[beats enzo] dedicated drumdoos of sampleplayende drumdoos?

SpaceAgent202

Sinds 2001
weer een hardware vs. software draadje, of misschien beter een dedicated-drumdoos vs. gesamplede drums draadje,
het gaat dus NIET over synths, wel een beetje, maar dan in de zin van > het gaat over de manier waarop drums tot stand komen.

ben al een poosje met gesamplede drummetjes aan het prutsen, en denk nu het volgende:
- ik vind dat samples soms nét iets getweaked moeten worden om bij een melodie etc te passen, wat met samples dan soms ook nét niet gaat (om het karakter dus te veranderen hoe jij wil)
- ik het analoge opwekken van drums nu eenmaal leuk vind,
- ik de hands-on controle mis bij samples (vergelijk; daarom heb ik ook geen rompler maar va synth, directe controle over karakter dus)
- meer redenen zijn natuurlijk wel te bedenken.

wat hardware synthesizers betreft is het geluidstechnisch aspect al behoorlijk op peil ten opzichte van de softwarematige tegenhangers, bij drumsynths weet ik het niet.. heb zelf het idee dat de software drum toch iets aan dynamiek zal verliezen (of zit dat zo in mijn hoofd?)
er zijn een aantal hele goede hardware drumdoosjes op de markt, en wat software betreft weet ik het eigenlijk niet.

aangezien percussie de zwakke kant is van mijn muziekstukken (samples bieden geen tevreden gevoel) kan ik wel wat tips gebruiken.
wie? :)

Hier ben ik ook al lang mee aan het worstelen Roel, ben benieuwd wat mensen hierop reageren. (goed onderwerp)
Over een paar weken ga ik me toch weer wagen aan een dedicated drummachine. Dat kan een MPC zijn, of net zo goed een Rs7000. Heb ze allebei uitvoerig beluisterd bij FB maar weet het eigenlijk nog niet. Ik heb iig geen trek in allerlei losse modules (505,606,707,909, einde zoek...)

Voor echte percussie gebruik ik idd alleen maar hardware, samples klinken naar mijn gevoel niet
en liggen niet lekker in de mix.
Het komt vaak wat houterig over. Het is een heel raar soort gevoel want veel perc bestaat uit samples in drumcomps.
Just a feeling i guess:)

Een maand of wat geleden stond er inde interface een serie over soft drums, mischien staat daar nog nuttige info voor je in. Vergeet niet dat een flink aantal harde drums (deels) ook gewoon sample players zijn.

Gebruik zelf voor drums:

analoog: 606/808
digitaal hardware: behalve drums uit Nord Modular geen, want klinkt klote in mix, geluiden zijn "te af" (dus drums uit RM1X, AN of DX200)
samples: 909 + overige van Interface drumsample cd

Ik denk dat het verschil in geluidskwaliteit tussen hard- en soft nihil of gewoon helemaal 0 is. (maar dat is 'n ander draadje.... 8) )
Voor mij werd een dedicated bakje beter, maar dat is alleen maar omdat dat voor mij zorgt voor meer overzicht.
Ik ben trouwens nog op zoek naar zoiets... Geen TR ofzo (heb niks met sequencing) maar alleen maar midi.
Ik probeer al een hele tijd 'n knap Alesis-doosje van een vriend van me af te troggelen, maar hij werkt niet mee....
Zelf drum-samples bewerken, pffffff, heb ik ooit geprobeerd, maar duurt me veel te lang. Besteed m'n tijd liever aan het fabrieken van 'n knappe lead-sound ofzo.

geluidskwaliteit van soft is perfect, mee eens.
maar karakter van hardware is soms moeilijk na te maken met synthese.

hoe zit dat met dynamiek van drums uit softwaredrumsynths of hardware?

zijn er tegenhangers van de 909 en de machinedrum in softwareversie die net zo goed klinken? (rebirth even buiten beschouwing gelaten)

Ik zit ook onwijs te twijfeln om over te stappen op hardware drumprogramming. Mischien een RS7000 of een Akai. Ik vraag me alleen af hoe ik dat mooi kan integreren met Logic, Elke keer al die shit weer op audiotracks bouncen, en alle mogelijkheden kwa plugins enzo mislopen is toch ook een grote con

Ik ga ooit nog eens een Airbase 99 of 909 aanschaffen die geluiden gebruik je toch wel in iedere track min of meer, en analoge kicks en snares klinken toch net wat heftiger dan samples. Waarom weet ik niet maar het is zo.

Enige beetje overtuigende 909 sounds haal ik uit Orion Pro ..... behalve de snares dan, die blijven te flets.
Voor mij zijn de analoge claps erg belangrijk, die voor het eerst softwarematig goed klinken dankzij Orion.
Maar ik mag niet zeuren, voor mij geen probleem ...... ;)

Machinedrum

Machinedrum

Ik heb ook jaren beats gemaakt met een computer, toen schafte ik een "drum computer" aan , wow dat merk je wel degelijk , net alsof er meer druk achter staat, en glashelder geluid ! als je niet van te onorginele drums houdt ( TR series bijvoorbeeld ) dan zou ik zeggen neem een Electron Machinedrum, duur maar je kunt al je drums daar uit halen inclusief non orginele TR geluidjes! suc6

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik zit ook onwijs te twijfeln om over te stappen op hardware drumprogramming. Mischien een RS7000 of een Akai. Ik vraag me alleen af hoe ik dat mooi kan integreren met Logic, Elke keer al die shit weer op audiotracks bouncen, en alle mogelijkheden kwa plugins enzo mislopen is toch ook een grote con

logic en een mpc werken prima samen
erg strak .. ik gebruik geen andere combinatie
al moet ik zeggen dat ik me samples toch liefst op me tafel heb liggen

en hardward leverd zeker meer druk, karakter etc.
om het nog geeneens over groove, swing en strakte te hebben

en wat vol geluid betreft met samples
dat is niet makelijk te realiseren maar dat komt vaak omdat je de druk van bijv een echte 909 gewend ben
die duwd elke sample weg (behalve van sp1200 hehehe )
ook ielige samples zijn vaak de boosdoener
de jaren 70 beats zijn vaak erg funky maar niet zo drukkend als analoge drumcomputers

beste is ook om met 1 sampler te werken
als je bijv een akai hebt ... dan krijg je een heerlijke mix omdat het allemaal uit dezelfde sampler komt
compressor licht over je complete drummix et voila ...

Drums... software of hardware. Ik gebruik de ER-1 of ES-1 waarbij de ER-1 analoog is en de ES-1 sampled. Ondanks dat de ES-1 sampled is, klinken de drumloops om een of andere reden toch lekkerder. Als de attack/decay te kort of te lang is zorg ik er gewoon voor dat er 4 verschillende snares in de es-1 belanden. Ik heb van i-net 's een tr-909 sample pack gedownload met 100 samples uit de tr909 met verschillende attack/decay hoogtes. Zo ondervang ik dat probleem een beetje.

Maar wat jij hebt - heb ik ook. Bij software matig drums maken mis ik het hands-on gevoel - met hardware kan je gewoon nog een beetje je sounds tweaken. Dus - ik zou zeggen ga voor hardware :). Als de es-1 attack/decay had dan zou ik zo'n ding ergens op de kop tikken. De er-1 is ook een leuke voor weinig.

En wat je bijna zou vergeten - hardware geeft gewoon een warmer gevoel - zelfs mijn tr707 klinkt beter dan een sequence uit de pc met exact dezelfde samples.

Maar je kan altijd een para eq, reverb, delay en compressor over je pc beats knallen en het klinkt ook dik.
Ja - nu spreek ik me weer tegen.. zeg dan niks. 8~

My 2 cents,

Bye,

M
8o)

De drums haal ik uit hard-ware én soft-ware.
De bass-kick altijd uit hard-ware (maakt niet uit wat)
Strings altijd hard-ware.
Drum-loops altijd soft-ware.
De rest is (effecten etc) soft-ware en hard-ware.

Zo, die was soft...uuhh... hard...uuhh...;)

Ik zie dat mensen hier hun sequencer-drumdoos ook gebruiken in combinatie met een softsequencer

Ik heb een poosje geleden overwogen om een machinedrum aan te schaffen, maar ik heb uiteindelijk de drumstation genomen omdat ik me niet echt raad weet met de interne sequencer van de machinedrum. De sounds zijn waarschijnlijk wel via MIDI te triggeren, maar om de interne sequencer ongebruikt te laten is een beetje zonde van 't geld.

Nu ben ik toch wel een beetje nieuwschierig hoe mensen deze combinatie in de praktijk gebruiken.

Worden er over het algemeen eerst patterns gemaakt, en vervolgens getriggert via de softsequencers, of is het handig om de gemaakte sequencers op te nemen, en deze simpelweg in je applicatie te plakken? Het laatste lijkt me vrij statisch en onflexibel als je het e.e.a achteraf wilt wijzigen.

Zijn dit de gangbare methodes of mis ik nog iets?

Back