Natan Vance - Algorhythms

natanvance

Ouwe rot
Ik verwacht niet dat er velen zullen zijn die dit zullen appreciëren.

Het is duister en valt zeker onder de noemer "underground", vooral vanwege de archaïsche opname methode die helemaal "live" is gebeurd.

Maar ben je niet bang van een potje underground flava dan zit er misschien hoop in dat je deze track kunt appreciëren, ook al zit het technisch nogal ferm buiten het randje.

https://soundcloud.com/natanvance/algorhythms

Vanwege het "live" aspect van de opname kan ik er dus nog weinig aan sleutelen of verbeteren. Dit is een tijdsopname meer dan een technisch hoogstandje alhoewel ik er zelf wel content mee ben.

Ik vind het filmische muziek om inderdaad een duistere scene te begeleiden.
Ik stel me ook voor dat dit soort muziek in een duistere troosteloze tent wordt gespeeld ergens diep in oost Duitsland (voormalige DDR). Her en der hangen de verslaafden op een stoel en enkele treurige hoeren van rond de 45 proberen klanten te scoren.

Je gaat naar deze muziek niet voor je plezier luisteren, want dan zit je meteen aan de prozac.

Kortom als dit de bedoeling was te maken, dan ben je geslaagd in je opzet........

BTW: hoeveel mensen kennen het woord "archaïsche" denk je? Ik kende het in elk geval niet, amar dat kan natuurlijk ook aan mijn domheid liggen. Als wiskundige ben ik het woord in elk geval nog nooit tegengekomen en moest het dus ook opzoeken.... ;-)

Paul

Ik vind het filmische muziek om inderdaad een duistere scene te begeleiden.
Ik stel me ook voor dat dit soort muziek in een duistere troosteloze tent wordt gespeeld ergens diep in oost Duitsland (voormalige DDR). Her en der hangen de verslaafden op een stoel en enkele treurige hoeren van rond de 45 proberen klanten te scoren.

Je gaat naar deze muziek niet voor je plezier luisteren, want dan zit je meteen aan de prozac.

Kortom als dit de bedoeling was te maken, dan ben je geslaagd in je opzet........

BTW: hoeveel mensen kennen het woord "archaïsche" denk je? Ik kende het in elk geval niet, amar dat kan natuurlijk ook aan mijn domheid liggen. Als wiskundige ben ik het woord in elk geval nog nooit tegengekomen en moest het dus ook opzoeken.... ;-)

Paul

Bedankt voor het luisteren Paul en ik vind je voorstelling van wat het bij je oproept zeker passend. Zelf ben ik wat men een pessimist kan noemen en dit type klanklandschappen ligt me dan ook veel meer dan al die keren dat ik probeerde in een stijlistish hokje te kruipen. En zijnde een David Lynch fan helpt natuurlijk ook niet.;)

Ik heb geen idee hoeveel mensen het woord "archaïsch" kennen, zelf ben ik sinds m'n tienertijd bezig met poëzie (kunstonderwijs) en dan steek je wel vaker van die minder bekende woorden op. Een ander verklaring kan ook zijn dat het "zins kundig" (bestaat dit woord wel?) overvloeit van andere talen sinds ik er 3 spreekt.

Oh, dit vind ik te gek. Hier luister ik graag naar, aangezien ik zelf ook maar al te graag in een duister wereldje stap als ik muziek maak. Ik vind't het een beetje Burial achtig.

Enige waar ik me een beetje aan stoorde was het pianotje. Het geluid past niet bij de rest vind ik. Het mag donkerder en misschien zelfs een beetje valsig klinken die piano. Hij staat nu te los van de rest in mijn optiek.

Verder meuj!

Bedankt voor het luisteren Paul en ik vind je voorstelling van wat het bij je oproept zeker passend. Zelf ben ik wat men een pessimist kan noemen en dit type klanklandschappen ligt me dan ook veel meer dan al die keren dat ik probeerde in een stijlistish hokje te kruipen. En zijnde een David Lynch fan helpt natuurlijk ook niet.;)

Ik heb geen idee hoeveel mensen het woord "archaïsch" kennen, zelf ben ik sinds m'n tienertijd bezig met poëzie (kunstonderwijs) en dan steek je wel vaker van die minder bekende woorden op. Een ander verklaring kan ook zijn dat het "zins kundig" (bestaat dit woord wel?) overvloeit van andere talen sinds ik er 3 spreekt.

Maar er is niets mis met moeilijke/aparte woorden gebruiken. De lezer (in dit geval ik) moet dan op zoek gaan naar de betekenis en dat is alleen maar goed. Dus wat mij betreft blijven doen.

Paul

Oh, dit vind ik te gek. Hier luister ik graag naar, aangezien ik zelf ook maar al te graag in een duister wereldje stap als ik muziek maak. Ik vind't het een beetje Burial achtig.

Enige waar ik me een beetje aan stoorde was het pianotje. Het geluid past niet bij de rest vind ik. Het mag donkerder en misschien zelfs een beetje valsig klinken die piano. Hij staat nu te los van de rest in mijn optiek.

Verder meuj!
Blij te horen dat er nog zijn die dit kunnen smullen. Zelf ben ik ook een Burial liefhebber dus het is niet verwonderlijk als die invloeden erin kruipen.

Goeie tip wat die piano betreft, ikzelf wou het een beetje dub-achtig laten klinken maar ik begrijp dat het wat de sfeer wat verpest.

Hopelijk kan ik er een betere substituut voor vinden en dan is het kwestie van alles opnieuw "live" op te nemen met de nieuwe elementen.

Je hebt het pianotje niet op een los spoor? Met wat effecten kun je het prima beïnvloeden om het in te laten blenden met de rest :)
Helaas niet, ik ben begonnen met een MAXmsp module die fantastisch is om live stukken te maken maar neemt alles op in één keer. Misschien is er wel een manier, ik zal nog even moeten m'n kennis bijschaven.

Maar ik heb wel alle geluidselementen apart dus is het kwestie van alles weer te gaan mixen. En nu kan ik eerst even die piano aanpakken of een ander geluidje bouwen.:)

tot 6 minuten vond ik hem heel goed, erna begon hij al gauw te vervelen..

Kan ik inkomen, ik moet leren m'n nummers wat korter te houden.:)

Ondertussen heb ik dan toch die piano vervangen door een percussief instrument en het geheel klinkt al coherenter.

https://soundcloud.com/natanvance/algorhythms-v2
:koffie:

Deep Dark Shit.
ik volg Glooms' mening. Less is more dus inkorten die handel.

wat heb je gebruikt van gear?
Ik bouw m'n drums en geluidjes in FLStudio, render ze naar wavs en dan importeer ik ze in MaxMsp om ze "live" te gebruiken.

Deep Dark Shit.
ik volg Glooms' mening. Less is more dus inkorten die handel.

Juist, "less is indeed much more" dus heb ik jullie advies opgevolgd en het ingekort.:okdan:

https://soundcloud.com/natanvance/algorhythms-v2-1
6min44 om precies te zijn.

Ik zit versie 1.0 (tenminste, ik neem aan dat de eerste geposte track dat is), en moet zeggen dat ik 't erg, erg chill vind. Misschien is er wat mis met me, maar ik zou dit prima op een zonnige zomeravond kunnen opzetten met een biertje en een boekje. Brainfart: die piano zou inderdaad misschien wat meer in de mix passen met een LPF en een lichte distortion. Die echoende vocal samples (het zijn samples, toch?) voegen ook een heerlijke vibe eraan toe.

Ik kan dit wel waarderen!

Maar het label underground vind ik toch niet een beetje raar... Dat valt toch best wel mee? Ik vind het iig best wel conventioneel met die 4/4 kick en die hihatjes. Ik snap ook niet waarom de opnamemethode iets underground maakt...? en wat zou daar dan archaïsch aan zijn? heb je het op 78-toerenplaat gezet ofzo? en waarom zit het technisch nogal ferm buiten het randje?

Ik bedoel het niet lullig hoor echt niet, ik begrijp je gewoon niet. maar ik ben wel nieuwsgierig, zou je kunnen uitleggen wat je precies bedoelt?

inhoudelijk: Ik kon er ook zeker van genieten (laatste versie), goed dat je dat pianootje eruit hebt geflikkerd. Die had daar niks te zoeken haha! Qua composie kabbelt je track nogal door. Op 5 minuten haal je de kick eruit en lijkt het op een break maar dan is hij afgelopen. Misschien dat je dit eerder kunt doen zodat er even een rustpuntje in het midden zit en de outro niet bijna twee minuten duurt?

Cheers,
C

beter zo, maar op 4.01 hoor ik een erg vervelende klik die daar niet hoort ;)

Juist ja, was ook niet zo bedoeld ergens is er iets verkeerds gebeurd.

Ik zit versie 1.0 (tenminste, ik neem aan dat de eerste geposte track dat is), en moet zeggen dat ik 't erg, erg chill vind. Misschien is er wat mis met me, maar ik zou dit prima op een zonnige zomeravond kunnen opzetten met een biertje en een boekje. Brainfart: die piano zou inderdaad misschien wat meer in de mix passen met een LPF en een lichte distortion. Die echoende vocal samples (het zijn samples, toch?) voegen ook een heerlijke vibe eraan toe.

Thanks, en ik vermoed dat er echt niks mis met je is. Zelf kan ik daar ook van genieten en ik leef niet in het voormalige DDR met crack verslaafde prostituees rondom mij...;) Smaken verschillen en wat voor de één deprimerend klinkt, is voor de ander juist chill.

Ik kan dit wel waarderen!

Maar het label underground vind ik toch niet een beetje raar... Dat valt toch best wel mee? Ik vind het iig best wel conventioneel met die 4/4 kick en die hihatjes. Ik snap ook niet waarom de opnamemethode iets underground maakt...? en wat zou daar dan archaïsch aan zijn? heb je het op 78-toerenplaat gezet ofzo? en waarom zit het technisch nogal ferm buiten het randje?

Ik bedoel het niet lullig hoor echt niet, ik begrijp je gewoon niet. maar ik ben wel nieuwsgierig, zou je kunnen uitleggen wat je precies bedoelt?

inhoudelijk: Ik kon er ook zeker van genieten (laatste versie), goed dat je dat pianootje eruit hebt geflikkerd. Die had daar niks te zoeken haha! Qua composie kabbelt je track nogal door. Op 5 minuten haal je de kick eruit en lijkt het op een break maar dan is hij afgelopen. Misschien dat je dit eerder kunt doen zodat er even een rustpuntje in het midden zit en de outro niet bijna twee minuten duurt?

Cheers,
C

Eerlijk gezegd, ik zou tegenwoordig niet meer kunnen uitwijzen wat "echt" underground is en wat niet. Het heeft met perceptie te maken en we schrijven allen vanuit onze eigen "point of view", maar dat wil niet zeggen dat dit de enige is, laat staan dat het de absolute waarheid is.
Met underground bedoel ik dat het niet mainstream is. Minder gelikt meer recht aan recht uit, zonder de fransjes. Maar ook dit is louter mijn eigen standpunt, iemand anders zal me dan weer aanmanen dat het niet klopt en dat underground dit en dat is of juist niet.
Ik bedoel maar, ik ben geen recensist en heb de waarheid niet in pacht en het enige dat archaïsch is is waarschijnlijk mijzelf.;) Ik neem het op een met een VHS recorder - is dit archaïsch?

Kijk, ik kan persoonlijk zelf genieten van uitgerekte monotone en repetitieve nummers waar weinig variatie in zit.

Ik denk dan aan blauwdruk met als uitgangspunt een combinatie van tribal ritmes gecombineerd met boeddhistische zang - maar dan met elektronische apparatuur.

En diep van binnen wil ik ook zulke nummers maken, maar ik vrees dat ik enkel negatief commentaar zal krijgen. Want muziek maak je natuurlijk om te delen en niet om ergens in een kluis te stoppen.

Dus heb ik lang geprobeerd om nummers te maken die anderen goed vinden - maar dat lukt ook niet, want ik verloor er mijzelf in. Pas op, ik ben content dat ik al die jaren van alles heb geprobeerd het heeft me betere inzichten gegeven en ook m'n oren zijn er beter op geworden.

Ach, ik weet niet of je dit eigenlijk allemaal wilt aanhoren.

En diep van binnen wil ik ook zulke nummers maken, maar ik vrees dat ik enkel negatief commentaar zal krijgen. Want muziek maak je natuurlijk om te delen en niet om ergens in een kluis te stoppen.

Welnee joh, als jij dat wil maken dan doe je dat toch gewoon! Je maakt toch geen muziek om positief commentaar te krijgen of om anderen te behagen? En of je ze deelt of niet dat maakt toch ook helemaal niks uit? Al moet ik zeggen dat ik wel benieuwd ben naar die combinatie... lekker boeiend dat anderen het misschien minder kunnen waarderen, dat maakt het juist nog meer underground ;) maarrr aan de andere kant.. wel authentieker, toch?

Haha, en neem je het echt op met een VHS recorder? dat vind ik dan wel weer inventief zou je dezelfde file ook eens willen posten zonder hem eerst op VHS te zetten? ben wel benieuwd wat het verschil is, of zei je dat alleen voor de grap?

Welnee joh, als jij dat wil maken dan doe je dat toch gewoon! Je maakt toch geen muziek om positief commentaar te krijgen of om anderen te behagen? En of je ze deelt of niet dat maakt toch ook helemaal niks uit? Al moet ik zeggen dat ik wel benieuwd ben naar die combinatie... lekker boeiend dat anderen het misschien minder kunnen waarderen, dat maakt het juist nog meer underground ;) maarrr aan de andere kant.. wel authentieker, toch?

Haha, en neem je het echt op met een VHS recorder? dat vind ik dan wel weer inventief zou je dezelfde file ook eens willen posten zonder hem eerst op VHS te zetten? ben wel benieuwd wat het verschil is, of zei je dat alleen voor de grap?

Gelijk heb je en ik zal op den duur ook gewoon m'n eigen ding doen - uiteindelijk is het inderdaad authentieker.:)

Ja, ik neem op VHS - het is een beestje meet zes koppen en heeft natuurlijk hifi stereo weergave. Ik zal binnenkort een A/B fragmentje plaatsen, maar het maakt echt niet zo veel uit qua geluidskwaliteit want het is bijna identiek. Hier heb je alvast iemand die het onder de loep heeft genomen:

https://www.youtube.com/watch?v=7iNhzEpmz94

Filmisch?

Niet echt, tenzij je een kick ertussen uithaalt, zodat ie niet meer upbeat is, of BPM wat lager. Of iets anders of zo joh.

Verder wel coole shit. Niet mijn ding, maar ik snap 'm wel.

Als jij je eigen ding wilt doen, maar ook wilt dat anderen het leuk vinden, moet je een compromis sluiten. je hoeft niet meteen al die inspiratie levend te begraven. Een semi-zangeresje zou al helpen. Lekker een beetje dissonantie ertussen.

Back