midi probleem

morningfactory

Nieuwkomer
Hallo,

Ik wil jullie hulp vragen want ik kom er even niet meer uit.

Ik heb een dx27 en een juno 106 en een novation impulse aangesloten via een m-audio interface.
Nu wil ik beide synths aansturen met de novation impulse. (gisteren werkte alles prima overigens)

Ik heb het aangesloten via een "daisy chain" en wel als volgt;

Midi interface out naar dx27 midi in (dx 27 omni off en staat op channel 1)
dx27 midi thru naar juno 106 in (channel 2)
juno 106 thru naar midi interface in

De impulse is via USB aangesloten...

Nogmaals gisteren werkte het nog maar als ik nu een noot afspeel (ableton) dan heb ik hele snelle"aanslagen te pakken... hij blijft hangen in een loop lijkt het wel...

Ik heb 2 external instruments en beide op afzonderlijk midi channel. (1 en 2) en ontvangt dmv. midi out van de interface.

Ik snap het even niet meer wat er nu aan de hand is.

Oja als beide synths zonder daisy afzonderlijk zou aansluiten werken ze beide wel naar behoren.

Wie o wie kan mij in de goede richting helpen?

Thanks!

Je hebt te maken met midi-feedback. De midi die je uitstuurt via je interface komt via je DX27 en Juno106 onveranderd terug in je midi-interface. Als midi-thru in je sequencer aanstaat (of iets als "monitor", "audition"), zullen de noten vliegensvlug blijven circuleren.

Het probleem kan verholpen worden door de koppeling tussen de Juno en interface weg te halen. Ik zie sowieso het nut niet van deze verbinding.

"juno 106 thru naar midi interface in"

heeft weinig nut

gebruikt de "out" als je ook de keyboard van de juno wil gebruiken

Bedankt voor jullie hulp.

Ik dacht dat het wel handig zou zijn dat ik de impulse kon gebruiken om midi van beide synths aan te sturen... blijkbaar werkt het dus niet zo lekker ;)
Ik heb maar 1x midi in en out op de interface vandaar...

Daisy is dus niet goed hiervoor?

Misschien is de vraag dan beter als volgt ;
Hoe kan ik er het beste realiseren dat ik beide synths tegelijkertijd kan gebruiken en midi kan "opnemen" in de daw?

thanks!!

daisy is enkel maar om wat op de IN komt door te sturen

als je de midi outs van dx en juno wil zul je moeten 1 ervan met de out op de midi in van de impulse steken, en de andere met de out op de in van je m-audio interface.

Welke midi wil je opnemen? Alleen die van de Impulse af komt? In dat geval is de verbinding tussen de thru van de Juno en de in van de interface nog steeds overbodig. En je kan nog steeds beide synths apart aansturen zodra je je kanaalinstellingen handhaaft.

Misschien vermoed je dat er bij midi per se sprake moet zijn van data die heen en weer moet gaan. Of dat er sprake moet zijn van een gesloten "stroomkring". Dat hoeft niet.
Vergelijk het met radio: de zender zendt en het radiotoestel ontvangt. Het radiotoestel geeft geen informatie terug naar de zender.

daisy is enkel maar om wat op de IN komt door te sturen

als je de midi outs van dx en juno wil zul je moeten 1 ervan met de out op de midi in van de impulse steken, en de andere met de out op de in van je m-audio interface.

Dit heb ik nu geprobeerd. Ik krijg dan de notes idd binnen(afzonderlijk, dus impulse, juno en dx) maar geen geluid. Ik heb dus ook midi out van de dx of juno nodig zodat ik het geluid ook daadwerkelijk als audio binnenkrijg.... toch?

thnx

Laatst gewijzigd:
Welke midi wil je opnemen? Alleen die van de Impulse af komt? In dat geval is de verbinding tussen de thru van de Juno en de in van de interface nog steeds overbodig. En je kan nog steeds beide synths apart aansturen zodra je je kanaalinstellingen handhaaft.

Misschien vermoed je dat er bij midi per se sprake moet zijn van data die heen en weer moet gaan. Of dat er sprake moet zijn van een gesloten "stroomkring". Dat hoeft niet.
Vergelijk het met radio: de zender zendt en het radiotoestel ontvangt. Het radiotoestel geeft geen informatie terug naar de zender.

Ik wil dus ook het geluid binnen krijgen... en dat gebeurt toch alleen als de juno of de dx daadwerkelijk de midi weer binnen krijgt?

Kortom; ik wil sequences in de daw versturen naar de synths en dit weer als geluid binnenkrijgen.

Laatst gewijzigd:
Aha, knoop dit goed in je oren: midi is geen geluid.

Vergelijk het met een orkest: als input ontvangt een orkest noten op papier (midi). Het orkest zet deze noten om in geluidsgolven (audio). Noten en geluidsgolven zijn twee fundamenteel verschillende dingen.

Er gaan derhalve geen geluidsgolven (audio) door een midikabel. Het geluid zelf verkrijg je door de line-out uitgangen van een synthesizer te verbinden met een audio-ingang van een mengpaneel of geluidskaart. Doorgaans heb je hier jack-jack-kabels voor nodig.
Wil je twee synthesizers tegelijk kunnen horen? Dan zal je de line-out van de tweede synthesizer eveneens moeten verbinden met een ander kanaal van een mengpaneel of geluidskaart.

Aha, knoop dit goed in je oren: midi is geen geluid.

Vergelijk het met een orkest: als input ontvangt een orkest noten op papier (midi). Het orkest zet deze noten om in geluidsgolven (audio). Noten en geluidsgolven zijn twee fundamenteel verschillende dingen.

Er gaan derhalve geen geluidsgolven (audio) door een midikabel. Het geluid zelf verkrijg je door de line-out uitgangen van een synthesizer te verbinden met een audio-ingang van een mengpaneel of geluidskaart. Doorgaans heb je hier jack-jack-kabels voor nodig.
Wil je twee synthesizers tegelijk kunnen horen? Dan zal je de line-out van de tweede synthesizer eveneens moeten verbinden met een ander kanaal van een mengpaneel of geluidskaart.

Ik heb geluid, dat is het probleem niet. Dat krijg ik van beide synths binnen via jacks idd, op audio sporen. Maar midi wise kan als ik alleen de midiouts verbind (zoals voorgesteld wordt) geen sequences vanuit de daw naar beide synths sturen om, vervolgens, geluid te capturen in de daw.

Dus dat bedoelde ik met mijn vraag. Hoe zorg ik ervoor dat ik beide synths tegelijk kan aansturen, dus dat de midi 'opgenomen' kan worden in de daw.

Hopelijk heb ik het wat duidelijker gemaakt zo.

Thanks

Gewoon zoals je het in je eerste post beschreef:

Interface OUT -> DX27 IN
DX27 THRU -> Juno IN
Dat is alles.

Op deze manier ontvangen beide synths exact dezelfde midi-informatie.

Als je binnen je daw een spoor aanmaakt met als uitgangskanaal 1 dan zal de DX27 erop reageren. Een spoor op kanaal 2 zal dan de Juno triggeren.

Er is geen noodzaak de Midi OUT of THRU van je Juno met de IN van je interface te verbinden. Je daw hoeft dezelfde midi-informatie niet terug te ontvangen.

Back