ombouw theatre naar standaard

analogica, ik heb meerdere E310's gehad, heb nog steeds een standaard en een theatre. Maakt me niet uit wat Albert zegt, er zijn verschillen tussen de 310's. Die foto's in de andere draad heb ik zelf gemaakt. Ik heb Huib de Bruijn ook wel eens over de vloer gehad en aan de 310's laten klussen. Mijn theatre klinkt mooier dan mijn standaard 310, ook met koptelefoon. Lijkt me sterk dat dat aan de inhoud van de kast ligt...

Ik heb ook begrepen dat naarmate het einde van het bestaan van Eminent naderde men meer is afgeweken van het gebruiken van de juiste electronische componenten, men gebruikte alles wat in voorraad was om werkende orgels af te leveren, puur uit kostenoverwegingen.

Ik blijf me toch verbazen waarom dhr. analogica altijd op zo'n aggressief overkomend toontje moet brengen, helemaal omdat er steevast bakzeil moet worden gehaald over de feitjes.
We zijn hier met liefhebbers onder elkaar, houd 't toch es gezellig zeg... :frons:

Waarom moet analogica 't altijd op zo'n agressief overkomend toontje brengen, helemaal omdat er steevast bakzeil moet worden gehaald over de feitjes.

Snap niet hoe je daar nou weer bij komt, ik citeer alleen een in mijn ogen deskundig iemand die er veel meer verstand van heeft.
Maar goed hier volgen wat nieuwe foto's van het TAP register.
Op foto 1 is goed te zien dat de pootjes van het (HARKJE) afgebroken zijn en nog in het TAP hendeltje vast zitten.
Op foto 2 is te zien dat ik met een boormachine (boor 1.5 mm) de afgebroken pootjes van het harkje uitboor om zo een andere te kunnen plaatsen.
Op foto 3 is te zien dat ik in de AS die door de hendeltjes van het TAP register gaat een inkeping zaag, dit om een betere hechting van de lijm te krijgen en de as op de plaatst te houden.
Op foto 4 is te zien dat ik de TAP hendeltjes aan het terug plaatsen ben in het frame, tussen elk hendeltje (en ook het frame) zit een kunststof ringetje.

Attachments

• DSCF0402.jpg
    DSCF0402.jpg
    23,5 KB · Bekeken: 78
  • DSCF0403.jpg
    DSCF0403.jpg
    31,6 KB · Bekeken: 75
  • DSCF0387.jpg
    DSCF0387.jpg
    47,7 KB · Bekeken: 78
  • DSCF0405.jpg
    DSCF0405.jpg
    24,2 KB · Bekeken: 79
Ik heb ook begrepen dat naarmate het einde van het bestaan van Eminent naderde men meer is afgeweken van het gebruiken van de juiste electronische componenten, men gebruikte alles wat in voorraad was om werkende orgels af te leveren, puur uit kostenoverwegingen.

Dat zal 't wel zijn, dan heeft Albert Steenbergen nog geen 310 orgels uit de laatste periode onder handen gehad!
Op foto 1 is te zien dat er meerdere TAP hendeltjes zijn geplaatst.
Op foto 2 is te zien dat alle TAP hendeltjes terug geplaatst zijn in hun frame.
Op foto 3 is te zien dat ik de as weer gefixeerd heb met lijm op de gemaakte inkeping.
Op foto 4 het gebruikte lijmapparaat.
Volgende week zal ik foto's uplaoden van de lege 300 kast.

Attachments

• DSCF0406.jpg
    DSCF0406.jpg
    31,5 KB · Bekeken: 78
  • DSCF0407.jpg
    DSCF0407.jpg
    34,6 KB · Bekeken: 72
  • DSCF0409.jpg
    DSCF0409.jpg
    32,3 KB · Bekeken: 73
  • DSCF0393.jpg
    DSCF0393.jpg
    29,5 KB · Bekeken: 73
Er zijn inmiddels weer wat maandjes verstreken en ik had in de afgelopen tijd niet zoveel aan het project gedaan omdat ik druk met andere dingen was en me ook nog eens een echte 310 Unique standaard voor de voeten is gelopen die ik nu ook heb staan :okdan:
Dus vandaar dat ik een tijdje niets van me heb laten horen, hierbij maak ik het dus hopelijk goed en sluit ik het ook af.
Het project om van een 300 Unique kast met de inhoud van de 310 Unique theatre een 310 Unique standaard te maken had even geen prioriteit meer!
Maar ik heb de klus nu alsnog geklaard.
Tussen de foto's zit wel een groot gat, ben er niet meer aan toegekomen om van elke handeling/vordering een plaatje te schieten :engel:
De eerste foto laat zien dat de contacten van de taps gepolijst zijn, ik heb de eerste van links nog in oude (slecht contact door corrosie) staat gelaten om het verschil te kunnen laten zien.
In sommige gevallen zijn deze contacten ook vaak afgebroken.
De tweede foto laat de faders zien die ik gereinigd of vervangen heb.
De derde foto toont de afwerking van de binnenkant van de kast, alle kabels weer netjes op de plaats waar ze origineel ook horen te liggen.
De laatste foto toont het front, dacht dat project succesvol is verlopen.
Hij is prachtig geworden.

Attachments

• DSCF0525.jpg
    DSCF0525.jpg
    51,9 KB · Bekeken: 75
  • DSCF0526.jpg
    DSCF0526.jpg
    53,9 KB · Bekeken: 82
  • DSCF0614.jpg
    DSCF0614.jpg
    63,8 KB · Bekeken: 80
  • DSCF0623.jpg
    DSCF0623.jpg
    62,6 KB · Bekeken: 78
ja , hij ziet er mooi uit.
knap gedaan hoor :okdan:

Hier nog een foto die het verschil laat zien tussen de echte standaard en de custom made.
De 14 millimeter dikke triplex frontplaat met speakers heb ikzelf vervaardigt, die van de theatre was te breed en kon ik er ook niet als geheel uitkrijgen.
Dit was een behoorlijke klus, want om de nieuwe frontplaat met duvels aan beide zijkanten te kunnen plaatsen (de gehele 300 kast was gelijmd met duvels) moest ik met een krik en 2 stangen de zijkanten van de 300 kast 2 centimeter uit elkaar drukken.
Al met al heb ik er voor 200 euro ingestoken en ben er zo'n 60 uur mee bezig geweest.
Het enige optische verschil tussen de 300 en 310 kast is dat bij de 300 boven de pedalen een rooster zit, deze diende om het geluid uit de LESLIE box (die verwijderd is) een uitweg te geven, alsmede het speaker rooster aan de zijkant, deze is iets langer dan bij de 310.
Voor de rest zijn ze identiek.
Om een antwoord op je vraag te geven Jeroen, deze gaat waarschijnlijk in de verkoop, dat zal dan wel het buitenland worden, daar hebben ze er wel iets meer dan 25 euro voor over ;)
Trouwens ik heb om Jarre zo natuurgetrouw te kunnen benaderen ook maar meteen een KEIO Minipops MP-7, orginele '70 Electro Harmonix Small Stone phaser en de origenele '70 Electro Harmonix Electric Mistress flanger aangeschaft, kost wat maar dan heb je ook wat.
DE 310 standaard heeft trouwens dezelfde behandeling gehad als de custom made, hier zijn ook alle contacten gepolijst.
Beide kasten zijn zowel van binnen als buiten gereinigd, geen stof van 40 jaar meer te bekennen, ze zij zo goed als nieuw.
Nu nog aan de slag met nog een theatre die ik in opslag had staan, die krijgt dezelfde behandeling.

Attachments

• DSCF0592.jpg
    DSCF0592.jpg
    63,8 KB · Bekeken: 76
  • DSCF0613.jpg
    DSCF0613.jpg
    60 KB · Bekeken: 73
  • DSCF0609.jpg
    DSCF0609.jpg
    44,6 KB · Bekeken: 77
Er zijn Eminents 310 Unique standaard met afwijkend speaker cover vervaardigd (zullen er niet veel zijn, heb op dit plaatje na er nog nooit één gezien), deze foto vond ik op het net.
De bekleding van het speaker paneel is precies hetzelfde als op de Eminent 300 Unique is toegepast.
Vergelijk de foto's, het enige verschil is het rooster boven de pedalen van de 300 Unique.

Attachments

• eminent 1.jpg
    eminent 1.jpg
    5 KB · Bekeken: 72
  • DSCF0622.jpg
    DSCF0622.jpg
    56,1 KB · Bekeken: 79
De main pcb's.
Foto 1 met de originele oude elco's en foto 2 met de nieuwe elco's.

Attachments

• DSCF0760.jpg
    DSCF0760.jpg
    85 KB · Bekeken: 83
  • DSCF0784.jpg
    DSCF0784.jpg
    91,8 KB · Bekeken: 75
Neem je me nou in de maling Jeroen, ik heb natuurlijk niet alle elco's gedaan, dat zijn er meer dan 150 en zou een duur verhaal worden.
Op advies van Albert Steenbergen (die de Eminents van Jarre onderhoud) heb ik alleen de grote elco's (9 stuks) op de voeding print , etc gedaan.
Zie het verschil op de 2 bovenste (aan de linker kant) pcb's en die aan de lijkerzijde in het midden, verder nog één op de tab pcb.
Het gaat dan om elektrolytische condensatoren van 2200 uF in verschillende voltages :eureka:
Foto 1 de oude verwijderde en foto 2 de nieuwe geplaatste, dit heb ik bij alle 3 mijn Eminenets 310 Unique gedaan.

Attachments

• DSCF0780.jpg
    DSCF0780.jpg
    36 KB · Bekeken: 73
  • DSCF0777.jpg
    DSCF0777.jpg
    38,3 KB · Bekeken: 76
waarom?

waarom?

Beste Pro,

Natuurlijk zit Jeroen je in de maling te nemen -->:D

Ik vind het prachtig dat je zo restaureert maar, ik zit met een vraag:
Waarom is het te duur om 150 andere condesatoren (elco's neem ik aan) te vervangen?

Met vriendelijke groet,

Marc

Waarom is het te duur om 150 andere condesatoren ook te vervangen

Voor die 9 vervangen elco's was ik al zo'n 50 euro kwijt, nog eens 150 vervangen zou me te duur worden en ook veel te veel tijd kosten.
Ik vind het goed zo, ze werken weer uitstekend en je kunt echt horen dat er wat is vervangen.

Vooral de axiale zijn duurder en lastiger om te vinden.

Je kan ook radiale gebruiken (met lange leads)

Functioneel maakt dat niets uit.

charlatan

charlatan

Voor die 9 vervangen elco's was ik al zo'n 50 euro kwijt, nog eens 150 vervangen zou me te duur worden en ook veel te veel tijd kosten.
Ik vind het goed zo, ze werken weer uitstekend en je kunt echt horen dat er wat is vervangen.

Beste jongen,

Heb jij je even late naaien zeg!

Stuur me even een PB opdat we een en ander kunnen kortsluiten--> is gratis zonder
die charlatan van jarre.

Met oprechte groet,

Marc

Back