Beat Making With Opin

OpinDraconis

Ingeburgerd
Beste forummers,

Ik heb een video gemaakt over dat ik een beat aan het maken ben, ik wil hier graag een aanhoudende serie van maken onder de naam "Beat Making With Opin".

Kritiek, meningen en zelfs complimenten zijn meer dan welkom!

Grappig filmpje... leuke toevoeging, dat beat maken is natuurlijk niet zo super interessant om naar te kijken.

Beat is cool.. mooie soulvolle sample..

alleen... dat slepende 'niet ge-quintize'de' effect vind ik net effe too much. De snare komt een beetje erg te laat.. Je doet dat expres, maar het is ook een kwestie van smaak natuurlijk..

Vaak vind ik dat wat 'expres moeilijk' klinken.. Het haalt de vaart uit een track..

van mij hoef dat "toneelstukje" niet.... Een acteur ben je in elk geval niet ;-)

Ik weet niet precies of je nu een tutorial wilt maken of alleen maar wilt laten zien dat je iets aan het maken bent.
(omdat je een serie wilt gaan maken moet het wel spannend of interessant blijven. Tutorials hoeven niet spannend te zijn, maar moeten leerzaam zijn. Als het wat anders is dan moet er een andere reden zijn om er naar te kijken)

Voor een tutorial is dus wat meer tekst en uitleg nodig

Dan de track zelf. Is het de bedoeling dat er nog over gerapt gaat worden of zo, of is het de track zo "af" ?

Ik weet niet goed wat ik ermee moet. Ik vind het allemaal wat groezelig en een soort van niet af, maar wellicht is dat je bedoeling geweest. Je kan dus simpelweg zeggen dat ik de track niet "snap" .......

Paul

ik snap waar je heen wilt, standaard intro, wat gekkigheid en dan aan de slag, de "gekkigheid" mag je van mij overslaan, het is niet grappig en kost alleen tijd
qua tutorial, voelt het erg als even over de schouder meekijken hoe je wat sampletjes uit plaatje trekt en daar op "my first sony" niveau een beatje mee slaat. Als je een tutorial doet moet je wel wat te melden hebben, dit maakt een ieder die een machine net 5 minuten geleden voor de eerste keer heeft uitgepakt, geen toegevoegde waarde dus. Wees eens kritisch naar jezelf, wat hebben de mensen nu geleerd na deze "les"?

btw..

edit die Machine nu lekker? Ik bedoel je sample start en eindpunt editten met die dunne kleine knopjes? Doet me denken aan de yamaha sampler druk-draaiknoppen en die waren verschrikkelijk..

ik vond die intro goed om te lachen :dubbel::dubbel::dubbel:

lekker boeiend wat het doel is als het vermaakt is het al goed.

ik vond die intro goed om te lachen :dubbel::dubbel::dubbel:

lekker boeiend wat het doel is als het vermaakt is het al goed.

Laat ik dit zeggen

Stel ik heb interesse voor de video dan moet ik wel heel veel interesse hebben wil ik door kijken en dan moet wat er volgt ook heel erg goed zijn. Zo'n begin komt op mij namelijk niet al te serieus over.

Maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn saaie inslag
Ik ben nu eenmaal een serieus type, die niet snel de lol van iets inziet.

Paul

Die intro mag je wat mij betreft ook overslaan..
ik hou best van gekkigheid, en maffe dingen.. maar hmmm. het leid zo af van je doel.
kan je beter je kop opnemen voor een groen scherm. en eens een rake opmerking maken over jezelf.

Daarbij geef ik de rest gelijk.. een tutorial is een uitleg. ik begrijp best wat je doet.
maar als ik dit aan me moeder laat zien. snapt die er geen ene mallemoer van.
niet dat ze jouw doelgroep is. maar bedenk je eens. wie is het type dat van jouw wil leren, en spreek dat aan.

Ik neem even voor het gemak aan, dat je doelgroep wannabe beatbakkers zijn van ongeveer jouw leeftijd.
Beetje beginners, die denken dat ze het al wel een soort van weten.. dus het loont je om hun ego een beetje te strelen. en jezelf een beetje neer te zetten als "de persoon die het weet". aan de andere kant.. zie je er niet al te wannabe-gangster uit.. dus dingen als motherfucker staan niet bij je :) je doet me een beetje denken aan een jeugdige ikke.. beetje gek, beetje fruitig.. speel daar me..

maak dan een script aan, wat je wil uitleggen.. in dit geval.. start-end points van je samples
en daar een beat van bakken. daar zit een stappenplan achter.

stap1 : laad de sample
stap2 : Knip m in stukkies (geen idee hoe je dat in machine doet.. jij wel. dus hoe doe je dat)
stap3 : Start en eind puntjes van je samples aanpassen dat het past en speelbaar is
stap4: volgends mij speel je ergens met de pitch ervan.. geinig.. waarom? en hoe?
stap5: je maakt een sequentie (dat noem je vast een pattern ofzo.. oftwel uitleg punt)
stap6: je heb iets van een maat.. hoe werkt die ? kan je er iets over vertellen
stap7: je drumt er een beat over, lachen.. hoe doe je dat.. en waar? extra track? extra pattern?
stap8 je klooit met een basslijntje.. wederom. lijkt dat op het maken van de drumtrack?
stap9: je heb een muziekje lopen.. tadaa.. show die dan helemaal.. ipv je linkje op youtube dumpen.
nou moet ik alsnog naar youtube om die te bekijken.

Nouja.. je heb dus een bepaald aantal stappen, leg ze uit met een hoe en waarom..
doe wat bulletlist op het scherm.. what ever :)

Yo This is the opinDraconis-show. And I am gonna tell you what you want to know.
slicing beats like a ninja on steroids, showing jedi mindtricks, THESE ARE NOT THE DROIDS.
So lets make this happening BAM !!.. today BeatBakingPadawans.. we going to slice up
"show original song" on the machine...if you know what i mean.
So first we going to load up the sample like this
"show het laden van een sample"
Now we ready to get busy, gimme a whoot whoot or a toot toot "insert fartnoise"
Excuse me, i am explosive..
So first we slice......
...

en zo verder :)
neem je eerst je script op terwijl je in de camera wijst en kijkt en bla bla
dan je gedoe op de machine.
beide opnames verknip je, en prop je tussen elkaar.
doe je fx eronder.. en wat titels erop.

en tadaa tutorial klaar :)

Success met je hobby, met wat extra inzet heb je er vast een harstikke lollige hobby aan

Probleem van het grappige is dat mensen daarvoor niet gekomen zijn.
Ze komen voor concrete informatie, alles wat niet interessant is kan resulteren in een exit bezoeker.

Ik heb zelf ook een hekel aan lolligheden in tutorials, ik probeer me te focussen op de inhoud terwijl ik de hele tijd afgeleid wordt door grapjes tussendoor, niet waar je op zit te wachten.

Nu heb ik je video niet uitgegeken omdat ik na het begin al een beetje klaar was er mee, wel nog even geskipped naar wat verder, toen was je wel serieus bezig.

Daarom, Als je toch perse je eigen draai wil geven aan je tutorials zou ik het op een andere manier aanpakken.

Maak tutorials en losse sketches, zorg dat de titel ook duidelijk maakt wat een tutorial is en wat een sketch is.

Maak voor iedere 4 tutorials een losse sketch, zo bereik je meerdere dingen :

Tutorials blijven concreet en trekken visitors aan
Sketches staan op zichzelf en trekken ook visitors aan
Visitors kunnen van tut naar sketch browsen en andersom als ze dat willen

Succes!

en zo verder :)
neem je eerst je script op terwijl je in de camera wijst en kijkt en bla bla
dan je gedoe op de machine.
beide opnames verknip je, en prop je tussen elkaar.

Ik ben zelf bezig met het maken van een (uitgebreide) Photoshop cursus en ik heb ook overwogen om de beeld en geluid apart op te nemen. Maar dat is niet makkelijk. Je doet in het proces toch soms wat kleine dingetjes on the run die of op voorhand niet verzonnen had of die naderhand even vergeten was. Het inspreken wordt daardoor onnatuurlijk. Je moet namelijk telkens zinnetjes op gaan nemen en dat gaat onnatuurlijk klinken

Wat ik nu doe:
1) Ik schrijf vooraf een globale "transcriptie" (is natuurlijk geen transcriptie, want die schrijf je achteraf ;-) )
2) Ik zorg er op deze manier voor dat ik weet wat ik moet bespreken
3) Ik zorg er op deze manier voor dat de foto's en dergelijke uitgezocht zijn en klaar staan, zodat je tijdens het maken geen zoekwerk hoeft te verrichten, want dat is dodelijk. Het vertraagt enorm.
4) Ik laat een stopwatch meelopen om ervoor te zorgen dat ik binnen een vooraf gestelde tijd blijf. Ik heb de neiging uit te wijden en dat is ook dodelijk voor een tutorial. Je moet bij de kern blijven
5) Ik maak liever een nieuwe opname dan dat ik stukjes over doe. Betekent wel dat ik meestal 2/3 keer een opname doe voordat alles goed gaat en binnen de tijd blijft (ik kies maximaal 6 minuten per onderdeeltje)
6) Ik werk met camtasia en na afloop zet ik de tutorial in elkaar waarbij ik informatie in (korte) teksten toevoeg zoals short cuts, vertaling (ik richt me op de NL markt), pijlen, markeringen en dergelijke.
7) om technische redenen neem ik in Ableton het geluid op en met camtasia het beeld en voeg deze in het mix proces na afloop samen. Dit doe ik, omdat camtasia niet met Asio overweg kan.
8. Het maken van 1 les neemt ongeveer 2 uur in beslag. (Inmiddels heb ik ongeveer 20 lessen)

Het valt dus niet mee een goede tutorial te maken.
Bedenk inderdaad goed wat je doelgroep is en wat je met je tutorial wilt bereiken. Ik kom veel tutorials op internet tegen dat mensen willen laten zien wat ze allemaal wel niet kunnen. Niet boeiend. Skip ik meteen door.

Bij ableton zul je niet zo snel last hebben van mensen die achtergrond muziek toevoegen, maar dat is hoogst irritant. Hou alles clean en probeer zo weinig mogelijk afleidingen in te bouwen (dus geen toneelstukjes)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Succes

Paul

ik denk dat jullie dit filmpje wat te serieus bekijken.. Het is naar mijn idee niet als tutorial bedoeld.. Daarvoor is het het idd niet gedetaileerd genoeg..

Het is meer bedoeld als entertainment.. en dat kan je leuk vinden of niet.. En, als bewijs van het maken van die beat.. De een post screendumps van zn arrangement, de ander maakt dit soort filmpjes...

Dat kan Furious5 (en ik denk dat je ook wel gelijk hebt). Helaas laat TS weinig meer van zich horen en kunnen we slechts gissen

Paul

Allemaal ontzettend bedankt voor het kijken en reageren!

Het was inderdaad een filmpje voor pure entertainment, geen tutorial.
Een beetje behind the scenes van hoe ik nou een beat in elkaar knutsel en het proberen interessant te houden, ik kan begrijpen dat dat stukje nogal langdradig kan zijn voor mensen die zich eigenlijk totaal niet interesseren in hoe de beats ontstaan, hier wil ik het de volgende keer veel beter en interessanter gaan doen.
Jullie hebben geweldige punten gegeven waar ik mij op kan aanpassen voor de volgende keer, het staat genoteerd.

@Furious5, De start/end point van de samples doe ik inderdaad met de draaiknopjes, het is minder vervelend dan het lijkt, ook al moet je er wel een beetje geduld voor hebben. :P
Bij het rechter schermpje van de Maschine heb je ook nog draaiknoppen om mee in te zoomen en dan kan je op die manier heel specifiek je sample point bepalen.

@ptaurus, de beat is af, puur om te beluisteren, beetje laten horen wat ik in huis heb.

@Raphie, zoals ik aangeef in mijn bericht, ik wil de mensen graag entertainen en het was niet de bedoeling om dit als een tutorial te laten zien. Een mooi punt van jou dat ik het filmpje een stuk duidelijker moet laten zijn.

@flyweight, ik ben erg blij dat je het kan waarderen!

@dreammer, de intro was pure entertainment, mijn verhaal is dat ik die middag was afgewezen bij een sollicitatie gesprek en dat het mij geïnspireerd heeft om een beat te maken dat daar op aansluit.
Mij leek een sketch wel gepast, alleen zoals aangegeven is het stukje waar ik de beat maak niet interessant genoeg en denk ik dat ik daar de mist ingegaan ben omdat het niet duidelijk genoeg is wat nou de bedoeling is.
Alles in het filmpje is geïmproviseerd, voor het opnemen heb ik wel goed bedacht wat ik nou eigenlijk wil zeggen.

@DjGo, dank u ;)

@demian, ik heb het genoteerd en zal er goed over nadenken hoe ik dit zal aanpakken in een volgend filmpje.
Bedankt!

Nogmaals iedereen bedankt voor de antwoorden.

I was entertained, hoewel ik ok het begin niet heel sterk vind, maar laat je niet tegenhouden als je het leuk vindt om te doen, ervaring maakt ook beter, dus. Acteren is ook een vak.

De beat vind ik net als Furious5 een beetje te geforceerd, net iets teveel groove zeg maar, maar ik snap hem wel, de beat, ik houd wel van die slepende toestanden. Maar dit gaat idd net iets te ver.

Je hebt wat mij betreft een neusje voor goed samplemateriaal, dat zeg ik ook met het oog op wat ik eerder van je heb geluisterd. Helemaal mijn smaak.

Tof :)

Trouwens, we hebben dezelfde zijpaneeltjes geloof ik :D

Waarom, waarom zo belachelijk veel compressie? Waar zijn de kick en de snare gebleven?

Back