combi van ADSR en VCA

earlabs

Stamgast
Voor het maken van mooie pulsen gebruik ik heel simpel een ADSR en een VCA van Doepfer. Nu heb ik een Makenoise Rene gekocht en daarmee kan ik twee gate sequenties tegelijkertijd wegsturen. Maar dan heb ik dus nog een ADSR/VCA combi nodig. Moet ik nog een keer die Doepfer combinatie aanschaffen of zijn er betere opties?

Je kan een slew limiter gebruiken om je gate rond te maken...

a170.gif

Je topic titel doet wat anders vermoeden, maar gezien je beschreven scenario lijkt Brz z'n idee best in orde.
Een mogelijk alternatief/aanvulling is de A-162 Dual Trigger Delay (met pulse shaper).
Of, meer richting een simpele 'gate' envelope met de pulse lengte spanningsgestuurd, de A-142 Voltage Controlled Decay / Gate.

Hoe dan ook,een echte geintegreerde Envelope Generator met VCA in Eurorack kan ik me niet zo snel voor de geest halen.
De meest lijkende is dan nog de Analogue Systems RS-510E 'trapezoid' clone. Maar niet goedkoop, klein of eenvoudig te vinden.
Harvestman heeft een Polivoks module hiervoor... Ook niet simpel, waarschijnlijk niet wat je zoekt.

Om eerlijk te zijn zou ik eens kijken naar een (jawel, cliché) Make Noise Maths, daar kan je zowel de pulse shaping als de VCA functionaliteit mee benaderen (over de secties 1 en 4 heen). Misschien wat duur als dedicated oplossing voor dit 'probleem', maar enorm flexibel nzetbaar in een compacte modulaire setup (eigenlijk onmisbaar, tenminste alhier).

Evengoed, ter voorkoming van misverstanden, is het misschien handiger als je even een patch voorbeeld plaatst. Kan via Modulargrid.

Laatst gewijzigd:
Okay, patch meegestuurd.
Hier stuurt de Rene alleen gate signalen uit de A uitgang. Maar de Rene kan twee onafhankelijke patronen afleggen en versturen. Voor die tweede route ben ik op zoek naar een module die de ADSR en de VCA kan vervangen. Als die er is.

Hanz, zoals je ziet heb ik een Maths en ik heb gisteren zitten sleutelen maar krijg niet een resultaat dat lijkt op wat ik met de ADSR/VCA combinatie.

Attachments

• modulargrid_3535 (1).jpg
    modulargrid_3535 (1).jpg
    89,7 KB · Bekeken: 128
Hanz heeft gelijk hé. Je kan een maths als envelope (AR) en VCA gebruiken. Ik heb geen maths (meer) maar zover ik het me herinner. Channel 1 en 4 niet in cycling mode. Pulse in trigger input van channel 1, stel A en R (rise and fall) in naar wens. Osc in channel 4 input. Rise and fall van channel 1 instellen zo je niets hoort indien geen CV in both (en fall/rise CV inputs). Output van channel 1 in “both” input van channel 4. Instellen zodat dat rise and fall tijd korter worder met stijgend voltage van channel 1. Dit geeft je een rudimentair VCA (wel ook wat filtering). Nu dat kan idd niet klinken zo je wil. Als dat je systeem is zou ik in dat open 4HP gat een lowcost dual VCA van doepfer steken. Die kan je goed aansturen met de Maths (als 2 AR envelope + attenuverter channels 2 & 3). Joris

Mja, dat is zo. Werkt inderdaad als een soort filter en niet als een echte VCA. Enkel op een sinus gaat hij als pure VCA werken. Ik gebruik in de Serge wel de slew generators (=maths) vaak als VCAs. Je probleem is voornamelijk te weinig VCAs. Tenzij je echt een ADSR wil kan je minstens de maths als 2 AR envelopes gebruiken. Vandaar de suggestie voor de dual VCA van doepfer. Maar een optomix is natuurlijk cooler en vactrols, mmm ...

Dat dus... ik vind het vervormings effect zoals in deze Maths patch wel OK eigenlijk. Het is niet heel subtiel, maar gaat wel een beetje in de richting van een LPG. Prima voor Buchla bongo's... :D
Optomix geeft natuurlijk ingebouwde mixing... en echte vactrolsssss :{

(Rene / Pressure Points met Brains, Function / Maths en Optomix / QMMG, zó is het bedoeld... en eh... STO/DPO ;))

Laatst gewijzigd:
Argh... Edit 60 minuten limiet. Wat ik dus wou editen;
Ben het bijzonder met Joris eens dat je ernstig gebrek aan VCA's hebt. Daar zou ik eerst naar kijken. Clean, tube of vactrols, dat is dan de keuze.
WMD Digital VCA lijkt me ook tof...

Laatst gewijzigd:
Ja, ik dacht al zoiets, Hanz. Ik ben intussen ook weer wat verder gaan snuffelen met mn Rene. Ik zie dus dat Rene alleen een puls uitstuurt. Daarmee kun je niet echt een ADSR maken. Ik heb dus een soort lfo (met de functies van de a-146) nodig die iedere keer door de puls wordt aangeschopt.

Is de vclfo van doepfer zoiets? Ik kan het uit de omschrijving niet echt halen. http://doepfer.de/a147.htm maar wellicht lees ik niet goed of ben ik nog te noobish.

Een ander interessante demo was deze van 4ms. ik dacht: dat lijkt er toch sterk op: een AR met vca en dan nog in een quad versie ook Alleen weer een aanslag op mn oorlogskas.....

Maar daar zitten de VCA's niet bij. Je gaat idd wel meer VCA's nodig hebben. Verder zou je wat aan dit ding kunnen hebben: http://www.doepfer.de/a142.htm want ik krijg het idee dat het je er om gaat om triggers in gates om te toveren?
Optomix staat bij mij ook hoog op t verlanglijstje alhoewel ik ondertussen vrij ruim in de VCA's zit.

Kwam ik ook net achter. :) Maar Rene stuurt echt alleen puls en niet een blokgolf. En voor een goede ADSR (dus met een langere attack bijvoorbeeld) heb je niets aan een puls. Dus die puls moet eerst omgezet worden in een blokgolf (of andere golf) en dan kan ie naar de ADSR en naar de VCA.

Het issue is dus nog wat complexer geworden
puls (Rene) > LFO (die dan ook start met een nieuwe golf) > ADSR > VCA

Yay !! :) oh, en dank voor het mededenken!

Wanneer je geen toetsenbord gebruikt om je synth aan te jagen, maar trigger- of puls afvurende sequencers, kun je het idee van een ADSR misschien het beste maar laten gaan. Dan kom je dus bij AR generatoren terecht, zoals de Maths die je al hebt. Met 1 of meer VCAs erbij zou je er dus al kunnen zijn.
Desalniettemin zou ik die ADSR vervangen door iets nuttigers...

Maar Rene stuurt echt alleen puls en niet een blokgolf. En voor een goede ADSR (dus met een langere attack bijvoorbeeld) heb je niets aan een puls.
De maths gaat zijn volledige verloop afmaken na een pulse: dus attack (rise) en decay (fall) phase (te hertriggeren tijdens fall, maar niet tijdens rise). Enkel sustain phase mis je dus.

Met wat werk moet je met een maths overigens ook een pulse in een gate kunnen veranderen, niet ? Pulse in ch4 voor AR envelope en vandaar de "Voltage Comparator/ Gate Extraction w/ variable width" sectie van de manual ? Kan wellicht simpeler ? [Het is me even onduidelijk of de EOR output een pulse geeft op eind van rise of hoog blijft tot end of rise. In het laatste geval is 't nog veel simpeler.]

Vergeet de extra LFOs en envelopes voorlopig (die heb je met de maths). Ik zou de ADSR wel houden voor aansturing via midi.

VCAs, VCAs, VCAs. You can never have too many VCAs ...

PS bekijk dit evt nog eens: http://www.youtube.com/playlist?list=PL54NASqAHmsTpgt_N-S0-uu08sLGoFOGQ

Laatst gewijzigd:
Ja, Maths is intussen aan t werk. Met een x pulse naar de 1 en een y pulse naar de 4. Werkt prima. Nou dus de VCA's. Die Optomix gaat sowieso komen maar ik twijfel of ik de dubbele VCA van Doepfer erbij doe (A-132-3) of 2 keer Eowave Amplification Discrète. Is ook wel een geinig dingetje.

Laatst gewijzigd:
Back