Aural Exciter

Bass Bizarre

Stamgast
Kon er zo gauw niet iets over vinden vandaar.....

Wat is nou precies een Aural Exiter? ...

en..

Wat heb je er aan of wat kan je er mee?

Over het algemeen versterking van het sublaag en de boventonen. De SPL classic vitalizer is eigenlijk hetzelfde, alleen heeft deze ook nog een knop voor het midden frequentie gebied. De term Exciter is eigendom van het merk AURAL. Bij BBE heet het sonic maximizer en bij SPL heet het Vitalizer. In principe komt het op hetzelfde neer.
De knop voor de hoge frequenties geeft een versterking van de transienten (boventonen). Hoe het precies werkt weet ik niet, maar het werkt anders dan een E.Q.

Je kan er je bijv. je eindmix doorheen halen. Voor bijv. een frisser geluid. Het lijkt dan of het geluid een stuk naar voren gehaald wordt en je minder het idee hebt dat het uit je speakers komt.
(ze zeggen wel dat het een gordijn weg kan halen, een mix kan bijv. stoffig klinken, waardoor je het met de exciter weer wat meer helderheid kan geven, misschien is sprankelend een beter woord)
Let er wel op dat dit soort effecten ook weer voor meer ruis kan zorgen.

Groet Erik

Kon er zo gauw niet iets over vinden vandaar.....
dat komt omdat je het verkeerd hebt geschreven. kijk ook eens hier: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=10431&highlight=exciter

The Aural Exciter extends the high frequencies, unlike EQ's and other brightness enhancers which only boosts the high frequencies and often alters the overall tonal balance. The stereo image is enhanced with the Aural Exciter, resulting in a greater perceived loudness without an introduction of noise into the audio path due to increased gain. Vocals and instruments seem to stand out, without raising individual volumes in the mix

Ofterwel; bij de bestaande hoge en lage frequenties worden nieuwe frequentie octaven bijgevoegd/"gekleurd" waardoor het geheel veel voller en/of frisser zal klinken. Het is zeker geen versterking van de tonen--> een eq ofzo.
Er worden echt nieuwe frequenties bij bedacht, waardoor de boel vaak idd veel sprankelender klinkt, erg leuk en handig spul!

Origineel geplaatst door Laurens O
Ofterwel; bij de bestaande hoge en lage frequenties worden nieuwe frequentie octaven bijgevoegd/"gekleurd" waardoor het geheel veel voller en/of frisser zal klinken. Het is zeker geen versterking van de tonen--> een eq ofzo.

wat denk je van gewoon je mix uit fase trekken zodat er subharmonisch hoog en laag ontstaat,das eigenlijk wat het doet

harmonische distortion, heeft wel wat met fase te maken maar niet zoals jij het zegt

Origineel geplaatst door Shivah
ik leg het in jip en janneke taal uit,maar vertel

signaal wordt door een highpass gegooid om de lage freq er uit te filteren dat wordt door een soort harmonisch distortion schakeling gegooid, tijdens het proces wordt er ook nog is gefaseshift. hier door ondstaan boventonen. simpel gezegd ontstaanboven tonen door hoeken in een golfvorm. een zuivere sinus bestaat alleen uit de grond frequentie hoemeer hoeken(maar er maar een zaagtand van) hoe meer boven tonen.

weer simpel gezegd als je een zaagtand door de distortion gooit dankrijg je meer"hoeken" en dus meer boventonen.

nu wordt dit signaal met het orinele gemixt door de juiste verhoudingen en componenten krijg je dat sprakelend hoog.

overigens dit is de manier van de aurel exciter. aphex heeft hier een behoorlijk patent op en daarom werken andere fabrikanten weer met een net iets andere principes

Origineel geplaatst door EDP

weer simpel gezegd als je een zaagtand door de distortion gooit dankrijg je meer"hoeken" en dus meer boventonen.

jamaar jamaar....als je een zaagtand flink distort, benader je steeds meer een blokgolf.....maar een blokgolf heeft minder boventonen dan een zaagtand

Origineel geplaatst door Pjotr G
jamaar jamaar....als je een zaagtand flink distort, benader je steeds meer een blokgolf.....maar een blokgolf heeft minder boventonen dan een zaagtand

nuut!

Catharine Ceyl presenteert "De Metamorfose van een orgel Wave" d.m.v. een Aural Exciter

Voor de behandeling: een simpele Yamaha orgel wave

Na de behandeling: een heus kerkorgel (met registers?)

Volgens mij selecteer je met het High Pass Filter het gebied en de enhancer berekent daar boventonen bij.

http://home.wanadoo.nl/erik.vermeer/Aural_Exciter.MP3

Groet Erik

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Catalunya

Volgens mij selecteer je met het High Pass Filter het gebied en de enhancer berekent daar boventonen bij.

ja en? wie zegt dat dat niet zo is dan?

Origineel geplaatst door EDP
ja en? wie zegt dat dat niet zo is dan?

Niemand van dit forum zei dat. Mijn oma zei dat, maar die kan het ook niet zo goed meer horen :D

Voel je je aangesproken dan? Wat is dat nou voor een reaktie. Ik probeer net als jij de Topic plaatser te helpen om een antwoord te geven. Het lijkt zo eerder op opbieden tegen elkaar, dan dat we (ik maak er "We" van) het doen om een ander te helpen.

Origineel geplaatst door Catalunya

Het lijkt zo eerder op opbieden tegen elkaar

yep ik wil graag de beste zijn, tegen elke prijs:)

voor de kleine gebruiker kan je hiervoor ook het product van behringer eens bekijken

Ultrafext pro.
Multiband enhancer.

ik heb ze naast elkaar gehad, de aphex is uiteraard beter, hoor je duidelijk, maar de behringer doet et voor zijn prijsje ook erg goed ;)

Back