Ik ga morgen kijken bij een Yamaha EX5

Dank voor je advies Mark-T!

Hier kan ik zeker wat mee. De Krome had ik al wat langer op het oog maar die is nieuw net buiten mijn budget. Tweedehands heb ik ze nog niet gezien. Goed, blijft dus een Fantom of Motif over met een voorkeur voor de Motif. In alle gevallen heb ik trouwens wel steeds de 76-toetsen versie voor ogen, dat is naar mijn idee makkelijker met splitsen. Zijn er, behalve MP en dit forum, nog andere goede sites waar ik zou kunnen zoeken naar tweedehands synths?

O wat betreft belletjes en zo, die heb ik toevallig wel gehoord op de EX5. Geinig he.

Als je kijkt naar de instrumenten die in de genoemde nummers gebruikt zijn, komt de naam Roland vaker voor dan Yamaha. Met een Motif kun je niet fout gaan, maar een Fantom lijkt me zeker het overwegen waard.

Ik weet niet hoe dicht je bij de Duitse grens woont. Op Ebay.de is veel meer te vinden dan op Marktplaats. Er zijn andere sites zoals Tweedehands.nl, maar daar is weinig op te vinden en vaak hetzelfde als op MP.

Kurzweil klinkt wat warm en soft. Valt een beetje in het straatje van de 'bread and butter' Yamaha's.
Ik denk dat je klanken nodig hebt met een sausje erover. Dan kom je meer bij Roland en Korg uit.

Sorry, moet mij er even mee bemoeien. Een Ex5 heeft mogelijkheden die die romplers niet hebben, namelijk VL, VA en FDSP.
Het is een heel veelzijdige synth. Het geleuter over de trage processor kennen we nu wel, iedreen heeft nu wel een daw dus dan maar ff twee of drie sporen opnemen.
De kritiek is van 15 jaar geleden, die had ik destijds ook omdat het geen goed workstation is door de timingsproblemen maar voor het geld koop je heel veel synth. Romplers zijn saai, een ex5 kan VEEL meer.
( volgens mij ging het laatst hier ook al over de ex5 toch?)

Kurzweil klinkt wat warm en soft. Valt een beetje in het straatje van de 'bread and butter' Yamaha's.
Ik denk dat je klanken nodig hebt met een sausje erover. Dan kom je meer bij Roland en Korg uit.

Hum ik ben wel een beetje bekend met de Kurzweil K2600 en die klinkt idd wel warm, maar soft no way. Ik vindt het kurzweil toch wel een beetje tekort doen hoor om het maar een bread and butter yamaha te vergelijken.

Als ik weer in een bandje zou gaan spelen en niet teveel geld zou willen besteden zou ik achter elkaar voor een K2600 gaan!

VL7, PietjePieter, dank voor jullie reactie!

@VL7 ik was best onder de indruk van de EX5, hij klonk erg mooi en voelde prettig aan. Als ie technisch 100% was geweest zou ik 'm misschien nog geruild hebben ook. Drie mod wheels en zelfs een ribbon, er kwamen de meest waanzinnige effecten vanaf. Maar ja, ik heb nog nooit achter een Motif of een Fantom of een Kurzweil gestaan dus ik heb geen idee wat ik daarvan zou vinden. Behalve dan de videootjes op JijBuis.

@allen, deze discussie maakt me wel nieuwsgierig. Ik ben gitaren gewend en daarbij is er niet 1 hetzelfde, elke gitaar voelt net even anders of heeft net weer een andere klank, warmte, etc. Zelfs tussen gitaren van hetzelfde merk/type kan verschil zitten. En dan heb ik het nog niet eens over de invloed van een versterker op het geluid, want ook dat is significant en enorm verschillend. In hoeverre geldt dit ook voor synthesizers?

Versterker: ja. Al kun je - zeker in workstations - zoveel in je synth doen, dat juist vlakke (niet-kleurende) versterking vaak (maar ook weer niet altijd) de voorkeur heeft (en dat ligt bij gitaristen vaak anders).

Karakter van Roland - Yamaha - Korg - Kurzweil (ik laat andere ROM-synth-/workstationmerken even weg) verschilt wel. Binnen, maar meer tussen die merken. Al is het vinden van de juiste woorden ervoor lastig. Mijn ervaring (heb van alle vier de merken dingen in eigendom gehad): Korg en Yamaha helderder/scherper, Roland wat ronder ('doffer'/warmer, maar fijn 'in de mix'), Kurzweil ook wat neutraler/ronder, overigens erg goed geprogrammeerd wat betreft articulatie/velocity.

Loop net via EXTech tegen een aantal leuke JijBuis opnames aan van Skyflyproject, die gast maakt erg leuke dingen met een EX5. Toegegeven, tis niet mijn smaak, maar dit geeft toch wel een aardig beeld wat je nog uit die oude dame tevoorschijn kan toveren.
Hier bijvoorbeeld:
Volgens mij worden zijn video's nooit gevonden omdat hij EX-5 in de titel en omschrijving zet :)

Het geleuter over de trage processor kennen we nu wel, iedreen heeft nu wel een daw dus dan maar ff twee of drie sporen opnemen.

In de studio zal het geen probleem zijn om dingen spoor voor spoor op te nemen.
Maar in een live-situatie is het een ander verhaal. Dan wil je wel graag wat meer dan één klank tegelijk uit een EX-5 halen. Als het stapelen van piano plus strings al timingproblemen gaat opleveren, zou ik toch even verder kijken naar een synth die dat probleem niet heeft.
Gelukkig heeft de tijd niet stilgestaan en kun je tegenwoordig uit een synth van elk vooraanstaand merk goede en realistische klanken halen. Zelfs een Casio (Privia PX-5) is tegenwoordig bruikbaar...
De VL en VA van de EX-5 zijn leuk. Alleen is VL voor een beperkte doelgroep daadwerkelijk te gebruiken de de VA is maar tweestemmig (in een studio geen probleem, maar live beperkt). In een Yamaha S-serie of Motif schuif je een AN-expansiebordje en dan kun je vijfstemmig VA spelen. Is toch wat bruikbaarder.

Sorry, moet mij er even mee bemoeien. Een Ex5 heeft mogelijkheden die die romplers niet hebben, namelijk VL, VA en FDSP.
Het is een heel veelzijdige synth. Het geleuter over de trage processor kennen we nu wel, iedreen heeft nu wel een daw dus dan maar ff twee of drie sporen opnemen.
De kritiek is van 15 jaar geleden, die had ik destijds ook omdat het geen goed workstation is door de timingsproblemen maar voor het geld koop je heel veel synth. Romplers zijn saai, een ex5 kan VEEL meer.
Helemaal mee eens; ik ben nog steeds blij met jouw EX-5, die ik heb uitgebreid met SCSI, extra geheugen, flash en een digitale uitgang. Het water-effect bijvoorbeeld ben ik nergens anders tegengekomen. Ik heb geen last gehad van timingproblemen. Misschien doordat ik hooguit twee sporen tegelijk gebruikte. Met de Kronos wel! Die kan ik geen snare laten spelen in combinatie met een bassdrum uit andere instrumenten. Die vertraging is ronduit irritant. Sterker nog, de Kronos is mijn enige sequencer met timingproblemen en ik heb er heel wat in bezit of gehad.

Helemaal mee eens; ik ben nog steeds blij met jouw EX-5, die ik heb uitgebreid met SCSI, extra geheugen, flash en een digitale uitgang. Het water-effect bijvoorbeeld ben ik nergens anders tegengekomen. Ik heb geen last gehad van timingproblemen. Misschien doordat ik hooguit twee sporen tegelijk gebruikte. Met de Kronos wel! Die kan ik geen snare laten spelen in combinatie met een bassdrum uit andere instrumenten. Die vertraging is ronduit irritant. Sterker nog, de Kronos is mijn enige sequencer met timingproblemen en ik heb er heel wat in bezit of gehad.

Zozo jullie maken het wel lastig voor me haha :D

Ik zal de synth voornamelijk in bandverband gaan gebruiken, niet om in mijn eentje een hele band te spelen. Misschien dat ik ooit nog zover kom dat ik zelf nummers ga schrijven, dan zou ik 'm aan de laptop/pc hangen om op te nemen.

@Akikaze WAUW wat heb jij een enorme verzameling! Ik heb even op je site gekeken, ziet er gelikt uit. Zitten er ook geluidsfragmenten tussen die je met de EX5 hebt gemaakt? Zijn die uitbreidingen die jij erin hebt gezet nog ergens verkrijgbaar? De eigenaar van de EX5 waar ik ben wezen kijken had de dubbel uitgevoerde midi poorten aan elkaar doorgelust, zo kon hij nog meer layers creëren. Ik weet alleen niet meer welke kant OUT en welke kant IN was.

Laatst gewijzigd:
Bedankt, Alt1579! Ik heb de EX-5 gebruikt op mijn album Music from the Mesozoic, in de tracks Mesozoic overture, Cycles en Where life began (het water-effect. Dat kan alleen met een EX-5). Van dat album heb ik nog maar één exemplaar liggen.
De digitale uitgang heb ik bij Peter Verspuij gekocht. Je weet maar nooit of ze die nog hebben. Voor de SCSI en het geheugen heb ik een tweedehands Yamaha sampler van de A-serie gekocht en die eruit gesloopt. Het flash-geheugen heb ik gekocht via memorysales.net maar die gasten hebben het geld van mijn creditcard twee keer afgeschreven, dus koop daar maar niks.

Laatst stond in Interface dat het favoriete instrument van Bert Smorenburg (ondanks al zijn 'Beperkingen') de Yamaha EX5 is. Toch wel opmerkelijk te noemen, gezien hij alle Yamaha Synths erg goed kent

smorenburg_big.jpg

Overigen zou ik zelf eerder kiezen voor een Motif ES, met eventueel een plug-in board.

ik heb al bovengenoemde workstations gehad en zeg:

kurzweil met stip bovenaan (of het nu k2500,k2600, pc3 of whatever is, allemaal stuk beter dan concurrentie)

ex5 is heel heel goed (beter dan motifà

korg en roland bungelen wat mij betreft daar een stuk onder qua klank

Nou, dan is het wel tijd voor een biecht :)
Ik heb inmiddels een overeenstemming bereikt met de eigenaar van de EX5. De synth is op dit moment bij een Yamaha service center voor onderhoud. Zodra die daar weer fris vandaan komt, ruil ik mijn gitaar tegen de machine plus sustainpedaal. Ik kan er alle geluiden uit halen die ik voor de band nodig heb. Ook heb ik mijn FX pedaal geruild, tegen een Novation KS4 wel te verstaan. Daar ben ik nu mee aan het rommelen, er zitten leuke analoog-klinkende pads en leads in.
En dus heb ik mijn buizenversterker nog steeds. Ik zou 'm kunnen houden en gebruiken voor wat extra gitaarwerk, want mijn eerste oefengitaartje heb ik ook nog steeds. Of ik verkoop 'm voor een mooi bedrag en ga shoppen voor een PA of zo. Maar dat zie ik dan nog wel. Flightcases, ook geen slecht idee.

Ik kan in elk geval niet wachten tot ik de EX5 onder handen heb :)
Overigens, op de extech.com website heb ik uit de forums begrepen dat Yamaha, via de mensen van extech, onofficieel nog steeds support geven op de EX5. Er schijnt niet zo lang geleden zelfs een firmware update zijn gemaakt voor de EX5. Geinig toch?

Gefeli. Ik ben ook een tevreden EX5 eigenaar, al gebruik ik 'm niet in een band.

Back