Op zoek naar een makkelijke synth om te leren

Tanja

Nieuwkomer
Hey iedereen,

Toevallig hierop terechtgekomen toen ik op zoek was naar informatie over synthesizers. Ik hou heel veel van muziek als Yazoo, Giorgio Moroder, italo disco en stuff. Wil graag synthesizer leren spelen maar ik zou niet weten waar te beginnen met al dat aanbod. Het moet iets makkelijks zijn om aan te leren, goede kwaliteit en liefst niet te duur. Kan iemand me tips geven over welke ik dan best zou aanschaffen??
Dankje dankje dankje!!
Grts,
Tanja

ms20 mini ?

leer je wel erg goed tweaken/ geluiden analyseren en maken
hij is monofoon, dus 1 vinger tegenlijk, maar verder wel erg overzichtelijk en je kan er erg veel mee leren en lol hebben

Welkom!
Goede smaak! Hier zijn nog meerdere Italo/electro liefhebbers en natuurlijk zijn er meerdere draadjes aan gewijd :mega: .
Je kan ook proberen een tweedehands Yamaha SY77-SY99 of TG77 te scoren.
Daarin zitten aardig wat klanken die door deze mensen gebruikt werden ;) .

Cheers,
Exo. :mega:

ms20 mini ?

leer je wel erg goed tweaken/ geluiden analyseren en maken
hij is monofoon, dus 1 vinger tegenlijk, maar verder wel erg overzichtelijk en je kan er erg veel mee leren en lol hebben

+1

Ook goed om de verschillende syntheses te leren kennen en te experimenteren.

sy77 en 99 , zijn niet echt fatsoenlijk te programmeren en zeker niet voor een beginnend iemand.
als je op zoek bent naar een presetbak misschien...
hoeveel wil je uitgeven? anders heeft korg ook nog wel wat mogelijke kandidaten , kingkorg of zo...
zou zelf voor die ms20mini gaan ( met een mixertje met wat reverb en echo erop , behringer of zo , en een koptelefoon an sennheiser of akg, zoiets)

Gelet op de gegeven voorkeur van TS zou ik toch eerder voor een SY77-99 (of iets vergelijkbaars uit the 80's-90's) gaan (voor de presets alleen al) dan voor een Gaia :erm: .
Valt nog goed mee hoor om te programmeren. FM is natuurlijk wat ingewikkelder maar je hebt het dan ook meteen in huis.
Een MS20 mini? Heeft ook wel klanken in die aard die je eruit kunt maken maar daar sta je dan monofoon met 1 vingertje tegelijk... :gaap:
Inderdaad, het budget speelt natuurlijk ook een rol ;).

Cheers,
Exo. :mega:

Het voordeel van de Gaia is dat hij meer dan alleen de standaard analoge klanken heeft. Hij heeft ook pcm-klanken en volgens mij zelfs een complete gm2 klankenset. Altijd handig om een basis-arrangement mee neer te zetten, of als basis te gebruiken voor eigen klanken. Vooral handig als je (nog) geen andere synths hebt. Het programmeren is heel rechttoe-rechtaan. Gewoon de schuiven van links naar rechts lezen en je hebt de basis van synthese snel te pakken. Niks geen gedoe met menu's of moeilijk te begrijpen functies.
Alleen een Juno-106 is nog makkelijker, maar veel beperkter en veelal even duur.

Wil je het instrument bespelen of wil je tracks maken? Kan me voorstellen dat je als beginner meer hebt aan een alles-in-1-muziekdoos dan een dedicated instrument/keyboard. Iets als een Electribe of Oktatrack / Analog 4 of iets dergelijks.

Welkom, hier ook een liefhebber van bovengenoemde bands/muziek.

Voor zover ik weet is de yamaha an1x ook een aantrekkelijke optie, maar ik kan verder niet te veel uitgebreid advies geven omdat ik met virtuele synths werk. Vergeet ook niet een -voor die stijlen dan- goede drum-machine...

:)

an1x
inderdaad
zou zelfs voor 75 euro een w30 kunnen scoren

De roland Gaia of de SH-201 zijn erg makkelijke synths. Je zou ook eventueel voor een Clavia Nord 2 kunnen kijken. die zijn 2dehands ook betaalbaar. Of misschien een Novation KS.

ik had dezelfde vraag een paar maanden terug en kocht een minibrute. Goedkoper dan een Gaia.
Analoog. Wel een mono doos. Maar ook een midi keyboard functie, dus je kan ook software synths spelen...
Zou ik het opnieuw doen als ik de korg MS 20 mini kon kiezen (die nog niet uit was?)
Dat zal afhangen van de grootte als ik 'm zie én de kwaliteitsindruk vd knoppen, en de handigheid van de kleinere toetsen...
Verder denk ik nog aan een JP8080 met midi klaviertje erbij. Zit allemaal rond de 500 euro pakweg.
Ik vond de gaia erg plastiekerig, en hij was duurder dan de minibrute. De minibrute is heerlijk compact. Fijn dus als je 'm op je buro kwijt wil naast je desktop - laptop enz

jp8000 voor 400 tot 450 euro wel te vinden

Veel makkelijker als dit word het niet, alles handson, verschillende onderdelen op volgorde geplaatst en klinkt nog lekker en redelijk veelzijdig ook.

roland-jp-8000-9996.jpg

succes

Ik ben ook fan van dat genre en maak ook wat synthpop muziek.

Maar ik zou zeker aan een beginneling aanraden om met software te beginnen. Er zijn genoeg gratis produceerprogramma's die virtuele synthesizers aankunnen. Dus ik zou zeggen download een gratis programma en download daarbij een paar gratis vsti's (virtuele synths) en experimenteer wat. Klinkt natuurlijk niet helemaal als als de "real deal", maar dan kan je in ieder geval zonder geld uit te geven kijken of het wat voor je is.

Wanneer je wat meer kennis hebt van software synths en het maken van geluiden kan je overwegen om over te stappen op een echte hardware synth.

Als je echt 0,0 kennis hebt van muziek produceren en synths duurt het wel een tijdje voordat je het een beetje onder de knie hebt. De sleutel tot succes is dan ook om vol te houden!

Back