NI Maschine Studio & NI Maschine Software 2.0

Ik gebruik de computer vooral om de sounds te laden en eventueel de pianoroll bij te werken als ik foutjes maak. Of om plugin effects te kiezen en in te stellen. Maar zelfs met de Studio zie ik dat niet gauw veranderen, want op een 27" scherm met muis en toetsenbord blijft toch fijner door die enorme lappen samples en plugins scrollen of nootjes te verplaatsen dan op zo'n klein schermpje met een jog dial. Daarnaast gebruik ik Maschine toch vooral als plugin ipv standalone DAW, dus die computer heb ik hoe dan ook nodig. Ik vind de Maschine vooral goed als input device voor beats en om lekker snel een bak variatie loops/patterns te maken.

Dus ook voor mij een upgrade van de software maar gewoon door met de MKI.

Laatst gewijzigd:
Bedenk goed dat die Multi-core support het waarschijnlijk alleen maar goed doet als je maschine als stand alone gebruikt. Dit geld op het moment bij bijv Kontakt ook. Als vst binnen een DAW wordt het afgeraden om multi core support aan te zetten.

De tijd van echte stand alone's is voorbij, simpel zat.
Nu spreken ze een VEEEEEL grotere groep aan en iedereen heeft wel een computer staan.
Daarbij kan je met software updates gebruik maken van de inmiddels verbeterde hardware die men steeds blijft doorvoeren in computers en dus de prestaties dus kunnen groeien.
Geen gezeur met opslag, opbeperkte display mogelijkheden en nagenoeg geen beperkingen mbt updates.

Dit staat in schril contrast met een standalone unit die vaak niet echt meer kan groeien in de toekomst.
Leuk voor hen die exact hetzelfde willen blijven doen voor de komende 20 jaar maar verder ook niet.

Enne laten we elkaar geen mietje noemen, de MPC's zijn qua kwaliteit ook hard achteruit gehold !
Weleens gezien wat bepaalde onderdelen kosten als ze je zelf uberhaupt kan fixen ?
Een klassieke MPC kopen met geen enkel gebrek is ook een opgave hoor en sowieso een dure hobby.
Leuk voor de puristen en mensen die graag rommelen met diskettes en die 'heerlijke' Zip drive ..
Daarbij, je hebt uiteindelijk toch echt een computer nodig wil jij de beat verder verwerken in een DAW bijvoorbeeld.

Maar eerlijk is eerlijk, ik snap het gevoel wel. Niets is qua workflow fijner als op 1 console werken als je puur met een eenzijdige taak bezig bent, ik zou best ook wel een leuke MPC erbij willen hebben (mischien binnenkort met wat mazzel).
Maar goed, dat is voor de fabrikanten qua $$$ tegenwoordig niet echt meer rendabel schijnbaar en zal de toekomst uit controllers bestaan die zoveel mogelijk aansluiten bij het oude met de voordelen van nu.
Vergis je niet wat een standalone maschine moet gaan kosten als je het goed wilt doen.

De Maschine Studio en de 2.0 software is een mooie stap in de goede richting van NI.
Ben het eens dat geen Audio device ala MPC rennaisance een gemiste kans is, maar wellicht werd het dan te duur en de echte liefhebber heeft al een serieuze soundcard en de nodige hardware in zijn studio.

Wel jammer dat NI zo weinig doet met Tablets, waarom gebruiken ze die nou niet in combo met de 2.0 software en een extra aan te schaffen app om de displays te simuleren voor hen die hun óude' Maschine willen blijven gebruiken ?

Ja ja ja, ze willen hun eigen markt beschermen. Onzin !
De serieuze muzikant koopt gewoon studio maar het overgrote deel zal de update wel doen maar de studio niet nieuw kopen voor deze prijs. Ik weet zeker dat ze wel een paar tientjes over hebben voor de app die de tablet kan omtoveren tot een extra display en op die manier pak je alsnog de extra centen.

We gaan het zien .....

Ik weet niet of ik zit te wachten op maschine met ipad scherm hoor. Hoe meer rommel, hoe meer kabel, laders en andere prul en dan is het opstellen, betrouwbaarheid, mobiel en handig zijn al snel een draak.
En Apple komt elk jaar met een andere ipad, nu hebben ze weer de stekker vervangen, moet NI dan voor elke tablet verloopstukjes leveren om midi en laden te voorzien?
Het is net de bedoeling om niet op een ander scherm te zitten gapen, niet te muizen, scrollen enz.
Maschine is te beschouwen als hardware. En het is makkelijk om allerhande extra's te verzinnen, maar ze mikken volgens mij net op 'niet scherm loeren', en net dat vind ik er goed aan (hoewel ik een beginner ben en veel op 't scherm kijk, maar goed... ik ken er anderen)

Het is een aanvulling voor hen die er wel waarde aan hechten.
Een High res Retina scherm is toch wel ff wat anders qua display als de gemiddelde monitor.
Natuurlijk is het iets extra's op je buroblad maar op je Mk1 kan het wel wat toevoegen.
Vergeet ook niet dat je knoppen dan kan toevoegen die je eenvoudig kan bedienen.
En geloof me, de 2.0 software zal prima draaien op je Mk1/MK2 maar extra knoppen (direct acces) zitten niet voor niets op de Studio, altijd
fijner dan via omwegen door menu's heen scrollen.

De kabel hoeft niet gebruikt te worden, kan prima via wifi zoals we dat ook zien bij de diverse MIDI toepassingen op de Ipad.
Vwb een aantal knoppen en data display boeit latency niet echt.
De accu gaat lang genoeg mee voor een gruwelijk lange sessie dus ook dat is geen issue.

Je hebt dan 1 device extra erbij liggen/staan , geen issue voor mij als ik daarop veel meer info kan zien en makkelijker kan bedienen.
Het kan, maar het hoeft niet als je dat niet zou willen.

Een aanvullende iPad app voor de Maschine controller zou ik meteen aanschaffen.
Erg prettig om zo een extra grafische weergave te hebben, zoals de nieuwe Studio variant heeft.

Een iPad scherm is ook groter dan de displays van de Maschine Studio,
dus die beschikbare scherm ruimte kunnen ze goed en efficiënt benutten.
En toch ook geweldig als je dit dan met Touch bediening kan aansturen.

Mooi om zo je tracks en midi notes met touch besturing aan te kunnen passen/ uit te breiden.
Lijkt me helemaal top!!!

Zou daar zeker een paar tientjes voor over hebben.
De Maschine Studio vind ik (zoals meer mensen) te duur voor de geboden extra functionaliteit.

Precies, die graantjes pik je dus als Fabrikant dus mee.
De echte freaks kopen de Studio toch wel, maar de casual gebruiker was toch al niet van plan die te kopen.
Hardware maken en software kost veel meer dan alleen software.
De data vwb de schermen zit al reeds verwerkt in 2.0 (met of zonder studio) dus dat is het ook niet.
Het is echt een kwestie van een het versturen van data en het intepreteren hiervan en dus displayen.

En voor de duidelijkheid, het is een APP, geen docking station dus kabeltjes en connectors zijn geen issue.

En voor de duidelijkheid, het is een APP, geen docking station dus kabeltjes zijn geen issue.
De mensen die een iPad voor muziek gebruiken hebben toch al de infrastructuur,
met compatible interface/kabeltjes/dockingstation/e.d. voor intergratie in hun setup.
Dus dat is geen enkel probleem.

En ik denk dat voor degene die wel zo'n Maschine Studio gaan aanschaffen,
Zo'n aanvullende iPad app met Touch bediening ook zeer welkom is.

Dus zo'n app is interessant voor alle Maschine gebruikers (MK1, MK2, Mikro 1, Mikro 2, Studio) met een iPad (tablet).
:okdan:

Dus daar liggen zeker kansen en mogelijkheden voor NI om Maschine nog leuker te maken,
en een extra mogelijkheid om omzet/winst te maken.

Klopt helemaal !
Maar goed, als ik kijk naar Imaschine op de Ipad dan baart het me zorgen en denk ik dat het kansloos is een dergelijke app bij NI.
Laten we wel wezen, de Imaschine app is grappig maar niet meer dan dat. Niet de standaard die je verwacht van een bedrijf dat top software maakt voor muziekanten.
De app is nog steeds niet te krijgen als dedicated Ipad app. Geen midi ondersteuning, geen audiobus, en zo is er een hele lange lijst van wensen door de gebruikers.
De laatste update is HEEL LANG geleden en op reakties op het NI forum wordt niet gereageerd.

Hij is inmiddels al een paar dagen uit. Zijn er SF-ers die de update hebben aangeschaft? Zo ja, wat zijn de ervaringen?

Ik heb hem sinds relea geinstalleerd op mijn MK1 controller.

Werkt goed, alle libs heeft ie overgepakt.

Sommige dingen is even zoeken, maar uiteindelijk zit het er wel (bijna allemaal) in.

Ik kon gisteren bijv niet vinden hoe je een kit via een keyboard afspeelt, standaard laat ie getransponeer dover je keyrange de geselecteerde sound afspelen, Dat zit nu onder de Io pgina input zeg maar.

Enigste wat wat minder is dat je eerst eje patterns achterelkaar had, zodat je snel kon kiezen nu krijg je eerst een pop-up waarna je je pattern kan kiezen. Via de controller is het nog steeds patternknop indrukken en dan kiezen, op je plugin kon dat dus eerst zoals boven beschreven, nu kost het een klik extra.

Zeker die 100 ballen waard, je krijgt een voucher van 25 euro zowiezo dan ook.

Die drumsynths die erin zitten vallen me eerlijk gezegd niet eens tegen, kan je leuke dingen mee doen. Denk een beetje aan de Machinedrum van elektron met zijn verschillende engines, dat heb je hier per type (kick/snare/hihats etc) nu ook. Dus je kan best een wide range van sounds maken van simmons pieeeeuuwwww dingen t/m acoustische vellenkits.

Is het bij 2.0 nu mogelijk om een,bijvoorbeeld van Reaktor,stepsequencer ensemble te laden en de midi hiervan naar een willekeurige vst te sturen?

Nice!
Ik zag elders op het wereld wijde web dat het browsen naar samples vanaf de mk1 controller tegen zou vallen.
Kan je daar iets over zeggen Septic?

Nice!
Ik zag elders op het wereld wijde web dat het browsen naar samples vanaf de mk1 controller tegen zou vallen.
Kan je daar iets over zeggen Septic?

Ik heb altijd via mijn Mac gebrowsed. Ik vind het te omslachtig en te weinig regels/lijnen om een goed overzicht te hebben via de controller. Kan ik je dus niets zinnigs over zeggen omdat ik het op v1x ook nooit deed.

Zijn er inmiddels al (een wat) mensen alhier die enig ervaring kunnen (en willen) delen, aangaande de (nieuwe) Maschine Studio ?

Back