amper mogelijk), maar anderen vinden dat juist fantastisch. Heb zelf een Voyager die ik wel heel gaaf vind, maar waar ik toch van verwacht dat die weer een keer verdwijnt ten faveure van een wat veelzijdiger (polyfoon) apparaat zoals een Prophet 12 ofzo.

Ik weet niet wat je precies zoekt (bonkende bassen, dikke leads).
Sub 37: boven budget, maar goed...Is nog niet eens op de markt
Sub Phatty: Ik denk dat ik problemen ga krijgen met slechts 25 keysValt dan af
Little Phatty: lijkt me ideaal maar ik hoor verschillende verhalenLijkt mij het beste voor je
Slim Phatty: Ik kan de Wave houden en deze erbij doen. Is duurder en meer gesjouw.Heb je een rekje? Kun je dan bij de knoppen? Of laat je'm boven op je Nord wiebelen

En een paar oudere:
Micromoog: tja, 32 toetsen Valt dan af
Multimoog: yes!Buiten budget, niet de stevigste
Polymoog: heel gaaf maar niet om mee te gaan zeulenHeeft die de Moog sound die je zoekt?
The Source: lastig editen en boven budget Editten valt mee, maar weinig realtime controllers, buiten budget maar wel erg fijne sound

En de Minitaur? Of ie die te beperkt voor je?

Zit nieuw rond de 500 euro

The Source: lastig editen

Dat valt reuze mee hoor, zit een touch knopje voor iedere parameter en die jog dail werkt echt supersmooth, en het is echt een van de best klinkende moogs vind ik dan

Voor op de stage is een little phatty perfect wel (met die instant rotary knopjes die terug gaan naar de settings van de patch)

Dank voor de snelle reacties.

Ik heb zelf ook wel mijn bedenkingen om met vintage spul te gaan lopen zeulen. Ben net ongeveer een Little Phatty armer aan drie Rolands die wat aandacht nodig hadden.

Ik ben wel op zoek naar de Moog sound. Voor subtieler geluid zit er nog een synth engine in de Stage.

Mijn angst is wel dat monofoon me gaat irriteren, maar er is maar 1 manier om daar echt achter te komen.

Ik gebruik geen rack, dus een Slim Phatty wordt lastig in gebruik. Of ik moet iets maken waarmee ik 'm bovenop mijn Apex stand kan monteren. Is dus wel een optie.

Sub 37 lijkt me de meest interessante. Wave weg en Sub 37 kopen is ook voordeliger dan Wave houden en een Slim kopen.

Of toch gewoon een LP...

Ik ben in ieder geval weer iets dichterbij.

Koop gewoon een tweedehands Little Phatty, bevalt -ie niet dan ben j'm ook weer voor dezelfde prijs kwijt (of iets minder: leergeld moet je maar denken).

Het is heel goed mogelijk dat het daar op uitkomt :-)

Opties voor jou als je 2 keer per week wil optreden:
-Little Phatty
-Source (wel iets boven budget). Die is echt gigantisch vlot te editten hoor, laat je niks wijsmaken! De source lijkt me ook robuust genoeg om als vintage synth toch mee te touren. Gewoon niet met je nagels op de knoppen duwen maar met het zachte deel van je vingers.

Los van de klank, 2 keer per week met een Polymoog touren is vragen om problemen.

Al bij al vind ik het plan om een tweedehands Little Phatty te kopen en kijkenwatiedoet het beste.

Polymoog zag ik toevallig staan op speurders.nl Was geen serieuze optie om mee te toeren...

Ik ga inderdaad voor de LP. Was eigenlijk al het plan, maar ik ging toch weer twijfelen.

Sub 37 lijkt me de meest interessante. Wave weg en Sub 37 kopen is ook voordeliger dan Wave houden en een Slim kopen.

Staat de Wave dan toch zo tegen? Als ik moet kiezen tussen met een 106 of een Wave sleuren zou ik 't ook wel weten, dan bleef de 106 thuis :P

De 106 blijft sowiewo thuis. Stage + 106 begin ik niet aan! Stage + LP lijkt me wel wat. 106 mag weg en de Wave blijft. Zoiets...

Yes!!! Het is een LP Stage II geworden!!! Helemaal blij mee.

De moog minitaur is misschien dan een bass synthesizers maar met dit filmpje hoor dat ook mogelijk is om lead sound er uit te halen!
Alleen wat beperkt je kunt niet zeggen dat die geen lead maakt want dit filmpje bewijs het toch maar weer!

Helaas heb ik hem nog niet zelf in huis gaat waarschijnlijk wel gebeuren!
Dit filmpje geeft wel aan hoe tof die sound is van moog minitaur!

Back