welke hardware eq's

jwhagenbeek

Ouwe rot
Ik ben mn studiootje een beetje aan t omgooien en wil meer "in the box" doen. Alle geluiden blijven uit hardware komen alleen ga ik deels de 19" effecten de deur uit doen. Ik heb nu een stapel eq's in mn studiootje en ik twijfel of die zometeen nog nut hebben als ik meer sporen digitaal ga opnemen.

Ik heb liggen een stapeltje ibanez ge131, 2x sony mu e311 en een alesis deq230D. De Sony's lijken mij de beste keus om te houden maar de alesis is het makkelijkst omdat ie stereo is en midi aanstuurbaar.

De vraag is dus welke ga ik houden maar ook of ik uberhaupt een eq nodig ga hebben als ik meersporen digitaal ga opnemen...

Vooralsnog een voorkeur voor de DEQ230D omdat ie ook spdif inputs heeft (en mn geluidskaart ook spdif heeft) en misschien wel net zo handig in een studiootje: Real-time Analysis (RTA) mode for visual feedback of incoming audio signal, with selectable metering modes

Ik zou ze persoonlijk allemaal de deur uit doen. Er zijn 1001 software eq's die beter eq'en dan de exemplaren die jij opnoemt. Als het nou high end eq's waren, of je deed er een speciaal trucje mee dat onmisbaar was, zou ik die houden.

Dat antwoord had ik verwacht :P

Ja dat heb ik ook overwogen maar ik vind t moeilijk om gelijk alles de deur uit te doen... maar daarbij moet ik denk ik een beetje uitleggen hoe mn studiootje geworden is zoals ie nu is:
Ik maak geen toegankelijke geproduceerde tracks... sterker nog ik produceer helemaal niet :P mijn studiootje is gericht op live spelen en experimenteren, en als ik al wat opneem dan zijn dat de twee sporen die uit mn mixer komen. Als ik mn set voorbereid dan wil ik nog wel eens een mixertje erbij pakken om lekker te oversturen of maak ik een feedbackloop in een gitaarpedaaltje. Dus de keuze om meersporen digitaal op te nemen strookt niet helemaal met mijn manier van werken. Daardoor heb ik nu moeite met de overwegingen wat wel en niet mag blijven, maar een ding staat vast en dat is dat ik in de afgelopen jaren teveel troep om me heen heb verzameld die de werkflow ook niet ten gunste komt. Dus er moeten dingen uit.
Ik moet weer terug naar de basis met een paar synths, een rijtje gitaarpedalen en mn modular.

Laatst gewijzigd:
Ik heb nu een TLA 5013 EQ in de verkoop .. Was wel een fijne EQ voordeel is wel dat er buizen in zaten :okdan:

heb een paar redelijk goedkope gehouden , maar da's meer voor bij geluidsdesign of aan synths wat pielen of live of zo, als een soort gereedschapje in de studio. ( paar parametrische bv zo'n tascan peq4 of een veel duurder model, . een behringer voor de harde liveboxen, een grafische en parametrische moog voor de sounddesign )
maar voor mixen doe ik het vrijwel allemaal met software ( bv waves renaissence eq )

alesis PEQ450 en een aphex sonic aural exciter erachter dan heb je een heel behoorlijk sound design tool
en als extra een sintron sam 24 Para EQ(die is extreem)

Aphex Aural Exciter is zeker een leuke tool, ik heb zelf een Type B, ik geloof dat Type C ook wel vet klinkt, maar die heb ik niet. Zijn meestal ook cheap te krijgen en stereo.
Ik hoor vaak dat mensen zo'n Moog Parametric EQ ook echt als shaper gebruiken voor van alles en nog wat, is wel wat duurder, maar zeker de moeite waard eens naar te kijken.

die moog is wel oke, maar voor studio over master en zo natuurlijk niet geschikt ( mono en wat lichte ruis in het hoog )
om bv van een spaanse gitaar een ( hofner) basgitaargeluid te maken is hij prima en ook op een t3 werkt het fantastisch omdat hij de bas nauwelijks "uitdunt"
wil je een goedkoop veelzijdig ding , zou ik eens naar de pe40 van tascam zoeken staat er ergens hier eentje voor 175 euro , daar raak je hem ook wel weer voor kwijt ongeveer , mocht hij tegenvallen
s/n , ik schat ca 80+db

86db eerder denk ik

Ben erg blij met mijn passieve (IGS) RUBBERBANDS EQ !!
Wat een fraai geluid, en hopelijk (nog) niet met plugins haalbaar... :-)

Die tascam had ik ook gezien, zag er wel bruikbaar uit.
86DB boosts op die bak? Dat is wel behoorlijk heftig.
Moog zelf nooit gehoord, en lijkt me zeker geen mixing tool laat staan mastering,
maar heb wel mensen gezien die er bijv een 909 kick door heen halen om die vervolgens door een Sherman Filterbank of iets dergelijks te gooien.
De prijs/waarde kan ik niks over zeggen, het kan zijn dat door de naam Moog het ding veel duurder is dan die echt waard is.

86 db boost, neen inderdaad, ik schatte 80/ 86 db s/n in, dus zat redelijk in de buurt van de specs, ha.
inderdaad tov alles flat, eigenruis als je de boel een beetje hebt ingeregeld. je komt dus niet hoger uit als je hem vol in de mix gooit.
weet niet of ik me duidelijker kan uitdrukken, kort gezegd: mooi apparaat, 4 kanalen met elk 4 parametrische eq's (denk als je de banden wat laat overlappen en alle 4 in serie kom je op 2X4X15= maar liefst 120 db boost !) en een best aangenaam goede specs bij een redelijk neutrale eq voor zo'n klein bedrag .
samenvattend, ik heb er 2 aangeschaft inmiddels

Zullen compressors blij van worden 120 DB boost. :D

Back