High-end synths,workstations ed.

fuse

Gepokt en gemazeld
Voor de mensen die beginnen te kwijlen als ze het woord XV5080,Triton Rack,Motif,Andromeda,K2600 al horen.

Het is niet de bedoeling dat het een 'rel' gaat worden over welke het vetste is, maar wel proberen om wat diepere discussie te krijgen over wat je aan zo'n dure bak 'hebt'.

Over het algemeen worden deze monsters niet zoveel verkocht en als ze na een jaar als gebruikt te koop staan zijn ze nog steeds het beste wat er te krijgen is en klinkt het nog steeds ontzettend vet.

Zelf heb ik een SY99 en EX5. Dat zijn passe slagschepen van Yamaha, maar de nieuwe Motif van Yamaha haalt het dus niet bij de EX5. (ondanks de schandalige ondersteuning van Yamaha bij de EX5)
En nog steeds dat ik helemaal aan't flippen ben als ik soms ontzettend lekker aan't jammen ben. Iets wat ik niet zo snel heb bij andere instrumenten als ik eens een muziekwinkel binnensluip om te kijken of er iets nieuws interessant is.

Die apparaten hebben gewoon iets wat geen enkele software synth heeft. (op een Absynth na) En je dagen bezig bent om een geluid te bouwen wat zoveel diepte heeft dat je op zich al een apart nummer mee kunt maken.

Bijvoorbeeld de XV5080,SuperNova,BassStation en Motif vind ik erg fris klinken. En ben niet zo gecharmeerd van de Triton, Karma, Virus (sorry guys), het gros middenklassers en een aantal analoge bakken omdat ik vind dat die een dimensie missen tov die andere modellen. Zelfs zo dat menig softsynth ook niet kan tippen aan de mogelijkheden van die hardware. Op een paar uitzonderingen daargelaten.
Trouwens dan neem ik de factor dat je patches die je gebruikt ook van goede kwaliteit moeten zijn want een synth klinkt meestal pas goed als hij ook goed geprogrammeerd is.

Verwend/snobbisme? Dat zal wel, maar we zijn wel op een synthforum waar dit soort afwijkend gedrag regel is. :)

Wat denken jullie hierover?

Trouwens
Wat is nou het verschil tussen XV5080 en XV5050?

aaaah de SY99 ben zelf in het bezit van de SY77 maar de effects van de
SY99 zijn beter dacht ik.
Een topmodel uit een andere tijd de Ensoniq TS10/12 , de TS 10 staat inmiddels
in de studio de TS12 komt nog.
Ook een topmodel was de Emu IIIXP ik zoek nog een vervanger met
deze top filters , helaas niet gevonden.
Ben niet iemand die achter het nieuwste aangaat , ik vind het wel allemaal
interessant wat eruit komt.

Re: High-end synths,workstations ed.

Origineel geplaatst door fuse

Trouwens
Wat is nou het verschil tussen XV5080 en XV5050?

Xv5080: 128 voices, leeft oa s1000 samles, veel meer geluiden en effecten intern.
Heeft waveforms van oa de jd series aan boord.

De xv5050 heeft maar 64 voices, maar heeft wel wat geluiden van de Fanton in zich.

en de 5050 is iets kleiner dan de 5080 ;)

Maar dir gaat wel een leuke discussie worden.

De meeste synths zijn , niet zoals iedereen hier doet denken denk ik, voor dance gemaakt.

De 'supersynths', zoals de triton, fantom ed zijn echte podum en project studio beesten.

Voor het grote marktaandeel stoppen ze er natuurlijk ook dance geretaleerde geluiden in.

En zo hoort het natuurlijk ook.

ik heb een machtige XV88. Inderdaad, podiumbeesten!
Maar samen met de analoog en VA is het 'n perfecte
mix voor in de studio.
Ik vind alle synths goed klinken, maar je moet ook
kijken naar wat ie kan en of het financieel wel haalbaar is.
Als je een synth koopt voor alleen de geluiden heeft het
weinig zin om een complete workstation te kopen.:)

Ik zelf heb het niet zo op workstations alhoewel ik de trinity en de sy99 toch wel erg interresant vind

geef mij gewoon maar pure synthesizers. Voor mij de beste is opdit moment toch de Prophet 600 maar wil deze graag omruilen voor een 5 of VS, heb een nova gehad was daar niet kapot van.

wat ik in een synth zoek zijn dingen waarmee je geluiden kan maken waarvan je niet verwacht dat je ze er mee kan maken.
voorbeeld FM --> DX7, SY serie en de fsr1. of wavetable ik wil namelijk heel graag een waldorf XT. maar ik hij ook van " gewone" synth met vage mogelijkheden daarom heb ik ook een voorliefde voor modulaire synths. en dingen als de sid station.

Waarom ben ik niet rijk...?=(

Een synth klinkt meestal pas goed als ie goed geprogrammeerd is.

Een waar woord.
De oudste synth in onze set is de moeder aller workstations de M1 van korg en is door the partner in keys tot op het randje geprogrammeerd.
Met een klein beetje EQ en Gitaar effectpedaalfilter hoor je absoluut geen verschil met zg. anamonsters op het gebied van pulse/saw etc.
Ook de bekende pads als choir kunnen zeer vaag klinken.
En dat pianogelul van ze klinken niet bij korg,
gewoon eens je best doen om die ultra combi te maken.
Mogelijkheden zat.

Luister naar Mr. Oizo en begrijp in één keer waarom dit ogenschijnlijk simpele deuntje zo pakkend is.
Voor een kenner te programmeren/sequencen in een half uur.
Maar kom er maar eens op!

Het brein van the prodigy heeft jaren alles gemaakt met 2 W-30 workstations van roland en doet er mischien nog heel veel mee.

gr.
mz.

Ik zat laatst nog te luisteren, tering wat een ruis in dat nummer van mr. Oizo. Maar inderdaad gewoon gebruik gemaakt van de mogelijkheden.

Origineel geplaatst door marcel_zoer
Maar kom er maar eens op!

Misschien dat je wat van je eigen werk kan laten horen. Zie het maar als een sportieve uitdaging. :)
Want we weten eigenlijk helemaal niet wat je setup is en wat voor muziek je maakt (volgens het bord zoeken).

Maar om even op het onderwerp te blijven. Het programmeren van een workstation is meestal veel moeilijker omdat je en veel qua geluid kunt editen en ook veel kunt combineren.

Want neem bijv de XV5080 die naast ramveel ROM heeft ook nog eens sample RAM heeft waarmee je bijv Akai CD's kunt lezen. Als je dan uitgekeken op de stock ROM bent kun je bijv een PPG sample CD inladen en dan eens zien wat voor een mogelijkheden je hebt.

Origineel geplaatst door Googol
wat verstaan we onder het woord workstation?

Synth + FX + sequencer (+ meerdere outs + drums + sampler).

Gewoon een alles in één doos. Een machine waar je complete stukken op kunt maken en dan gericht op de pro's. Dus geen groefboxen ;)

Die Kurzweil bakken zijn trouwens toch de ultieme workstations?

Hehe, tegelijkertijd.
76 of 88 (verzwaarde) toetsen

Da's meer voor op het podium, toch? Er zijn zat rackversies van workstations.

Kurzweil K2600
k2600r.jpg

http://www.vintagesynth.org/kurzweil/k2600.shtml

Oh, ik zie op de Kurzweil site dat ze in de aanbieding zijn:

K2600 $4,230.00
K2600S $4,815.00 (includes sampling option)
K2600X $4,595.00
K2600XS $5,190.00 (includes sampling option)

Laatst gewijzigd:
oke, ik bedoel 'n XV5080 een workstation?

Die 'meerdere synthese vormen' valt wel mee hoor,
sampel en pcm en meer niet.
de bekenste is inderdaad de Roland w-30
de duurste de Kurzweil maar is wel heeeeeeel goed!

Re: High-end synths,workstations ed.

Zelf heb ik een SY99 en EX5. Dat zijn passe slagschepen van Yamaha, maar de nieuwe Motif van Yamaha haalt het dus niet bij de EX5. (ondanks de schandalige ondersteuning van Yamaha bij de EX5)

Ik heb dus inmiddels mijn EX5 verkocht. Maar ik ben het helemaal met jou (Fuse) eens. De Motif kan qua sounds niet tippen aan de EX. En dan vind ik de Motif nogwel de beste workstation van het huidige nieuwe aanbod. Maar ja, als werkpaard scoort de EX vrij slecht, als supersynth des te meer! Toch vond ik de tijd rijp voor een Waldorf Q keyboard.

Origineel geplaatst door fuse Bijvoorbeeld de XV5080,SuperNova,BassStation en Motif vind ik erg fris klinken. En ben niet zo gecharmeerd van de Triton, Karma, Virus (sorry guys), ........
Verwend/snobbisme? Dat zal wel, maar we zijn wel op een synthforum waar dit soort afwijkend gedrag regel is. :)[/B]

Persoonlijk ben ik dus wel gecharmeerd van de Virus (kheb bijna een Indigo in bestelling). En in combinatie met de XV5050, een sampler/softsampler en misschien nog een analoge filterbak kom je een heel eind. De synth keuze is uiteraard afhankelijk van je persoonlijke smaak.
Ik heb sinds 1988 (oei, ik word oud) gewerkt met diverse workstations, maar nu ga ik toch meer voor het 'ieder apparaat heeft z'n eigen functie'- principe. Uiteraard is alles, zoals gewoonlijk, ook weer een geldkwestie.

Origineel geplaatst door fuse Trouwens
Wat is nou het verschil tussen XV5080 en XV5050? [/B]

Voor mijn gevoel is de 5050 de interessantste aanbieding. Klinkt als de 5080, maar mist o.a. het sample-player gedeelte, is slechts 64 stemmig, vreet geen oude expansionboards, is kleiner etc etc. Of dat echt een gemis is? Volgens mij stikt het nog steeds van de bugs. Het prijsverschil is ook enorm, voor dat geld koop je ook een fatsoenlijke sampler etc. Ik denk dat je de 5050 moet zien als de 'echte' opvolger van de 1080/2080.

oke, ik bedoel 'n XV5080 een workstation?

Die 'meerdere synthese vormen' valt wel mee hoor,
sampel en pcm en meer niet.
de bekenste is inderdaad de Roland w-30
de duurste de Kurzweil maar is wel heeeeeeel goed!

PCM == sample (of in ieder geval een vorm van sampling)

En als je maar alleen sampling hebt wil dat niet zeggen dat het te weinig is hoor. Met een beetje goede wil kun je de filters van die XV5080 zo gebruiken dat je denkt dat je een VA/analoge bak hebt.

Tussen romplers en romplers kan ontzettend veel verschil zitten hoor. Ga maar eens luisteren naar het verschil van Motif rom samples en die van de Triton.

Die kurzweils zijn erg leuk. Heb ooit in het verleden met een K2000 staat te flirten en toen was het echt een supersynth. En volgens mij heeft die K2600 VAST2 synthese? Nou ja, je kunt er hele sophisticated geluiden mee maken. Geweldig uitgebreid te programmeren in de trend van een wavestation maar met recht een echte workstation. Maar qua prijs toch wel heel erg duur hoor. Daar kun je onderhand 2 'gewone' workstations voor kopen.

Origineel geplaatst door Cozko
Ik heb dus inmiddels mijn EX5 verkocht.
Waaat! ZONDE! ;)

De meeste workstations hebben een sequencer voor meerdere songs, soms een arpeggiator, kunnen samplen, soms meerdere synthesevormen en hebben een multi FX engine onboard. Het is eigenlijk een term uit de vorige eeuw maar sinds de opkomst van de Triton,Motif ed. is die hoek van de synths weer wat leven in geblazen.

Grappig is wel dat officieel de EX5 geen workstation door Yamaha genoemd word en de muziekbladen wel. Dan kun je aan je vruchtwater wel voelen wat er loos is. :)
Maar qua geluid nog de beste digitale synth die er te koop is IMHO.

Pcm is toch Puls Code Modulation?
en zijn toch voorgeschotelde presets?

en ieder synth heeft zo'n zijn eigen synthese
bijv yamaha met fm.

als ik versta onder
'meerdere synthese vormen' dacht ik aan
workstations met VA of zelfs analoog en die
moeten nog uitgevonden worden.

Motif samples en die van de Triton.
verschillen natuulijk. de Motif is de nieuwe
(en dus verbetering) lijn van Korg.
en de XV5080 is geen workstation.
maar een playback plus sampler(beperkt)

een workstation is meer
voor live bedoeld en voor
mensen die een hekel hebben aan computers
(al komen ze daar er bijna niet meer onderuit.)
vroeger een Roland XP-50 gehad, nooit
de sequencer gebruikt, wel voor betaald.
ik vind de digitale hardware seqs bijv MC-50
een kl*te bediening hebben.
enig groot voordeel is dat ze stabieler zijn
en dat is live een zegen.

:)

Last edited by a moderator:
Pcm is toch Puls Code Modulation?
en zijn toch voorgeschotelde presets?

Motif samples en die van de Triton.
verschillen natuulijk. de Motif is de nieuwe
(en dus verbetering) lijn van Korg.

Motif is van Yamaha, Triton van Korg. Niet een lijn dus.

En met PCM kun je nog aardig wat doen als je waveforms kunt stapelen. Als je goede saw-PCM-samples hebt...is dit dan echt zo anders als een oscillator (jaja kleine nuances dan maar ik bedoel zittend in een mix)

ook een groot nadeel
zijn menu's, menu's en
menu's. Realtime draaien is er niet meer bij.
misschien 4 of 5 draai knoppen en dat was het zo'n beetje.

En motif is iderdaad van yamaha (foutje)
vergeet die zin. ben net wakker.:Z ;)

Last edited by a moderator:

Misschien dat je wat van je eigen werk kan laten horen. Zie het maar als een sportieve uitdaging. :)
Want we weten eigenlijk helemaal niet wat je setup is en wat voor muziek je maakt (volgens het bord zoeken).

antw.

Beste Fuse,
Het zou wel leuk zijn eens iets te laten horen.
Op het moment zit ik in een verse gezinsuitbreiding en heb mede door nog andere verplichting amper de tijd iets aan te pakken.
De studio zie ik hooguit 1x in de drie weken en dan wissel ik voornamelijk quickdemo's uit met mijn broer.
Hij heeft de studio aan huis, ik heb thuis een RM1X staan,
razend handig voor het mini componeerwerk en het maken van goeie sequences.
De verloren halfuurtjes besteedt ik aan de rm.
Ouder werk van ons is her en der verspreid op bandjes en
ons huidige spul zouden we nog eens opnemen,
1 jaar geleden.
Meestal zitten we er na de creatieve uitspatting doorheen met een nummer en vertikken het domweg om deze eens goed uit te werken tot een complete edit.
Dit is het goede voornemen voor dit jaar, de leuke eruit pikken en doorsequencen tot het geheugen vol is.
De setup.
Klass + elek + bas - gitaar
Tafel vol met effectpedalen hiervoor.
GEM orgel, net zo oud als ik.
Yamaha psr keybord uit de pubertijd.
Boss drumcomputer ook uit de pubertijd.
Korg M1 + N364.
RM1X
A-3000
MX-8000 tafel + nog 2 kleintjes.
Zoom effectunit. (maakt ook als bijgeluid een waanz. zooooom)
Rex-50
exciter comp.effectunit.

Muzieksoort.
Roots reggae vlgs BMW lee scratch
piano/pad ballads
jimi hendrix/stevie ray vaughn gitaar taferelen
and of course lots of dance.
underworld/oude club/experimental
onze leeftijd 30 en 32.

indien de eerste mogelijkheid zich voordoet dat we onze concentratie kunnen blijven richten op het werkelijk uit editten zal er een qiuckdemo door mij geplaatst worden.
plechtig beloofd
en
de
groeten van
marcel

Back