Elk apparaat heeft z'n eigen methodes daarvoor. Met een octatrack kan je bijvoorbeeld ook 1 shot trigs maken. Als je dan de yes knop indrukt gaan die triggers 1 keer af en heb je dus fillins onder 1 knop zitten. Andere apparaten kan je van pattern switchen terwijl de sequencer doorloopt, zoals op de tempest en analog four. Maar bovengenoemde manier van dreammer werkt op bijna alle apparaten
Zo'n octatrack is best geinig met al zijn trukerij.. van alle machines die ik heb.. vind ik de octatrack het handigst om mee te giggen (nouja, als ik bekend genoeg zou zijn om mee op te treden ;-D
maar vind de aanpak van dit alles behoorlijk anders dan andere grooveboxjes/sampler+sequencer combi's .. T verbaast me niets dat er meer apparaten zijn die net even anders werken (tempest/analog4) want "mijn manier" geeft je wel snel een soort van jaren90 saus omdat het zo "patternbased" is
Hoe houd je overzicht als je loss gaat? Kweek je een gevoel voor bars of hebben jullie andere hulpmiddelen? Of is het meer huiswerk dan het lijkt, een "jam"?
Dat overzicht houden is makkelijker als :
je een manier vind op je machine om je patterns zo "uniform" mogelijk te houden.
voorbeeld van me mc909:
kanaal 1 gebruikte ik niet in de sequencer (die was voor kaospad, dus die bleef leeg, anders triggerde ik her en der wel eeens een sample op dat ding)
kanaal 2 was altijd bassynth (en die stuurde ook een elektribeA aan.. )
kanaal 3 was altijd mainsynth
kanaal 4 was altijd iets van een string
kanaal 5 was altijd iets van een bliepje / accoord
kanaal 6 was altijd iets van een fx geluidje (woooooosh)
kanaal 7 was altijd iets van een fx geluidje..
in welke pattern ik dan ook zat... dit of dat knopje was altijd dit of dat geluidje.
hoefde ik eigenlijk niet zoveel te onthouden.
beetje hetzelfde met de drumtracks

8 was leeg (kon ik altijd nog tracks copieren om er mee te spelen)
9 was kick
10 was hihats
11 was snare1
12 was snare2
13 was claps
14 was rides en belletjes
15 was toms en gekkigheid
16 waren crashes en snares
dingetjes aan elkaar jammen op gevoel (en beetje tellen met me voet) mocht ik de tel kwijtraken.. kon ik aan de lampjes op me mc909 zien wanneer de pattern zou loopen... dan was dat punt tel 1
Deze aanpak., zou dus never nooit werken op een octatrack.. omdat je dan maar 8 tracks heb.. waarvan ik er 1 meestal opoffer voor de masterfx track..
het werkt ook niet met 1 elektribe, want dan heb je ook niet genoeg tracks.. (had er niet echt een oplossing voor zoals de octatrack) dus dat was dan "beperktere gein" en kocht ik een machinedrum (16 drumtracks.. hehe das plenty)