Van hardware naar soft synths (live)

Gnn

A D# F# E
Vooraf: ik hoop dat dit in het goede forum staat...

Ik ben aan het bekijken of ik mijn zware Kurzweil PC3x (met klein schermpje en moeilijk setlist programmeren) kan verruilen voor mijn MacBook Pro met MIDI-controller. Da's makkelijker mee te sjouwen naar de repetities :P

Maar ik snap niet hoe je live alle verschillende soft synths aangestuurd krijgt en via MIDI kan schakelen tussen de verschillende synths. :?

Ik zou graag een soort van "centraal" programma hebben, waarmee ik de sets (vaak meer dan 30 geluiden per nummer) programmeer (al dan niet van verschillende soft synths) en waar ik dan met een voetpedaal live doorheen kan schakelen (we spelen (nog) niet met click track, dus voorprogrammeren van schakelmomenten is geen optie).
Mainstage lijkt veelbelovend en lijkt te doen wat ik wil, maar hier en daar vind ik dingen over stabiliteitsproblemen (is dat waar?!?). Verder wordt ook Ableton Live en Reason regelmatig genoemd, maar ik weet niet of die doen wat ik wil: het lijken meer sequencers.

Wat voor mij belangrijk is:
* Veel geluiden, naadloos real-time schakelen (1 pedaal), en eventueel weer uitsturen van MIDI naar rack modules
* 1 centraal programma, waar ik alle geluiden achter elkaar kan schakelen, in splits en layers op het keyboard kan leggen etc. Verschillende soft synths combineren enzo.
* Een sampletje triggeren, zo af en toe. Niks met loops, ofzo (tenminste, voorlopig niet).
* Stabiliteit, low-latency, het-moet-werken enzo (doh)
* Gebruiksgemak: makkelijker dan op mijn Kurz geluiden achter elkaar plakken voor een nummer
* Mogelijkheid om in de toekomst click tracks toe te voegen (in alle maatsoorten en met tempowisselingen!)

Live en Reason lijken niet echt zo'n "setlist-based" optie te hebben, wel? Is Mainstage dan het enige programma dat dit doet? Zijn er nog opties die ik mis (1 grote totaal synth)? Of moet ik het gewoon op hardware synths houden?

wat ik weet is dat iedere dj/producer waar ik naar opkijk altijd met ableton werken als ze live gaan. nadeel van reason is dat je geen externe vst plug-ins (je digitale midi rack) kan inladen.

verder kan ik je ook weinig helpen, heb zelf cubase als DAW maar om te producen en niet om live op een podium te staan

Al gedacht aan een Korg Kronos? Die kan alles wat je wilt en voorkomt dat je on stage met je muis zit te klooien in plaats van muziek zit te maken :D

Ja, een Kronos was inderdaad mijn andere optie. Maar het schijnt nogal mode te zijn om met een Mac op het podium te staan (en ik moet natuurlijk alle opties overwegen).

Maar hoe zit dat met de workflow op een Kronos. Op mijn Kurz heb ik een klein schermpje en ben ik uren bezig om geluiden te maken/combineren voor een nieuw nummer. Ik kan me voorstellen dat dat op de computer veel sneller gaat...
Heeft de Kronos een (fatsoenlijke) software editor?

Ja, een Kronos was inderdaad mijn andere optie. Maar het schijnt nogal mode te zijn om met een Mac op het podium te staan (en ik moet natuurlijk alle opties overwegen).

Maar hoe zit dat met de workflow op een Kronos. Op mijn Kurz heb ik een klein schermpje en ben ik uren bezig om geluiden te maken/combineren voor een nieuw nummer. Ik kan me voorstellen dat dat op de computer veel sneller gaat...
Heeft de Kronos een (fatsoenlijke) software editor?

nee, die software editor van de kronos is waardeloos. Wel heb je een touch screen waarbij je via setlist snel je programs en combis kan kiezen. Ook kun je heel eenvoudig je samples laden in een kronos en die activeren met een toets of bijvoorbeeld een nanopad controller.

Het kopieren van je favoriete VST sounds kun je doen met een programma genaamd Extreme Sample Converter. Die doet dat automatisch voor je en dan kun je die gegenereerde soundfont importeren in een kronos en saven als een kronos sample set (streaming)

als je met de Mac live wilt spelen dan is er naar mijn mening maar 1 optie. Ga gewoon voor ableton live, dat doet bijna iedereen en dat programma is er echt heel geschikt voor als je ook nog een goede controller erbij koopt.

Hmm, jammer. Een goede hardware synth (stabiel, eenvoudig opbouwen) met een goede software editor (snelle workflow) lijkt echt een topcombinatie...

Maar ik heb mss wel een lichte voorkeur voor een Kronos oid. Dat is eigenlijk ook veel gaver :P

Hmm, jammer. Een goede hardware synth (stabiel, eenvoudig opbouwen) met een goede software editor (snelle workflow) lijkt echt een topcombinatie...

Maar ik heb mss wel een lichte voorkeur voor een Kronos oid. Dat is eigenlijk ook veel gaver :P

check mijn youtube kanaal dan maar, daar staan zo'n 40 kronos filmpjes die ik gemaakt heb, dan krijg je wel een indruk wat er wel en niet mee kan.

Alternatief is om voor een plugin host te gaan. Dit is geen DAW en heeft dus vaak ook geen sequencing opties maar wel functionaliteit om een lijst met plugins te combineren met een setlist.

Zijn ook vaak gratis versies van met een betaalde, meer uitgebreide versie. Ableton is, indien je een toetsenist bent, wat mij betreft zware overkill (of je moet dingen met sequencing etc willen doen).

Zojuist even zitten zoeken en ik moet de conclusie trekken dat de meeste van de applicaties zoals hostX, Energy XT etc etc toch een behoorlijk andere focus hebben gekregen.

Het aanbod voor Audio Unit ondersteuning is sowieso al veer beperkter dan VST.

Waarom niet een roland integra? Handzaam en met perfecte ipad ondersteuning geen laptop nodig

Wat ook kan is audio exclusief livegedeeltes opnemen, laden en afspelen in een geschikt programma (ik gebruikte zo CuBase) met alleen de live-softsynths als midi erbij (en tevens live hardware kan als midi erbij). Dan heb je dus zeg maar 2 sporen audio en een paar midikanalen die je makkelijk snel kan selecteren met je muis en zo aansturen/bespelen met je hardware synth. Zo heb ik al wat optredens gedaan. Ondertussen wel over gestapt op 100% hardware en ableton voor live acid. Alleen hardware is wel leuker voor jezelf en het publiek mag het ook graag zien.

Mainstage

Mainstage

Ik gebruik live Mainstage, en is prima mee te werken. Ik draai er zelfs de backingtracks voor mn band mee (3 stereo tracks). Sommige plugins zijn niet geschikt om live te gebruiken heb ik wel gemerkt. O.a. Reaktor heb ik problemen mee gehad, en gebruik ik daarom live ook niet meer. Ook Akoustik Piano had af en toe kuren. Uitgebreide samplelibraries inladen blijft tricky I guess. Daarom heb ik voor m'n pianosounds een module, en voor de analoge sounds trouwens ook :)
Maar nogmaals, ik vind Mainstage heerlijk om mee te werken. Mainstage 1 had bij mij nog wel wat kuren, maar Mainstage 2 is prima. Mainstage 3 heb ik nooit geprobeerd, maar wellicht dat die minstens zo stabiel is.
PM me anders maar voor meer details over mainstage :okdan:

als jij echt speelt , maar met een laptop ernaast, dan zou ik denken dat je staat te playbacken ; )

Een Kronos werkt heerlijk voor live, heb je echt geen software editor voor nodig .. Ik gebruik hem live ook met backingtracks en stuur apart clicktracks naar de drummer. Je kan zelfs vanuit de setlist verschillende sounds kiezen en bespelen terwijl je backingtrack loopt.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan ooit, mainstage gebruikt en met een PC bak brainspawn forte gebruikt .. Het kan, maar het werkt echt niet beter of sneller .. je bent veel meer tijd aan het programmeren en voorbereiden kwijt.
En als je dan toch een softsynthje nodig hebt dan is met 1 usb kabel je ipad of MacBook gelijk voorzien van een soundcard en midi .. De kronos is namelijk ook nog eens de ultime soundcard ..
Moet je die openvallende bek van de geluidsmannen eens zien als je vanaf je ipad een dikke animoog bass de PA in propt .. Hahaha ..
Wat kost een MacBook met goeie soundcard en controller? Juist en een kronos gebruikte nieuwstaat?

Succes met je keuze! Als geheime tip om orgelsoundje te pimpen koop en een Neo ventilator of mini ventilator bij

Je publiek snapt idd niet wat je met je laptop doet .. als het niet anders kan ok, maar sta zelf liever met een board dan PC of MacBook

als jij echt speelt , maar met een laptop ernaast, dan zou ik denken dat je staat te playbacken ; )

je bent veel meer tijd aan het programmeren en voorbereiden kwijt.
(..)
Wat kost een MacBook met goeie soundcard en controller? Juist en een kronos gebruikte nieuwstaat?

Aan programmeren ben ik met MS juist heel weinig tijd kwijt, aangezien ik de sounds voor mn album al in logic heb. Gewoon kopiëren dus.
En als je er wel wat tijd in steekt, kun je wel een eigen interface maken. Is voor mij ook wat waard.

En qua prijs ben ik niet gelijk overtuigd:
Kronos 88 2e hands: €2200-€2400?

Macbook (hoeft niet dedicated te zijn, dus je hebt gelijk een computer): €1200
M-audio 410 2ehands (voldoende outputs): €100
Midikeyboards zijn heel persoonlijk, maar in mijn geval Akai mpk88 en emu xboard 61: €600
Doe daar een software pakket a la NI komplete bij, en je bent voor ongeveer de zelfde prijs klaar. Heb je een mooi flexibele makkelijk uitbreidbare setup, meer toetsen, en een leuke laptop :)

Komt bij, als ik een vliegshow doe, hoef ik alleen mn laptop en geluidskaart mee, en kan ik met elk rental midikeyboard/synth spelen. Heel chill :biertje:

En wat betreft dat playbacken, dat idee had men vroegah ook bij de meeste dj's. Nu weten de meesten wel beter volgens mij.

Kwa prijs bedoel ik ook dat je op ongeveer hetzelfde zou uitkomen, en in jou situatie begrijp ik je keuze ook .. maar de TS heeft wellicht niet zijn sounds en productie in logic gemaakt, en in dat geval programmeer je je helemaal weze(n)loos met Mainstage voordat je je livesounds voor (m)e(l)kaar hebt.

Het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk wat je er precies mee gaat/wil doen .. ik kan uit ervaring spreken dat een mainstage rig met goeie soundcard net zo dik kan klinken als een Kronos .. persoonlijk heb ik liever 1 bak die ik aanzet, audio kabels en gaan .. dan een laptop met soundcard en allemaal fragiele connectoren. Zeker bij festival en kroegjes waar ook nog eens het bierfontein risico aanwezig is .. De Kronos overleeft een hockeyfeest, een macbook wellicht iets minder?? Helemaal als je in de openlucht niet overdekt op een vrachtwagen aan het touren bent .. brbrbrrrr .. dan liever geen laptoppie in de regen.

Een dedicated apparaat doet in principe altijd alles op de zelfde manier zonder rotzooi, dat je op het laatste moment je plugin licence kwijt bent enzo .. via iphone gprs opnieuw authorizen 10 minuten voordat je op de main stage podium moet performen .. haha! Tuurlijk kan het ook met een Kronos mis gaan, alleen is de kans wat kleiner denk ik.

Aan programmeren ben ik met MS juist heel weinig tijd kwijt, aangezien ik de sounds voor mn album al in logic heb. Gewoon kopiëren dus.
En als je er wel wat tijd in steekt, kun je wel een eigen interface maken. Is voor mij ook wat waard.

En qua prijs ben ik niet gelijk overtuigd:
Kronos 88 2e hands: €2200-€2400?

Macbook (hoeft niet dedicated te zijn, dus je hebt gelijk een computer): €1200
M-audio 410 2ehands (voldoende outputs): €100
Midikeyboards zijn heel persoonlijk, maar in mijn geval Akai mpk88 en emu xboard 61: €600
Doe daar een software pakket a la NI komplete bij, en je bent voor ongeveer de zelfde prijs klaar. Heb je een mooi flexibele makkelijk uitbreidbare setup, meer toetsen, en een leuke laptop :)

Komt bij, als ik een vliegshow doe, hoef ik alleen mn laptop en geluidskaart mee, en kan ik met elk rental midikeyboard/synth spelen. Heel chill :biertje:

En wat betreft dat playbacken, dat idee had men vroegah ook bij de meeste dj's. Nu weten de meesten wel beter volgens mij.

Nog ff terugkomend op je OP
* Veel geluiden, naadloos real-time schakelen (1 pedaal), en eventueel weer uitsturen van MIDI naar rack modules
>Mainstage schakelt naadloos, echter niet tussen 2 patches op dezelfde midimodule (tenzij je een Kronos in een rack monteerd)
* 1 centraal programma, waar ik alle geluiden achter elkaar kan schakelen, in splits en layers op het keyboard kan leggen etc. Verschillende soft synths combineren enzo.
>Ik ken geen andere software/hardware dan Mainstage en Kronos die dat live zo mooi kunnen
* Een sampletje triggeren, zo af en toe. Niks met loops, ofzo (tenminste, voorlopig niet).
>Dat kan altijd
* Stabiliteit, low-latency, het-moet-werken enzo (doh)
>Dedicated hardware Korg Kronos heeft dan minder risico's
* Gebruiksgemak: makkelijker dan op mijn Kurz geluiden achter elkaar plakken voor een nummer
>Mainstage en Korg Kronos werken allebei met flexibele setlijsten .. een Ipad met Setlistmaker kan die ook erg mooi en stuurt ook nog een alle midi program changes voor je uit .. werkt via CCK naadloos met een Kronos
* Mogelijkheid om in de toekomst click tracks toe te voegen (in alle maatsoorten en met tempowisselingen!)
>Das het enige wat tricky kan zijn als je 30 sounds per nummer gebruikt .. dan zou je er wellicht een klein Ableton live rigje naast kunnen zetten (of de drummer dit uit laten zoeken) .. of een ipadje .. komt wel goed!

Playbacken is ook prima mogelijk met een workstation hoor ;) Of met een niet-ingeplugde DX7 of Jupiter 8 (kijk Top Of The Pops maar)

Je moet er gewoon een show van maken op de goede manier. Als je niet de hele tijd bezig bent met dat gloeiende appeltje en soms een foutje maakt weet iedereen met meer dan 3 hersencellen wel dat je 'm gebruikt om mee te spelen, en dat je echt aan 't spelen bent.

Back