DBX'en

Status
Please reply by conversation.
laat je niet misleiden door de 128.

ziet er wel prachtig uit maar in gebruik kan ie net zo veel als die anderen. alleen zit er ook een noise reductie systeem op wat je toch niet gebruikt en de output knop is helaas geen make-up gain en doet in compressie-mode niks...

ik heb een 128 gehad die hoog wegnam maar ook warmte toevoegde. helaas wiebelde het stereobeeld.
daarna had ik een 119 en een andere 128.
daarvan vond ik de 119 iets warmer maar de 128 heb ik gehouden omdat die genoeg vintage DBX klank gaf maar ook een heel strak stereobeeld en nog veel hoog doorliet.

volgens mij is elk exemplaar uniek omdat ze zo oud zijn. dus dat is lastig kopen. als het mogelijk is zou ik eerst luisteren voor koop. maar dat kan helaas niet vaak.

en genoeg info op internet over recappen tot aan heftge mods om er een 'top' ding van te maken.

ik ben toch een beetje verliefd op deze kastjes. vooral de 128 is het neerzetten en aanstaren waard!

recappen heeft toch vooral effect op de frequentie-karakteristieken van het apparaat? dacht ik?

mijn 128 is niet recapt en ik ben er blij mee. klinkt goed en subtiel als het moet.

naast recappen zou je op zn minst ook de op-amps kunnen vervangen voor betere..

Recappen is essentieel om oude beestjes weer een goed tweede leven te geven. Keuze met welke componenten je dat doet is misschien nog wel meer essentieel. Niet elke condensator zal aanzienlijk veel verschil maken. Wel de complete som van alles

ik vind mijn DBX 128 juist goed klinken ondanks de oude condensatoren.
kan natuurlijk ook zo zijn dat het oude beestje juist precies doet wat je wilt.

Recappen is essentieel om oude beestjes weer een goed tweede leven te geven. Keuze met welke componenten je dat doet is misschien nog wel meer essentieel. Niet elke condensator zal aanzienlijk veel verschil maken. Wel de complete som van alles

haal je niet twee dingen door elkaar?

recappen is in eerste instantie oude 'versleten' condensatoren vervangen.

betere componenten plaatsen zou ik eerder modificeren noemen

maar dit kan wel samengaan natuurlijk..

Nee ik haal geen twee dingen door elkaar. Er is pas sprake van modificatie zodra je de waarde van de componenten gaat veranderen. Als een condensator 22uF van merk X is. En deze wordt vervangen door een condensator 22uF van merk A is er feitelijk niets gemodificeerd.

Je kan pas van modificatie spreken als er bijvoorbeeld andere opamps in een apparaat gaan, of bv de voeding sterker (meer amperage) te maken om iets beter te laten klinken.

Bedankt voor de tip. Maar wat ik er uit distilleer, is dat er onderstreept wordt wat ik hier eerder zei.

je kan vinden wat je wilt, maar er wordt ook vaak gesproken van modificatie als je componenten opwaardeert. en dat is wat ik bedoel.

heel veel modificaties op internet zijn daar op gebaseerd: stop er betere componenten in.
zo kan je ook op-amps verwisselen die in feite hetzelfde doen maar bijvoorbeeld wel een betere SN_verhouding hebben. en dat soort dingen.

en re-cappen is gewoon een werkwoord
wat zoiets betekent als: de kapotte, versleten en/of verouderde condensatoren vervangen. hoe of wat zeg je er nog niet mee.

Nou kan ik natuurlijk wat zeggen, maar dat doe ik lekker niet

Nee ik haal geen twee dingen door elkaar. Er is pas sprake van modificatie zodra je de waarde van de componenten gaat veranderen. Als een condensator 22uF van merk X is. En deze wordt vervangen door een condensator 22uF van merk A is er feitelijk niets gemodificeerd.

Je kan pas van modificatie spreken als er bijvoorbeeld andere opamps in een apparaat gaan, of bv de voeding sterker (meer amperage) te maken om iets beter te laten klinken.

je kan vinden wat je wilt, maar er wordt ook vaak gesproken van modificatie als je componenten opwaardeert. en dat is wat ik bedoel.

heel veel modificaties op internet zijn daar op gebaseerd: stop er betere componenten in.
zo kan je ook op-amps verwisselen die in feite hetzelfde doen maar bijvoorbeeld wel een betere SN_verhouding hebben. en dat soort dingen.

en re-cappen is gewoon een werkwoord
wat zoiets betekent als: de kapotte, versleten en/of verouderde condensatoren vervangen. hoe of wat zeg je er nog niet mee.

Jeetje zeg.. Lees je wel wat iemand anders schrijft in deze discussie??

ik heb een 128 gehad die hoog wegnam maar ook warmte toevoegde. helaas wiebelde het stereobeeld.
daarna had ik een 119 en een andere 128.
daarvan vond ik de 119 iets warmer maar de 128 heb ik gehouden omdat die genoeg vintage DBX klank gaf maar ook een heel strak stereobeeld en nog veel hoog doorliet..

Wordt hoog wegnemen niet geïnterpreteerd als warmte toevoegen??
Heeft de 128 nu wel of geen straks stereo beeld?!

Jeetje zeg.. Lees je wel wat iemand anders schrijft in deze discussie??

ja, ik lees alles. ik lees en ik reageer...

ik zag alleen wel net dat ik post #7 van digidave verkeerd heb begrepen mischien.
recappen hoeft nog niet te betekenen dat je betere componenten plaatst en ik dacht dat hij dat bedoelde.
dat hij daar zo direct op reageert was niet waar ik op uit was.

Wordt hoog wegnemen niet geïnterpreteerd als warmte toevoegen??
Heeft de 128 nu wel of geen straks stereo beeld?!

ik wou alleen maar aangeven dat elke vintage DBX (117, 118, 119 en 128) anders kan klinken. door waarschijnlijk ouderdom.
en mijn eerste 128 had een wiebelt stereobeeld. de tweede niet.
maar dat had je kunnen lezen :-)

de term 'warmte' kan je ook subjectief gebruiken. ik bedoelde het verder niet heel specifiek

Haha, ik lag me de kriek! :D Heerlijk kopje thee draadje zo.

@Exo: Ik vermoed dat je verwijzing naar dat andere draadje vooralsnog onjuist wordt geïnterpreteerd. En waarschijnlijk deel je dat vermoeden ;).

Status
Please reply by conversation.
Back