Pads and strings

Als je voor goedkoop en goed wil gaan raad ik een AN1x aan. Hele warme sound en lekkere modulatie mogelijkheden. Perfect voor pads.

jd800 met stringcard
opus3, eventueel gemidificeerd
solinastringensemble, eventueel gemidificeerd
etc
zelfs de micron kan goede strings produceren
een goede chorus of phaser kan eigenlijk ook helpen om uit ieder toetsenbordje een zwevend tapijt te krijgen

Een Korg Wavestation is ook niet duur en is qua pads ultiem.
Moeilijk te programmeren? Welnee: ik kan het je in no-time voordoen hoe makkelijk hij is.

Vergeet ook de virus niet :)

De JV1080 is mooi maar de vintage strings uitbreidingskaart vind ik persoonlijk wel wat overroepen... :erm:
Waar ik hele mooie pads in heb is de GEM S2RTurbo en de GEM Equinox 8D .
Deze zijn dikwijls underrated maar niet te onderschatten en meestal nog niet te duur te vinden ;) .
Ook uit de EMU Proteus2000 vallen leuke pads te halen :eureka:.

Cheers,
Exo. :mega:

grappig, ik wilde net hier wat posten over de jv 1080.. overweeg hem te kopen op MP, mooi prijsje.. dit is dus echt de bak voor strings en pads? heb qua hardware al een nova en nord lead, maar wil er nog een mooie rompler bij met strings, pianos, pads, en algehele synth sounds. die je altijd ff snel kan pakken.

De jv1080 is een fijne synth voor weinig geld, alles zit er in dus ook goede strings en pads. Dx/tx synth zou ik niet doen voor string/pads. Kurzweil heeft de mooiste string/pads. (deze synths heb ik of gehad)

Ik ben vandaag eens aan het programmeren geweest met mijn Roland JX-1. Gewoon eens verder kijken wat er met de vier schuifjes van de presets te maken is (ook omdat door het gepiel met diverse adapters de userklanken verloren waren). Uiteindelijk heb ik een paar prachtige pads voor elkaar gekregen, waarvan ik niet dacht dat het mogelijk was. De mooiste vind ik nog wel eentje die erg lijkt op het intro van Where The Streets Have No Name, inclusief het glazige karakter. Als je twee pads stapelt klinkt het groots met een grote G.
Het is dat de stringsklanken van de JX-1 erg slecht zijn, anders zou het een aanrader zijn.

Een DX/TX zou ik alleen doen als je er een hele stapel effectapparatuur achter zet. Een FS1R heeft dat ingebouwd, dus daar zit het wel snor mee.

Met een JV-880 (voorganger van de 1080) heb ik heel mooie pads kunnen maken. De Stereo-Strings klank vind ik nog altijd één van de mooiste stringsklanken. En als je de waveforms daarvan vervangt door synthstrings, heb je een mooie diepe pad, die als basis kan dienen voor het betere stapelwerk.

Met de JV1080 (en dus ook de XP's en andere JV's) kan je best wel mooie strings en pads maken. Met een Gem S2 (Turbo) kan je ook hele mooie pads maken aangezien je bij deze ook de mogelijkheid hebt om de envelopes te loopen.

Een DX/TX zou ik alleen doen als je er een hele stapel effectapparatuur achter zet. Een FS1R heeft dat ingebouwd, dus daar zit het wel snor mee.

De voorgestelde DX200 heeft filter en effecten ingebouwd.

De voorgestelde DX200 heeft filter en effecten ingebouwd.

Ok, niet aan gedacht. FM is wel leuk om klanken mee te kleuren, maar persoonlijk zou ik het wel graag stapelen met een 'analoge' pad (dichtgefilterde synthstrings als basis).

In een productie zal dat wat te zwaar klinken, maar dan haal ik meestal de lage tonen eruit. Toch klinkt een gestapelde klank dan nog steeds voller.

Back