E-licktronic Yocto (TR-808 clone)

Gewoon voor en na het cymbal circuit een scope er op. Eerst de trigger en dan de output.

Het kwam hier eerder langs dat die Mouser BOM niet altijd ideaal is... Heb ik ook weer gemerkt bij de Nava. Er staan allerlei dingen tussen die wel kloppen min of meer, maar gewoon ongelukkig uitgezocht zijn. En allemaal gare variaties in weerstandtoleranties bijvoorbeeld. Ik heb de hele zut weerstanden met de hand aangeklikt bij Conrad, gewoon allemaal 1/4W metaalfilm 1%. Scheelt toch wel wat centen want de standaard weerstand van dat type kost bij Conrad €0,06 inc BTW terwijl de goedkoopste weerstanden op die Mouser BOM beginnen bij €0,08 ex btw. Het enige wat ik qua weerstanden bij Mouser heb gekocht zijn exoten zoals 40K (of 10K 0.1%), let wel dit gaat over de Nava niet de Yocto. :)

Maar de Yocto BOM is dus net zo suf. Ook goed om op te letten: dat al je weerstanden de standaardmaat van ca 6*2.5mm zijn, ipv piepkleine of rare knotsen. Op de Yocto BOM staan piepkleine 1200PPM weerstanden en die vond ik vervelend om mee te werken.

Same here

Ben de yocto bom van boven tot onder na aan het lopen en al die kut componenten eruit aan het vissen. En ind vooral al die weerstanden die nergens op slaan zo duur bij mouser!

Ik vind het ook moeilijk om te volgen waar het wel en niet uitmaakt. Maar de helft van wat er op zo'n e-licktronic BOM staat lijkt lukraak bij elkaar geklikt op spec.

Ik kijk nu meer naar de prijs en praktische aspecten (beschikbaarheid, lead spacing etc.). Ik doe het niet om een 'strakker geluid' te krijgen ofzo. Weerstanden uitzoeken wordt een stuk makkelijker als je bijvoorbeeld zegt: ik koop voor de Yocto alle weerstanden als 5% koolfilm van huismerk RoyalOhm bij Conrad. Scheelt ge-emmer met uitkiezen en geld.

Bij de Nava heb ik een uitzondering gemaakt voor exotische waarden als 40K en 80K, en de 0.1% 10K weerstanden. Daar was meer keus in bij Mouser, en als dat zo in het schema van Roland staat dan zullen ze wel per se 40K gehad willen hebben. De rest heb ik gewoon 1% metaalfilm van Conrad gepakt. Nu wachten tot het aankomt en ik kan beginnen met bouwen.

Het eindresultaat is geen exacte 808 of 909 maar (als het goed gaat) gewoon een mooi ding met een fijn geluid. :)

Mijn Yocto is af :)

Attachments

• Yocto_01.jpg
    Yocto_01.jpg
    107,6 KB · Bekeken: 131
  • Yocto_02.jpg
    Yocto_02.jpg
    103,1 KB · Bekeken: 137
  • Yocto_03.jpg
    Yocto_03.jpg
    77,1 KB · Bekeken: 137
Altitude nava 909 knoppen gemonteerd, 808 meets 909 :D

Attachments

• Yocto_04.jpg
    Yocto_04.jpg
    69,3 KB · Bekeken: 141
  • Yocto_05.jpg
    Yocto_05.jpg
    43,1 KB · Bekeken: 129
Hier mijn eindresultaat!!!

2016-12-23 20.25.36.jpg

Hoelang heb je er aan gewerkt?

Krijg mijn kit deze week binnen, wil er 11 feb sws een liveset meespelen. Moet wel lukken denk ik :)

Ik denk 3 weken ofzo? Telkens in de avond 1 instrument gedaan. Maar van tevoren is het raadzaam om alles goed te sorteren en waardes na te meten van je componenten zodat je daar achteraf geen gezeik mee hebt. Er zijn componenten die in eerste instantie dezelfde waarde lijken te hebben volgens het label, maar dan toch anders zijn ( condensatoren) ook passen niet alle componenten in de mouser bom even goed door pin afstand, dat vergt wat creatief buig werk...

Ik heb tijdens het testen mijn 12vac adapter van m'n dreadbox erebus gebruikt, maar ik kwam erachter dat er bij mijn eurorack DIY kit ook een 15vac adapter zat, die gebruik ik momenteel...

Ik denk dat 3 weken met 1 instrument per avond een aardige inschatting is, als je geen fouten maakt.

Zelf heb ik nog zeker een paar avonden aan voorbereiding gedaan (op hun forum lezen wat er allemaal mis kan gaan). Ik ben nadat hij af was ook nog een tijd bezig geweest met slechte soldeerverbindingen opsporen en repareren. Ik had het een en ander verprutst in het handclap/maracas gedeelte, de selector-draaiknoppen, stepknopjes en shift registers van de stepknopjes.

Voor mij was het mijn tweede elektronica-project ooit, met alleen een klein oscilloscoop-kitje als voorgaande ervaring. Dat heeft een deel van de fouten opgeleverd. En die fouten opsporen kostte mij als leek relatief veel tijd (maar het is wel gelukt! ha.).

Nog voor de leuk even een foto'tje van de mijne, ook al is 'ie al een tijdje af. :) https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/yocto-e04b97363876c567e1fb/img/IMG_0508.JPG

Heeft iemand ervaring met de expander mode van de Yocto of wilt deze eens checken, ik heb namelijk twee probleempjes. Ik had de vraag al gesteld op het forum, daarom nu even makkelijk copy paste in nhet engels ;)

* The timing in expander mode seems less tight, if compared when running the Yocto from its internal sequencer. Gear used:
Sequentix Cirklon as master, Yocto in Din sync slave.

I have recorded two files to compare, differences are subtle but noticeable. The 909 kick (Hexinverter clone pcb) is sequenced via the CVIO from the Cirklon.

http://imgur.com/a/xduFN

https://soundcloud.com/living-circuit/yocto-din-sync

https://soundcloud.com/living-circuit/yocto-expander-mode

* I cannot trigger the Cymbal in Expander mode, tried all note numbers? Is this a bug or just with mine Yocto...(Cymbal is working fine in other modes)

Back