Synth Layering: Tips & Trucs

MishTheFish

Stamgast
Hallo allemaal,
In een aantal andere topics zag ik het al langskomen: De tip om synths te gaan layeren voor 'eigen sounds' en 'vette leads'. Nu ben ik wel benieuwd hoe je dat aanpakt, waar begin je en waar let je op? Wat zijn de technieken, EQ'en, pannen? Specifieke tips hiervoor?
Ben benieuwd, misschien handig om erbij te vermelden dat ik zelf Sylenth en Massive heb en Ableton Live 9.

Verschillende geluiden over elkaar. Door gebruik van pan, eq, etc kun je het geluid breder maken en zorgen dat de frequenties elkaar niet in de weg zitten. Bestaat je melodie uit akkoorden kun je ook een paar vst niet de volledige akkoorden laten spelen. Bijvoorbeeld alleen de bovenste lijn en een ander geluid de onderste lijn.

Het antwoord is "dat hangt af van wat je allemaal wil layeren". "Vetheid" is afhankelijk van de rest van de track; als je een geluid wil benadrukken kan dat alleen als er niks anders in de weg zit of ook aandacht claimt.

Je frequentiespectrum is een soort rechthoekige doos. Lengte: frequentiespectrum (20 tot 20k). Hoogte: volume. Breedte: panning. Als je in die doos twee grote blokken wil stoppen mag je niet door het plafond heen (dat zou betekenen dat je clipping krijgt). Oplossingen:

- 1 of beide blokken samen te persen (volume lager zetten, compressor toepassen)
- een stuk aan beide kanten van de blokken af te zagen zodat ze niet meer overlappen (EQ)
- een blok naar links of rechts in de doos te verplaatsen (panning)
- een blok doormidden te zagen en het aan weerszijden van de doos te plakken (mid-side EQ)

Wat je toepast is afhankelijk van welke component je aandacht wil geven.

LAyeren is ook een toepassing als je een bepaald geluid wilt dat niet uit je synth komt, stapel dan eigenschappen op elkaar van losse geluiden totdat je het geluid hebt wat je in gedachte hebt.

Het antwoord is "dat hangt af van wat je allemaal wil layeren". "Vetheid" is afhankelijk van de rest van de track; als je een geluid wil benadrukken kan dat alleen als er niks anders in de weg zit of ook aandacht claimt.

Je frequentiespectrum is een soort rechthoekige doos. Lengte: frequentiespectrum (20 tot 20k). Hoogte: volume. Breedte: panning. Als je in die doos twee grote blokken wil stoppen mag je niet door het plafond heen (dat zou betekenen dat je clipping krijgt). Oplossingen:

- 1 of beide blokken samen te persen (volume lager zetten, compressor toepassen)
- een stuk aan beide kanten van de blokken af te zagen zodat ze niet meer overlappen (EQ)
- een blok naar links of rechts in de doos te verplaatsen (panning)
- een blok doormidden te zagen en het aan weerszijden van de doos te plakken (mid-side EQ)

Wat je toepast is afhankelijk van welke component je aandacht wil geven.

Mooie vergelijking.

Heel mooie vergelijking, superhelder zo!
Dank voor alle antwoorden, het waarom en het hoe is nu een stuk helderder voor me. :)

Een prima tip van Child of arT,
Daar wil ik nog een oude Moog truuk aan toevoegen.
Dus behalve verschillende lfo's om elke osc te moduleren, geef osc 2 een glide mode mee. De stuurspanning van het keyboard laten vloeien, zeg maar. Dan hangt deze osc achter osc 1 aan en glijd van de ene naar de andere toon.

Een prima tip van Child of arT,
Daar wil ik nog een oude Moog truuk aan toevoegen.
Dus behalve verschillende lfo's om elke osc te moduleren, geef osc 2 een glide mode mee. De stuurspanning van het keyboard laten vloeien, zeg maar. Dan hangt deze osc achter osc 1 aan en glijd van de ene naar de andere toon.

Nog niet aan gedacht, gebruik glide wel veel .
Maar voor deze te linken aan 1 osc weet ik niet hoe ik dit zou moeten doen?

Ik probeer altijd zo weinig mogelijk te layeren en zo weinig mogelijk oscillatoren te gebruiken in een sound. Veel makkelijker te mixen. Niet voor niks zijn die simpele Rolandjes met alleen een suboscillator maar wel een fijne basissound nog steeds zo populair.

Muzikaal gezien is het ook interessanter als je een akkoord, een arpeggio en melodie- en baslijnen met contrapunt met elkaar combineert in plaats van alles onder één grote sound des doods te kwakken.

Ik zag een tip voorbij komen over niet alle noten uit een akkoord spelen in de andere sound die je stapelt. Ik denk dat dat in ieder geval wijsheid is, zo creëer je spanning in dat akkoord doordat je andere noten beaccentueert. Je zou ook maar gewoon één noot uit het akkoord kunnen pakken en die één of twee octaven lager of hoger kunnen spelen.

als je 6 x dezelfde patch layered en dan van iedere de modulatie iets anders instelt krijgt die patchveel beweging.

Ik probeer altijd zo weinig mogelijk te layeren en zo weinig mogelijk oscillatoren te gebruiken in een sound. Veel makkelijker te mixen. Niet voor niks zijn die simpele Rolandjes met alleen een suboscillator maar wel een fijne basissound nog steeds zo populair.

Muzikaal gezien is het ook interessanter als je een akkoord, een arpeggio en melodie- en baslijnen met contrapunt met elkaar combineert in plaats van alles onder één grote sound des doods te kwakken.

Ik zag een tip voorbij komen over niet alle noten uit een akkoord spelen in de andere sound die je stapelt. Ik denk dat dat in ieder geval wijsheid is, zo creëer je spanning in dat akkoord doordat je andere noten beaccentueert. Je zou ook maar gewoon één noot uit het akkoord kunnen pakken en die één of twee octaven lager of hoger kunnen spelen.

Hier ben ik het eigenlijk ook helemaal mee eens. Zelf kreeg ik een lead niet goed. Ik had 4 synths gestapeld, maar het klopte op 1 of andere manier niet. Toen ik per synth layer maar delen van een akkoord pakte werkte het veel beter.

Yep, bij drie oscillatoren sync ik er vaak één naar een suboscillator.

Ja meestal heb ik ook wel genoeg aan de oscillators die op 1 synth zitten, daarom was ik benieuwd naar het waarom en het hoe van layeren. ;)

Back