Hittegolf het hele jaar door!

Ik sluit me bij deze draad aan. Ik heb in diverse apparatuurde spannings regelaars vervangen omdat ze te heet worden maar ik weet niet als het altijd werkt. Ik heb bv bij de TR909 diverse keren meegemaakt als ik de spannings regelaars vervang dat de ruis ook minder word, plus punt dus.

Ik merk ook dat regelmatig opnieuw installeren van mijn plugins een zuiverder geluid geeft.

Sorry.

Recapping is inmiddels een modeterm geworden.
Soms is het nodig.
Maar recapping betekent in principe hetzelfde als re-resistoring, re-tubing, of re-transistoring.
Alleen worden deze termen nooit gebruikt.

Maar de term re-resistoring is minsten even waardevol als het gaat om jaren 50 buizen apparatuur als de term re-capping.
Want weerstand-waarde-verloop is een veel voorkomend probleem bij die apparatuur.

inderdaad, probleem is dat 'recapping' misbruikt word als een marketing term voor verkoop van 2dehands zaken,terwijl het in de meeste gevallen niet nodig was om het te doen...

Gezien de temeraturen de afgelopen dagen, dit topic even nieuw leven in blazen.
In het kort gezegd.

Apparatuur die bij normale kamertemepratuur al behoorlijk warm wordt, heeft bij een hittegolf in ongekoelde ruimtes gevaarlijk te lijden. De warmte kan het moeilijker kwijt en dat kan tot een kritisch grens leiden met het overlijden tot gevolg. Met name de oudjes hebben het er moeilijk mee.

"inderdaad, probleem is dat 'recapping' misbruikt word als een marketing term voor verkoop van 2dehands zaken,terwijl het in de meeste gevallen niet nodig was om het te doen... "

Het is zeker waar dat het 're-cappen' als verkoopsargument wordt gebruikt voor een hogere prijs. Dat neemt niet weg dat het re-cappen van 40 jaar oude synth's wel degelijk een verbetering op levert. Elco's hebben nu eenmaal een beperkte levensduur en dat is niet te vergelijken met weerstanden, transistoren. Buizen slijten overigens ook.

Ik laat mijn apparatuur lekker uit op dit soort dagen, het is toch al niet te harden zonder dat er nog eens bakken electronica gaan staan dampen. Als ik inspiratie heb doe ik het wel met VSTs.

Ik vraag me af hoe goed mijn zolder is voor mijn gear.. Moet er niet aan denken dat alles in een keer puft..

Maar 2 synths die ik heb die lang stil hadden gestaan, daar stopte de lfo van na 2 daagjes aan te hebben gestaan, betreft mijn Cat SRM en System 100/101, was wel paar maandjes geleden, maar ik denk dat de warmte toch de oorzaak was (van de voeding?)

Op zich staan de spullen bij zeker een keer in de week een middagje of avondje aan, ik denk dat het ongebruikt stilstaan voor mij is geweest, aan de andere kant ook wel weer een goed teken misschien (weinig slijtage) ?

Back