Indeling van bussen (hardcore)

DarkChaos

just music
Ik ben benieuwd naar mensen die hun ervaring willen delen over het indelen van de verschillende instrumenten over mix bussen. Mijn virtuele analoge summing mixer (Harrison Mixbus) heeft totaal 8 bussen. Uit mijn
productie sequencer komen +/- 40 sporen in de categorieën:

- Drums
- Leads
- Pads
- Vocals
- FX
- Bass
(volgens mij heb ik hiermee alle sounds wel gedekt)

Kan ik deze 6 categorieën zeg maar direct interpreteren als indeling voor m'n bussen? Ik zou de leads en pads kunnen combineren naar 1 bus genaamd Synths, of de bassdrum een aparte bus kunnen geven ipv in de drum bus. Door vraagstukken als deze begin ik me af te vragen wat nu echt een goede verdeling is van de instrumenten over de bussen. De style muziek waarmee ik werk is hoofdzakelijk hardcore. Heel veel informatie die ik over die onderwerp op het internet kan vinden is gebaseerd op bijvoorbeeld akoestische muziek, ik heb het idee dat een style als hardcore toch een andere aanpak vereist.

Alle informatie is welkom.

- dat mag je helemaal zelf uitmaken, er is geen stramien hoe iets "hoort"

- Waarom wil je het anders?
- wat verwacht je te winnen?

- wat verwacht je te winnen?

- Kennis
- Kwailteit
- Wat minder grijze haren voor m'n mastering engineer ;)

- Waarom wil je het anders?

Het is niet zozeer dat ik het anders wil, ik sta op het punt een aantal tracks te gaan afmixen. Ik maak nu voor eerst gebruik van Harrison Mixbus i.p.v. Cubase. Dit programma zou volgens zeggen, analoge summing emuleren en heeft daarnaast op iedere bus een tape saturation optie zitten. Om deze reden ben ik gaan nadenken of m'n huidige workflow in het gebruik van bussen wel helemaal optimaal is. Anyway het zal zoals met alles wel neerkomen op trial and error.. M'n vraag ging meer over het inwinnen van ervaring van andere mensen, eventuele valkuilen en guidelines die in praktijk goed werken etc..

Ciao,

Bas

Ik weet niet hoe je reverb gebruikt, maar eventueel zou je nog een reverb bus kunnen pakken, als je er 2 over hebt.

Zelf zou ik bv snare en bassdrum in dezelfde bus gooien, om het een beetje crunchy te maken/te blenden met elkaar. Hihats en cymbals losse bus om ze clean te houden samen met andere drums, claps een losse bus eventueel.
Synths los,

- bassdrum + snare (ook een tikkketje oversturen samen)
- claps
- hihats + rest drums
- synths (lead + pads)
- vox
- FX
- bass
- rest ? (eventueel andere bus verder op te splitsen)

Maargoed, dat is persoonlijk natuurlijk. Er is geen standaard waar je niet vanaf mag wijken.

Back