space string ?

gnudde

Fresh Member
Ik ben al een tijdje op zoek naar een soort spacy gefilterde string sound.

Dit instrument zit onderandere in:

Queen - Radio gaga (akkoorden tijdens de instrumentale break)

Lenny Kravitz - Black Velveteen

Ben zelf al een beetje aant knutselen geweest, ik hoef ook niet perse een of andere preset, maar ik zou graag willen weten hoe ik dit softwarematig het beste kan benaderen.

Softwarematig? Dat zal lastig worden. Denk dat het een Korg is trouwens. In mijn 1080 zit ook wel iets wat er op lijkt.

Je hebt op softsynth gebied een hele leuke voor dit soort werk.
Spacesynth niet duur en zwaar effectief.:okdan:

Pak je/een softsynth en kies 2 zaagtanden, langzame attack en lange release op het volume, geen envelope op het filter want in dat geluid van queen zit geen sweep. Zet het filter-cutoff en resonantie op de juiste settings tot-ie in de buurt komt qua timbre en gooi er een mooie galm over ofzo Het beste lijkt me de FM7, maar die heeft weer een hele andere bediening die ik hier niet zo ff neer kan kwakken. (want volgens mij gebruikte queen in dat nummer zeker een dx7)
Zijn er geen presets die in de buurt komen?

Laatst gewijzigd:
he jonges bedankt voor de info, ik ga hier mee aan de slag.

Origineel geplaatst door Sander02
Pak je/een softsynth en kies 2 zaagtanden, langzame attack en lange release op het volume, geen envelope op het filter want in dat geluid van queen zit geen sweep. Zet het filter-cutoff en resonantie op de juiste settings tot-ie in de buurt komt qua timbre en gooi er een mooie galm over ofzo Het beste lijkt me de FM7, maar die heeft weer een hele andere bediening die ik hier niet zo ff neer kan kwakken. (want volgens mij gebruikte queen in dat nummer zeker een dx7)
Zijn er geen presets die in de buurt komen?

Nou als jij 2 zaagtanden uit een DX-7 gaat krijgen en een filter uberhaupt wilt instellen dan wil ik hem toch wel eens van dichtbij zien :D

echt weer zo'n bikkel opmerking! :D je begrijpt wel wat ik bedoel, was een beetje raar getypt idd alsof je ook uit de fm7 2 zaagtanden kan halen ja ;) hij moet lekker klooien met subtractieve-synthese-softsynths, daar moet je toch wel een mooie spacestring uitkrijgen.

Origineel geplaatst door bikkel
Nou als jij 2 zaagtanden uit een DX-7 gaat krijgen en een filter uberhaupt wilt instellen dan wil ik hem toch wel eens van dichtbij zien :D

Tja, da's simpel :). Je stelt de operator met de auto-feedback op 40 in (krijg je een 'zachte' zaagtand). De andere 3 gebruik je volgens het truukje om met Fourier synthesis een zaagtand te maken. Ik weet niet of de DX pitch envelopes had, maar anders kun je voor de resonantie listig 1 oscillator gebruiken die je met een envelope moduleert (of de andere oscillator). Als dat met 1 opgelost kan worden, dan wordt je zaagtand nauwkeuriger (meer sinus = meer nauwkeurigheid).

Vraag me niet welk algoritmetje het is. Met FM7 is het in ieder geval peanuts - en niet omdat sawtooths de default waves zijn of omdat er filters in zitten! - dan heb je maar 3 operators nodig - 2 met auto-feedback, lichtelijk ontstemd, en 1 met een pitch-gemoduleerde envelope. Cutoff simuleer je dan door het modwheel (of je knopje) te routeren naar de mate van auto-feedback op operator A en B tussen 0 en 40 te varieren (boven de 40 wordt 't noise), en de pitch (en in mindere mate het volume) van de resonantiesimulatie-operator (heerlijk galgje-woord!) gelijk omhoog en omlaag te jagen.

Toch?

Hm, interessant.. ik moet dit eens proberen met FM7 ;). Als 't lukt maak ik wel een screenshot.

Back