Beste sequencer / werkwijze voor enkel samples

demian

Ojee
Even kort door de bocht..

Stel ik wil een track gaan bouwen met enkel zelf te maken samples.

Welke soft/hard sequencer / werkwijze geeft dan de beste flow naar jullie mening?

Ik zit zelf te denken aan een tracker, maar hoe denken jullie daar over?

Helemaal wat jezelf het best gewend bent, voor de een is dat een mpc, voor de ander reason en weer voor iemamd anders een sp303 ofzo. Hoelang zijn de samples waar je mee gaat werken?

Ableton live? Het is natuurlijk idd een kwestie van wat jij ervaart als een vlotte work flow maar een live en een APC of launch pad bied best wel wat opties om te werken met samples en een uitgebreide community van mensen die je tips kunnen geven.

Maschine. Hands on.
Ik gebruik ableton nooit meer sinds ik maschine heb.

Er is geen 'beste" manier om dat te doen.

Het gaat erom wat je gewend bent.

Maar voor zo een tool of apparaat maak je de afweging: mogelijkheden vs workflow.

heel simpel kun je alleen samples afspelen, bv simpel drum kitje tot en met multilayer zones met random round robin en release velocity doen.

Wat wil je dan precies met "samples" kunnen doen???

Vroeger heb ik veel met Protracker gewerkt op de Amiga, pattern en sample based werken dus.
Wat me er aan aanstond was de enorme mate van flexibiliteit en controle die ik had over de samples.

Ik werk nu enige jaren met Ableton Live, maar als het om samples gaat gebruik ik enkel een drumloopje op de achtergrond en dat is het dan wel. Ik heb niet echt een flow ontwikkeld met Live als het gaat om sample gebruik.

Wat ik wil gaan doen, is, ik ben een modular aan het bouwen, maar zie me zelf daar voorlopig geen track mee bouwen, maar ik wil dus allerlei geluiden gaan maken en die samplen en daarmee in een DAW een track gaan bouwen.

Dus baslijntjes, perccusieve geluiden etc etc, moet allemaal in detail gesequenced kunnen worden, controle is belangrijk dus ik moet makkelijk kunnen editen, zowel in de samples zelf als in de patterns die de samples aansturen.

renoise.gif

Ik denk ook dat ik met Renoise aan de slag zal moeten kunnen gaan wezen doen,

eindelijk weer lekker muziekjes maken onder de 16Kb ! :D

ik heb een soort gelijke werkwijze.

Alleen zijn veel patches van mij multisamples en met velocity layers ed.

Op die manier krijg ik meer diepte. maar dat is natuurlijk wel bewerkelijker en moelijker in een tracker te doen dan in een sampler.

Een ander punt is dat een modular geen patches kan opslaan en daarom maak ik met EXS extreme sample converter em een midi cv, multisamples van patches.

Dit kan erg goed werken voor bv basslijnen.

Loopjes maken en opnemen zal weer veel beperken.

Abletons drumrack is super geschikt voor je percussie geluiden in te laden. of om gewoon samples mee te knippen en plakken.

Deze functies vind je niet in huis tuin en keuken trackers, en renoise is pratisch hetzelfe als ableton.

Ik zou eerder adviseren neem je geluiden op en berwerk ze daarna in een audio editor. knippen en plakken.

En maak daarna drum patches en synth patches, bv abletons Sampler kan SF2 files lezen.

Nou ja heel verhaal. maar ik zou toch zeggen dat Ableton prima geschikt is. en zou daar meer tijd aan besteden om beter en snelelr samples te kunnen bewerken.

Back