Ervaringen Yamaha Moxf

Jorgw

Nieuwkomer
Hoi synthforumleden,

Ik was wel benieuwd of er al mensen zijn die ervaring hebben met de nieuwe Yamaha MOXF 6/8 die nu uitkomt. Lijkt me het ideale keyboard voor live en thuis; niet te zwaar en toch veel 'bang for buck' als het gaat om geluiden en mogelijkheden (aanpassingsmogelijkheden voices, interne sound interface, flash geheugen).

Met name ben ik benieuwd of je ook eigen samples op een yamaha flash kaart (bv de FL-1024M) kunt zetten en gebruiken in een live opstelling zonder dat je dan een laptopje moet meenemen voor het afspelen van een sample. Iemand daar ervaring mee?

80EF9BC1BFDD441A91A54632C6684F09_12086.jpg

De MoX vond ik een goed klinkend, maar slap gebouwd keyboardje. Als deze MoXF ook zo fragiel aanvoelt, lijkt het me voor in een band geen optie.

Het lijkt me absoluut een goede synth. Alleen op de demo-filmpjes zijn de klanken wel erg klein gehouden. Met als gevolg dat ik niet steil achterover sla van de klankindrukken. Een heel klein e. piano'tje, een heel klein clavi'tje: Dat zijn niet de klanken waarmee je indruk maakt. Zelfs de drumklanken zijn afgeknepen tot op het bot. Maar ik denk dat het niet aan MoXF zelf ligt, maar aan de programmeurs van de demo's. Ik kan met niet voorstellen dat een synth met de klanken van een Motif XF slechter zou klinken dan mijn S30 van ruim 20 jaar eerder. Er is vast veel meer uit te halen. Even de compressors uitzetten, wat royaler met de effecten strooien, een beetje laag erin draaien, en de klanken klinken vast weer zoals ze ooit bedoeld waren.
Maar de tijd dat je met enorm grootse 'larger-than-life'-klanken om de oren werd gesmeten, zoals bij de Roland JV-80 en de Korg 01/W uit 1991, zijn wel voorbij.

Grootste nadeel (bij alle Yamaha synths) bijft het niet vloeiend kunnen schakelen tussen sounds bij live gebruik :\...
Nogsteeds geen idee waarom hier nooit aandacht aan wordt gegeven door yamaha.

@Lei ; Ik kijk momenteel naar de MOXF-8 voor stage/repetities; Weegt zo'n 15kg, met gewogen toetsen; voor mij is gewicht van belang. Mijn vorige toetsenbord was een Yamaha S90ES en die was nogal zwaar voor wekelijkse repetities en optredens... Ik verwacht eigenlijk toch dat de nieuwe MOX toch stevig genoeg zal zijn voor dit doel.

Ik heb ondertussen op een internationaal forum kunnen vinden dat je eigen samples op de flashuitbreiding kwijt kan; (met wat tooltjes). Dat lijkt me relaxed, een laptopje meenemen naar een optreden voor wat samples is daarmee overbodig; een plus!

Grootste nadeel (bij alle Yamaha synths) bijft het niet vloeiend kunnen schakelen tussen sounds bij live gebruik :\...
Nogsteeds geen idee waarom hier nooit aandacht aan wordt gegeven door yamaha.

@Pianoman; ik herken wat je zegt, maar had er nooit problemen in live setting; ik gebruikte bij mijn yamaha s90es altijd de multi's. In een multi kan je 16 geluiden configureren en door channel wissel had je een naadloze overgang van het een naar een ander geluid.

Ik heb vanavond de boel opnieuw moeten aansluiten in de repetitieruimte na een optreden.
Ik wist niet meer welk kanaal op het mengpaneel voor wat was, dus begon ik vanaf een 0-positie.
De Roland synths waren allebei (te) luid en vol met lage tonen.
De Yamaha S30 was zacht en heel iel. Dat heeft dus met interne toonregeling te maken en met dat Yamaha synths niet veel output geven. De S30 staat meestal op standje 100%, bij gebrek aan een standje 120%, waar de Rolands met standje 10% meer dan genoeg lawaai geven. Het is meer een constatering dan een probleem, want op het mengpaneel is alles op te lossen.
Ik verwacht dat dat bij een opvolger van de S30, wat de MoX(F) eigenlijk is, hetzelfde zal zijn. Misschien dat de demo's daarom ook wel heel weinig laag hebben.

Hi Mark-T, qua sounds ja dat is de vraag hoe de MOXF het gaat doen; er is nog niet veel te vinden waar je uit op kunt maken hoe de uiteindelijke geluidskwaliteit zal zijn. Ikzelf zoek momenteel regelmatig reviews over dit nieuwe toetsenbord; vandaag nog n opname gevonden van ene Phil; een demo'tje van een standaard synth soundje:
www.youtube.com/embed/wCTs8-lq6NY

wCTs8-lq6NY

Het filmpje met webcamkwaliteit zegt niet veel.
Het zal in het echt vast niet minder klinken dan een MOx.

Je kunt Yamaha synths eigenlijk in drie klasses indelen: instap-PSR-kwaliteit (CS-1X, MM), middenklasse (S30, MO, MOx) en de topklasse (Motif). Maar het gekke is dat de originele Motif-6 eigenlijk een opgewaardeerde S30 is...

Klopt; uit dat filmpje haal je ook niet zoveel vanwege de matige audio opname...
Qua audiokwaliteit verwacht ik idd bij de MOXF ook ongeveer hetzelfde als de MOX. Er is alleen nog best weinig over te vinden op de diverse sites.

Zojuist kwam ik nog wel de nodige info tegen bij motifator.com over de verschillen tussen de MO, MOX en MOXF:

http://www.motifator.com/index.php/support/view/moxf_whats_new

Ik zit nog in Kenia, maar zaterdag haal ik mijn MOXF 6 op. Heb pas mijn Motif XS8 verkocht omdat die overbodig is naast mijn Kronos 73. Wel behoefte aan een kleinere, draagbaardere synth, en gezien dit gewoon een Motif XF is zonder sliders / scherm en sampling is dit de perfecte (en ook nog eens 700,- winst gemaakt, win-win ;)). Wat ie niet kan doet de Kronos wel. Na zaterdag weet ik meer, ik houd jullie wel op de hoogde :)

Ik heb de voorbije uren gespendeerd achter mijn nieuwe MOXF 8!! And it sounds & plays great!

Ik heb al wat gear onder mijn handen gehad en naar mijn aanvoelen kan er momenteel weinig in deze price-range concurreren met dit toestelletje. De sound is fantastisch (deze keer echt motif-kwaliteit itt de mox serie). Ik ben net even door de sounds gewandeld en heb het gevoel dat je gewoon de motif-database krijgt, wat mij voor deze prijs fantastisch lijkt.
DAW-remote werkt deze keer wel perfect (zelfs op de nieuwe maverick van apple), het toestel voelt solide aan en is tegelijkertijd niet te zwaar (itt de s90xs bijvoorbeeld). Het klavier van de moxf8 is van prima kwaliteit, met een fijne aanslag. Qua bediening blijven we uiteraard gebonden aan de mox manier van werken, en de display is wat achter op korg, maar dat neem ik er precies graag bij.
Ik ben onder de indruk alvast!

Waarschijnlijk duiken de negatieve impressies de komende dagen pas op, maar dan deel ik ze ook met jullie!

Ik heb de voorbije uren gespendeerd achter mijn nieuwe MOXF 8!! And it sounds & plays great!

Ik heb al wat gear onder mijn handen gehad en naar mijn aanvoelen kan er momenteel weinig in deze price-range concurreren met dit toestelletje. De sound is fantastisch (deze keer echt motif-kwaliteit itt de mox serie). Ik ben net even door de sounds gewandeld en heb het gevoel dat je gewoon de motif-database krijgt, wat mij voor deze prijs fantastisch lijkt.

Goed om te horen. De fabrikanten zeggen altijd dat het hetzelfde klinkt, maar de Mox vond ik ook nogal blikkerig klinken in vergelijking met de Motif. De prijs/prestatie van de Moxf is dan wel erg goed mocht het (bijna) identiek zijn.

Ik vond zelf de mox-serie ook vreselijk, maar nu ben ik echt aangenaam verrast!
Ik heb momenteel geen motif voorhanden om een detailvergelijking te doen, maar naar mijn aanvoelen is de soundset wel degelijk die van de Motif.

Ik zit nog in Kenia, maar zaterdag haal ik mijn MOXF 6 op. Heb pas mijn Motif XS8 verkocht omdat die overbodig is naast mijn Kronos 73. Wel behoefte aan een kleinere, draagbaardere synth, en gezien dit gewoon een Motif XF is zonder sliders / scherm en sampling is dit de perfecte (en ook nog eens 700,- winst gemaakt, win-win ;)). Wat ie niet kan doet de Kronos wel. Na zaterdag weet ik meer, ik houd jullie wel op de hoogde :)

Als het goed is heb je de MOXF nu een paar weken...... en? Hoe klinkt ie? Beetje makkelijk te bedienen? Hoe is de sequencer?

Ik heb inmiddels een heleboel demo's beluistert en bekeken op youtube omdat ik wel interesse heb in deze synth als workstation om weer met eeen synth te beginnen....... Maar ik vind het allemaal zo braaf klinken zeg maar....ik kan het niet helemaal goed omschrijven, maar het klinkt zo tussen de lijntjes, niet zo dynamisch......

Is dit herkenbaar, of ligt dit aan mij?

Ik vind het allemaal zo braaf klinken zeg maar....ik kan het niet helemaal goed omschrijven, maar het klinkt zo tussen de lijntjes, niet zo dynamisch......

Is dit herkenbaar, of ligt dit aan mij?

Het ligt er volgens mij aan waar je het mee vergelijkt.
Daarbij kun je op Youtube niet de echte geluidskwaliteit horen. In het echt valt het soms mee en soms tegen. Youtube verbloemt een hoop.

Back