Tangerine Dream? Welke plaat

Ik ken wel wat van deze jongens, met name Ricochet heb ik veel geluisterd.

Maar ik lees laatste tijd veel over dat Tangerine Dream zo veel gebruik hebben gemaakt van de PPG Wave. Maar op welke platen is dat? Ik heb het gevoel dat ik daar wel wat inspiratie uit op kan doen.

Waar moet ik zoeken?

Zo uit m'n hoofd de volgende albums zeker:
- Exit
- White Eagle

Patrick.

Volgens mij wel bij alle albums vanaf 1980 tot ver in de jaren 90 .
Om daarna over te gaan in waldorf gear.
Je hoort ze er zo uit, vaak met dat metalige soundeffect .
En natuurlijk alle versie's

pict uit 1980 met edgar froese.
Tdppg3.gif

Volgens mij gebruikte hij ook al bij Encore in 1977 een PPG synth. Althans, staat bij het instrumentarium van Encore. Maar inderdaad zeker vanaf 1979 en verder...

mja, dit kan natuurlijk ook de ppg 1020 of de 1002 wezen [ 1976]
Maar of dat een wave achtig synth is zoals de topic starter vraagt ?
Ze maakten wel gebruik van prototypes , dus alles is mogelijk.

iig encore heeft een ppg .

115186132-3.jpg

Hier heb je een lijstje van de meeste albums er op [ ik zie nog niet alles wat ze ooit gemaakt hebben]
http://en.wikipedia.org/wiki/Tangerine_Dream_discography

Zie ik je over een jaartje of wat weer terug ? ;)

"Poland", "Exit", "White Eagle" en "Logos" zitten bomvol PPG Wave 2.X en Wave 360. Er zijn ook een paar singles uit dit tijdperk, vooral "Moorland", die bijna uitlsuitend met de PPG zijn gemaakt.

Al op "Ricochet" zette Froese de PPG Kompaktsynthesizer in die voorzien was van ingebouwde "springcords", een uitgebreide versie van de 1002 met patch-mogelijkheden. Chris Franke en Peter Baumann gebruiten toen ook vaak de PPG Keyboard Controllers omdat die meer functies tegelijk konden controleren dan de Moog 950. Baumann en Franke hadden verder ook PPG 300 modules waar ze hun Moog en Projekt Elektronik kasten mee aanvulden.

Ik persoonlijk houd heel (op een paar uitzonderingen na) erg van het tijdperk vanaf "Atem" en "Zeit" t/m Johannes Schmoelling de groep verliet ("Poland", zeg maar). Wat daarop volgde, was volgens mij walgelijke liftmuziek (maar smaken verschillen, toch?).

Als ik moest kiezen, zou ik waarschijnlijk "Phaedra" als mijn persoonlijke favoriet noemen.

Stephen

Mijn favoriete albums van TD zijn:

Ricochet, Encore, Force Majeure, Tangram, White Eagle, Logos en Poland.:okdan:

Back