track opbouwen

krinkel

Stamgast
Zijn er een soort van 'handleidingen' die jullie aanraden waaruit je beter inzicht krijgt in hoe je tracks opbouwt, ik bedoel dan intro, break, outro etc. Want heb al wel een paar tracks gemaakt en ik vind ze eigelijk zeer eentonig klinken en ik denk dat vooral komt omdat ik niet echt een basis kennis heb van hoe men tracks op te bouwen.

arrangement gaat over spanning op en afbouwen. Dat is het allerbelangrijkste wat je onder de knie moet proberen te krijgen. niet over intro's , breaks, etc......dat zijn slechts mogelijke tools.

alles, het hele liedje, track en dus ook arrangement draait meestal om het hoofd-idee, thema. wat meestal dan ook de basis vormt voor het hoogtepunt, de climax.

dus ik zou eerst uitgaan van een goed thema (een beat met akkoorden en lead of zang, enzvoort)..en dat zien goed te krijgen en dan pas te gaan werken aan het arrangement.
een goed thema (of wat dan ook) leidt namelijk vaak automatisch tot een arrangement. bijna als vanzelf.

soms is bijvoorbeelds een intro niet nodig...of alleen een paar drumtikken..of een geluidje..of is het intro het hoofdthema (refrein of wat dan ook) maar dan op een andere en simpelere manier gebracht.

je kan , als je denkt een leuke track te willen maken beginnen met een beat,..maar dan heb je uiteindelijk toch andere nootjes nodig op die beat. die zou ik altijd eerst zoeken. Daar na ben je bij wijze van spreken al klaar als dat goed zit!
ik kan zo 1000 intro's bedenken maar waarvoor zijn die intro's? waar gaan ze naar toe als er nog niets anders is? dat is zoeken naar leven op Mars.

En is er wel iets te zeggen over een basis arrangement/ vorm die veel wordt gebruikt in liedjes, songs en ook dancetracks. dit is gebaseerd op twee tot drie climaxen:

intro
couplet 1
couplet 2
(eventueel bridge. is een stuklje wat couplet en refrein verbind)
refrein (climax I)
(hier eventueel intro of ander tussenstuk)
Couplet 3
refrein (climax II. langer dan climax I)
refrein

outro/klaar of:

op deze plek kan iets anders komen. een 3de ander soort thema of muziek, solo, enzcoovoort
couplet
(bridge)
refrein
refrein
refrein
fade out, of outro

neem een standaard popliedje van ABBA of wat dan ook..madonna ..en je zult vaak horen:
lang couplet
kort refrein
kort couplet
lang refrein
---iets anders---
couplet kort of meteen:
refrein
refrein extra (bijvoorbeeld een toon hoger. zoals bij andre Hazes)

het is een heel logische opbouw en alle intro's en sols, tierelantijntjes zijn van veel minder belang.
zelfs in ambient tracks kan je zulke opbouw horen..

eh..ik hoop dat je hier wat aan hebt....inderdaad luisteren naar veel muziek. niet alleen wat je mooi vind ..maar ook popliedjes..abba.enzvoort..en dan met pen en papier intro, coupletten en refreinen mee tellen!

Laatst gewijzigd:
muziek is toch altijd een soort verhaal vertellen. en dat is ook de uitdaging!

ook bij een minimal-techno track of ambient geruis geluids experiment

Tja ik snap best wat je bedoelt hoor, loop zelf soms ook weleens tegen dergelijk probleem aan.
Als ik echt niet ergens mee verder kom dan laat ik het tijdje rusten.
Dan open ik het project weer eens en probeer dan weer tot nieuwe inzichten te komen.
Dit zijn dan slechtst nummers van enkele maten en dan plak ik daar met andere sound weer een nieuwe melodie achteraan.
Zoals al eerder gezegd in tijden van creatieve crisis is het weleens goed om een bestaand nummer te proberen te spelen en misschien in een ander jasje te gieten.
Tijdje geleden Purple Haze van Hendrix weer eens opgenomen maar dan in Jazz style.
Hij kwam door een docu weer op mijn muzikale radar en zodoende het nummer heel anders opgenomen als origineel.
En gelijk weer uit mijn writersblock gekomen.

Succes met je zoektocht naar de beste manier deze muziekpuzzel voor jezelf in elkaar te zetten.

Ramon

@MarsMusica:

Dat refrein extra waar je naar refereert vind ik wel zo irritant. Dat voegt voor mij werkelijk waar niks maar dan ook niks toe en het maakt nummers onnodig lang. Ik bewerk soms bekende nummers en gooi er dan een fade out tegenaan, heerlijk ;-)

Madonna's hit nummer "Lucky Star" heeft wat mij betreft een interessante opbouw (net anders, ik refereer naar de 7" versie):

Intro (bliepjes inclusief): 10 bars
Couplet (8 bars)
Refrain (8 bars)
Couplet (8 bars)
Refrain (8 bars)

Bridge (16 bars)
Bridge 2 (8 bars) (de vorm van deze komt meestal als een adlibs/overdubs sectie aan het eind van het nummer, maar in dit geval lijkt een mooie tussen-stuk die weer rust geeft voor de volgende sectie)
Refrain (8 bars)

Bridge (16 bars)

Bridge voor het eind (8 bars)

Refrain (repeat en fade out)...

@MarsMusica:

Dat refrein extra waar je naar refereert vind ik wel zo irritant. Dat voegt voor mij werkelijk waar niks maar dan ook niks toe en het maakt nummers onnodig lang. Ik bewerk soms bekende nummers en gooi er dan een fade out tegenaan, heerlijk ;-)

maar wat ik nu juist als eerste uitleg is dat er geen wetten zijn.
volgens mij dirigeert het basis-idee (een hoofdthema of iets dergelijks), als het tenminste een sterk genoeg idee is...de vorm!

sommige muziek zit heel simpel in elkaar en heeft gewoon niet meer nodig....maar weer andere muziek heeft gewoon een meer uitgesponnen vorm/arrangement nodig.
Een goede componist weet dat te herkennen en daar mee om te gaan.

Als een nummer bijvoorbeeld geen intro nodig heeft, dan moet je het niet perse toch er aan toe willen voegen omdat dat nu eenmaal zo zou horen. dat is onzin en heeft niks met creativiteit en muzikaliteit te maken.

en nog iets: muziek gaat over een verhaal vertellen met spanningsbogen.
niet over intro's, coupletten en refreinen.
wat ik aan gaf als een basis-opbouw van vele popliedjes, dus een beetje standaard lijkt zijn, is in feite een vorm van spanningsopbouw :

het couplet is opbouw. bridge is een stapje hoger en refrein is de piek..de climax.
Het eerste refrein duurt lang voordat het komt en is zo weer afgelopen.
het tweede refrein (dus climax) komt eerder (dus korter couplet) en duurt juist langer.
dit zijn spanningsbogen en geen wetten over hoe volgordes zouden moeten verlopen.

als muziek je meesleurt in z'n verhaal, dan zit het goed.. als er niets wordt verteld dan zit misschien de vormstructuur (wat iets anders is als arrangement),de spanningsopbouw niet goed in elkaar.

ik snap jullie niet helemaal....of je wel of niet een fade gebruikt is
een beslissing die je toch baseert op hoe een nummer verloopt en eindigt?
niet als iets waar je rationeel een beslissing over neemt.

een juiste fadeout kan een zeer emotioneel of dramatisch of muzikaal effect geven aan het einde van een song.
maar als een fadeout juist niet op zijn plaats is, dan heeft het vaak iets lulligs..alsof de muziek ineens niet meer weet wat te vertellen en dan maar langzaam zwijgt...

een fadeout zal ook wel technische DJ./Radio redenen kunnen hebben bij dance platen..weet dat verder niet.

ja, dat is een fadeout...

en dat kan wel of niet een muzikaal onderdeel zijn van een stuk

een gevoel wat het liedje of de muziek aan het einde als laatste meegeeft en door het langzaam verdwijnen als een emotionele herinnering in je geheugen blijft gegrift.

Back