Vervormd omgevinggeluid na een sessie

Lamp

Stamgast
Als ik een uurtje met een synth heb zitten spelen (meestal met koptelefoon), dan heb ik daarna een korte tijd een vervormd omgevinggeluid. Alsof er een phaser op mijn oren zit. Heb dit voornamelijk als ik met wat ongepolijste (rauwe pulse / saw) geluiden heb zitten knoeien.

Meer mensen last van?

Btw, ik lijd ook aan permanente tinnitus sinds een jaar of 12-13.

Ben ik mijn gehoor aan het slopen, of is dit normaal? Mijn geluid staat niet bepaald hard.

Neu, niet raar. Heb ik ook. Je oren krijgen natuurlijk best wat te verduren tijdens een dergelijke sessie. Ik wil geen medisch advies geven, ik ben vrij vanavond. Maar ik heb het zelf dus ook, met name als de volumeknop toch wat te ver heeft open gestaan. Neem voldoende pauze tussendoor. Wat dat betreft zijn we net vrachtwagenchauffeurs.

misschien toch een paar goede monitors aanschaffen, koptelefoon is soms best vermoeiend en gaat soms ongemerkt wat te hard...
er staat nog ergens een paar dynaudio bm6a's tekoop zag ik
zoiets bv
of een setje event 20/20

Misschien heb je in jouw ruimte last van faseproblemen. Probeer de polariteit van je linker of rechter kanaal eens om te draaien.
Ow wacht even ....... meestal koptelefoon

;)

Ok dank allen!
Ik ben helaas wel veroordeeld tot mijn koptelefoon, omdat ik in een gehorige flat woon. Heb wel vlakdempende oordoppen die onder mijn Beyerdynamic koptelefoon te dragen zijn, maar je mist gewoon scherpte bij het draaien aan de knoppen.

Wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben die regelmatig pauze in moet lassen vanwege vermoeide oren.

een open koptelefoon, zou misschien ook iets kunnen helpen, of een iets neutralere.
als je geld hebt bv een 2de hands sennheiser hd600 of 650 ( zo'n 200 euro tweedehands ).
vaak is te veel hoog ook vermoeiend na lang luisteren.
ben zelf ( en dat is heel persoonlijk ) niet zo'n beyerdynamic fan, vond de bas er wel in, maar het evenwicht was niet mijn smaak" te helder "
misschien kan je ze eens uitproberen bij een kennis of in een zaak en zien of het verschil uitmaakt ?

Ik heb hetzelfde na een nacht werken. Met oordoppen in ook. Dan werk ik wel in een poppodium.... met dans nachten heb ik daar wel echt last van, zo erg dat ik op weg naar huis de vogeltjes al irritant vind.

Ik heb tinnitus en kan je uit ervaring vertellen dat vervorming niet goed is. Ook ik woon in een gehorige flat, een set dynaudio bm6a mkII moet kunnen. Op laag volume is er zeker met betrekking tot synth: arp en leads niets aan de hand. Er ontstaat pas een probleem als je het laag in gaat, voor de buren bedoel ik :) Verder kan je je gehoor beschermen door bijvoorbeeld een limiter te plaatsen op het uitgangssignaal. Maar ja, dit kan weer een gevoel van schijnveiligheid geven. Ik heb alles geprobeerd. Dynaudio is voor mij de oplossing.

wat Sunny zegt: een andere open/neutralere koptelefoon is een goed idee. Maar met tinnitus loop je altijd risico. Indien je over de grens heengaat, dan ben je waarschijnlijk te laat.

Btw, ik lijd ook aan permanente tinnitus sinds een jaar of 12-13.

Ben ik mijn gehoor aan het slopen, of is dit normaal? Mijn geluid staat niet bepaald hard.
Ik heb ook tinnitus en ik moet er niet aan denken om lang met een koptelefoon op te zitten, tenzij je omgevingsgeluid wilt buitensluiten... Voor je gehoor lijkt het mij bepaald niet goed. Misschien jaarlijks een gehoortest doen bij een audicien?

Wat kan helpen tegen een vermoeid gehoor met hoofdtelefoon is alles door een natuurlijke kamergalm laten gaan. Net als wanneer het in een kamer via luidsprekers wordt afgespeeld dus.

Wat betreft vervormd omgevingsgeluid, dit fenomeen ken ik wel op korte termijn: Als je twee minuten naar een schelle hoge toon aan het luisteren bent, past je gehoor zich daar kennelijk op aan. Als die toon dan weg is klinkt alles daarna een beetje vreemd :)

Back