Welke Synth is dit??

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)

het is gelijk het eerste geluid wat je hoort.

Ik heb als gedacht aan een Fender Chroma. natuurlijk hoor ik veel tape geluid wat het allemaal wat warmer laat klinken.

Het klinkt heel erg Rhodes achtig maar toch ook digitaal met veel pitch modulatie en delays.

De delay klinkt ook erg analoog met tape. waarschijnlijk een Roland Space Echo.

Damn 2 keer geluisterd en betoverend!

wat is precies het verhaal achter: Tim and the ocean : Particle collision recording at CERN Geneva ? :)

pwaoap <3

Snoopy-peanuts-239684_1024_768.jpg

Geen Rhodes. Wat het wel is weet ik niet, maar het hele tape-gebeuren en zo - Tycho is volgens mij nog steeds geen purist die alle DAWs verafschuwt, en tape-sims hebben we al een tijdje.

tz81x? klinkt niet echt als de basis voor die lead. op youtube staat een demo van een rhodes chroma en daar komt een rhodes achtige en een meer bell achtige klank uit. deze synth is wel analoog. wat hiltree laat zien is leuk om te zien maar hellaas speelt hij de lead van een backing track. ik vraag me nu af of een chroma fm kan doen? want daar komen echt absurd mooie klanken uit die je niet 1 2 3 uit analoog subtractief zou verwachten. verder is van tycho wel bekend dat hij veel maar niet alleen maar analoog gebruikt. en dat hij de space echo en andere tape spullen heeft. boc gebruiken trouwens diezelde lead sound en daardoor werd tycho als een copycatt gezien. en ook boc gebruikte tape een hoop.

Kan Chroma zijn maar dit maak je ook in 2 seconden met iedere boerenkool 4 op FM synth, zeker dat gruizige, kan ook met een romplertje of Kawai of een CS1X ofzo met wat gruizige tape delay erover

Over de Chroma:
De Chroma heeft een soort "algoritmes" waarbij je de elementen uit de synth met elkaar op verschillende manieren kan koppelen (net als bij de operators en algoritmes in FM synths)
Echte FM kan niet echt maar hij heeft wel Filter FM, Ring Modulatie en sync opties om metaal achtige klanken te maken

ah Smackos bedankt voor de tip. Exo had het min of meer ook al aangegeven dat ik het in de FM hoek moet zoeken. hellaas kort geleden mijn cz1 verkocht. en ben nu opzoek naar een plugin die een beetje hetzelde kan. daar zaten echt mooie bel geluiden op. ook heb ik een tapedeck en een bbd delay. ik ga eens proberen iets dergelijks te brouwen. mmm ben nu wel echt verliefd op de chroma polaris. wat een mooie geluiden heeft die bak. als ik wat heb gebrouwen zal ik het hier posten. cheers Tim

Volgensmij klinkt de P5 Dream patch uit mn JP8080 precies zo. (Alleen zonder de distortion)
Denk dat dat de/een piano patch moet voorstellen uit de P5.

Laatst gewijzigd:
Dit is wat geknutseld met een TX81Z, wat tapedisto en wat hall effect.
Het is er nog niet helemaal maar ik heb er dan ook weinig tijd voor genomen ;).

Cheers,
Exo. :mega:
wow Exo puik werk. klinkt idd vrijwel hetzelfde. ik zou dus met FM8 zeker deze patch moeten kunnen maken? sorrie dat ik zo eigenwijs ben, maar nu ben ik 100 % overtuigt. :D
thanks a lot. een vraagje. heb je een tape simulatie gebruikt? zo klinkt het namelijk. cheers Tim

Thanks!:D
Ik heb geen idee of dit met FM8 kan, ik ben meer hardware oriënted.
Dit is dus de "Celeste" preset uit de TX81Z, gewoon opgenomen in m'n DAW (Samplitude).
Deze heeft een tape simulator en ingebouwde effecten die ik dus heb gebruikt.
Ik ben vrijwel zeker dat ik hetzelfde bereikt had met m'n Dynacord Minicord of m'n Revox A77 met wat effect erachter.

Cheers,
Exo.:mega:

ah ja idd een tapesimulator had ik wel verwacht. niet dat daar iets mis mee is maar ik hoor dat vaak snel. ook met buizen emulators en dat soort vst.
In de patch van Tycho is duidelijke 'echte' tape te horen.

Ik las ook ergens dat bv Boc een truuc had dat je je midi sequens een octaaf om hoog zet en naar dubbelesnelheid. daarna neem je het op tape op en speel je het op halve snelheid weer af. Zo word de korrel van de tape duidelijker hoorbaar.

Mischien als je deze truuc toepast met die 'celeste' patch en daarna niet terug pitched dat het dan nog meer overeen komt.

Maar in iedergeval goed werk en heel bedankt allemaal. weer een hoop geleerd :okdan:

1. Dat je met FM bell geluiden en tape + reverb goed de sound van Boc en Tycho kan maken.
2. Exo is verliefd op zijn TX81Z:D
3. de Fender / Rhodes Chroma Polaris is erg mooi

Back