Korg 700S

Status
Please reply by conversation.
Gefeliciteert!
Het wel degelijk raadzaam om ALLE elco's te laten vervangen.
Mogelijk lekken ze nog niet extreem, maar je zal zien dat als je er een uit haalt en goed van onder bij de pootjes bekijkt dat er groenen uitslag op de pootjes zit dat vanuit het rubber afsluitdopje komt.
Dit is het begin van het lekken.
Daar komt bij dat de specificaties van de elco's na zoveel jaar ook niet meer is wat het moet zijn.
Bij de PS3100/3200 vreten die lekkende elco's steenvast allerlei tracks weg. Maar ja, dat is voornamleijk op de tracks die boven op zitten en veroorzaakt door de 100UF/16V elco's op de PSU lijnen.
Er is voor wat betreft het echt lekken een correlatie tussen de krappe werkspanning van de elco en de aangelegde spanning.

ben vanmiddag bij de 700s geweest die op MP staat maar was toch niet naar mijn smaak
sound was goed en stemstabiel zover ik kon waarnemen maar inderdaad links mist de Travel/vibrato switch en de houten zijpanelen zijn in slechte staat. de schuifpotmeters kraken niet alleen maar ik vermoed dat de weerstandsbaan niet meer helemaal in takt is.
kan toch een mooi project zijn voor degene die er de tijd en moeite voor over heeft.
Het is toch best een hele leuke synth

en daarbij komt, dat het ding echt een heel stuk beter gaat klinken met nieuwe elcos...

( evenals een ms10 en 20 , je weet echt niet wat je hoort...)

:mega:

Gefeliciteert!
Mogelijk lekken ze nog niet extreem, maar je zal zien dat als je er een uit haalt en goed van onder bij de pootjes bekijkt dat er groenen uitslag op de pootjes zit dat vanuit het rubber afsluitdopje komt.
Dit is het begin van het lekken.
Daar komt bij dat de specificaties van de elco's na zoveel jaar ook niet meer is wat het moet zijn.
Bij de PS3100/3200 vreten die lekkende elco's steenvast allerlei tracks weg. Maar ja, dat is voornamleijk op de tracks die boven op zitten en veroorzaakt door de 100UF/16V elco's op de PSU lijnen.
Er is voor wat betreft het echt lekken een correlatie tussen de krappe werkspanning van de elco en de aangelegde spanning.

Ik ben het met je eens dat nieuwe (en goede) elco's de klankhelderheid (en spectrum) ten goede komen. Ik heb er nu ook een sport van gemaakt om in het schema te kijken waar ieder elco voor dient en als ze in de audiolijn zitten als DC/AC koppelcondenstaor te berekenen wat de kantelfrequentie is. Het resulteert erin dat ik sommige elco's vervang met een hogere waarde om zo de diepste bassen zo ongeschonden als mogelijk er doorheen te krijgen. Je weet niet wat je hoort - aangepast aan de moderne tijd en geen klant die zeurt dat het niet helemaal origineel meer is.

Ik ben het met je eens dat nieuwe (en goede) elco's de klankhelderheid (en spectrum) ten goede komen. Ik heb er nu ook een sport van gemaakt om in het schema te kijken waar ieder elco voor dient en als ze in de audiolijn zitten als DC/AC koppelcondenstaor te berekenen wat de kantelfrequentie is. Het resulteert erin dat ik sommige elco's vervang met een hogere waarde om zo de diepste bassen zo ongeschonden als mogelijk er doorheen te krijgen. Je weet niet wat je hoort - aangepast aan de moderne tijd en geen klant die zeurt dat het niet helemaal origineel meer is.

ze hebben ook geen vergelijkingsmateriaal toch.
vraag me af of dat perse nodig is, de korg 700-800 serie heeft een hele aardige uitgewogen klank van zichzelf, met voldoende bas en prachtig hoog. ik persoonlijk ( die heb je altijd zo zie je maar weer :-) ) zou hem het liefst orgineel houden.
zelfde gaat op voor bv de filter-modificatie van de multimoog, ik heb hem bewust nooit laten doen en ben daar nooit rouwig om geweest.

Vergeten te melden dat ik ook onderzoek wat het effect is van de non-polaire condensatoren in de audiolijnen en die eventueel aanpas. Ook de VCF condensatoren vervang ik graag door polypropyleen types en zo nog het een en ander: bijvoorbeeld Bipolaire elco's daar waar dat eigenlijk zo zou moeten zijn.
Het voert te ver om iedere vervanging uit te gaan meten en te beluisteren maar, een feit is dat de dienstdoende synth weer helder en diep klinkt. En dat dat niet het geval was nadat de reparaties waren gedaan en het bespeeld/beluistert kon worden eer dat die vervangingen waren gedaan.
.
Dat moedwillig origineel houden kan ik nog wel begrijpen als het om de buitenkant gaat en de essentie van de klank en functionaliteit maar, subtiele verbeteringen zoals diepere bassen en een helder spectrum
kan eenvoudig met een EQ weer ongedaan gemaakt worden, Andersom niet of minder goed.

ik zou het eens willen horen, een op een vergelijken zogezegd. ben wel benieuwd.
een " gepimpt gerecapte " en een "normaal gerecapte" naast elkaar...

Ik was een paar jaar in de gelegenheid een vergelijk aan te gaan met de Maxikorg. Een had reeds gerecaped toen ik bedacht dat het interressant zou zijn om dat te onderzoeken opdat ik niet overbodige dure componenten in de toekomst zou gebruiken. Het verschil was duidelijk zoals diepere bassen.

Bij twee Roland SH1000 indem dito met daarbij een VCF met scherpere karakteristiek. Een ladderfilter waarbij ik de vier C's door 2% geslecteerde poplypropyleen had vervangen.

Een paar jaar vergelijken, tja da's lang
Maar zoals gezegd ik sta altijd open voor kippenvelervaringen

@Sunny "Een paar jaar vergelijken, tja da's lang"
Voor de duidelijkheid: ik had beiden Maxikorgen en de SH1000's gelijktijdig. Dus kon ze tergelijkertijd aan de mixer hangen. Om een eventuele slimmeriken voor te zijn: EQ gelijk en ook van kanaal uitgewisseld.

En ja: bij de volgende gelegenheid inderdaad opnames maken ;-)

Is door Mark Cox voortreffelijk gedaan en ook nog eens midi erbij.
Hier dan wat foto's, je gelooft niet dat dit apparaat 40 jaar oud is.
Zit geen schrammetje op :luv:

Attachments

• 28112014590.jpg
    28112014590.jpg
    46,6 KB · Bekeken: 103
  • 28112014591.jpg
    28112014591.jpg
    40 KB · Bekeken: 99
  • 28112014592.jpg
    28112014592.jpg
    42,1 KB · Bekeken: 99
  • 28112014593.jpg
    28112014593.jpg
    44,3 KB · Bekeken: 101
Of dit de mooiste ooit is kan ik natuurlijk niet zeggen en technisch nu ook in nieuwstaat :engel:
Heeft een paar cent gekost maar dan heb je ook wat.

Attachments

• 28112014594.jpg
    28112014594.jpg
    48,4 KB · Bekeken: 98
  • 28112014595.jpg
    28112014595.jpg
    68,2 KB · Bekeken: 101
  • 28112014598.jpg
    28112014598.jpg
    49,5 KB · Bekeken: 97
  • 28112014597.jpg
    28112014597.jpg
    52,7 KB · Bekeken: 114
Een mooie, inderdaad.

Beetje offtopic: weet iemand wat het verschil is met de 700s-en die bij effect, sustain... witte toggle switches en bij Duet, modulator 1,2... een 'metalen' schakelaar hebben? Zijn die intern identiek?

Status
Please reply by conversation.
Back