Novation Impulse..Is hij nou echt zo brak als ik zo op internet lees??

PSR8000

Stamgast
In een huis met een ongeisoleerd dak erop
Tja ik zit er toch over te denken om een beter MIDI controller aan te schaffen daar het budget voor een beetje serieus synthesizer te wensen over laat.
(Ja de XW van Casio misschien maar heb deze nog niet in realtime gehoord dus kan daar geen goed oordeel over vellen.)

Ik zit erg te twijfelen tussen de Akai MPK49 en de Impulse van Novation.
Maar laatste lees ik op veel fora dat de bouwkwaliteit nogal brak is en je dan beter voor een MKII kan gaan, pracht van een controller maar heeft weer geen ingebouwde arpeggiator.
Niet dat ik helemaal op die functie wil gaan leunen maar vind het weleens inspirerend deze te gebruiken.
Ben altijd erg gecharmeerd geweest van de MPK serie maar ook daar hoor ik aparte verhalen over.
Of dit allemaal op waarheid berust is dat is een 2e uiteraard..

Misschien zijn er gebruikers van de Impulse welke mij kunnen vertellen wat ze prettig en minder prettig aan vinden.

Greetz;Ramon

Ik ben echt serieus lomp omgegaan met Akai controllers, en als ik zeg lomp dan bedoel ik ook echt heel lomp. Slaan op tafels enzo met die dingen.. bouwkwaliteit is echt veel te goed van die Akai dingen :)

Laat ik nou met exact hetzelfde vraagstuk zitten.. :)
Ben heel erg benieuwd wat voor antwoorden er tevoorschijn komen!
De pads van de mpk, daar schijnen ook wel wat issues mee te zijn.

(Ik ben trouwens ook heel benieuwd naar de Arturia Keylab)

De gevoeligheid van de pads laat standaard nogal te wensen over maar met een ducttape mod van een paar cent is dat ook weer opgelost :)

Ja hier kan ik wel wat mee,

Tja dat van die pads op de MPK had ik idd vernomen, de pads op de Impulse schijnen juist weer beregoed te zijn, in elk geval heel erg stevig en prima respons.
Ik was ooit bij Rockpalace en daar zag ik hem wel in de doos bovenop staan maar niet uitgestalt..
De MPK is inderdaad wel stevig gebouwd en schijnt ook best wat te wegen voor een controller.
Dat genoemde modellen best diep zijn is geen probleem meer daar ik nu alleen PC,scherm en toetsenbord/muis op de tafel heb liggen en niet meer een laptop ertussen.

Probleem met de Oxygene 25 vind ik dat ik nu zeker als ik bijv Largo zit te programmeren ik steeds door vele programma's heen moet fietsen om van filter instellingen naar bijvoorbeeld de golfvormen te komen.
Best spijt nu dat ik vorig jaar de Oxygen 61 heb verkocht, die had toch iets meer knopjes erop zitten.

Die keylab ziet er zeker interessant uit,vind de controllers van Arturia wel iets uitstralen en opgetrokken uit wat harde materialen.
Niet dat ik van plan ben met een controller te gooien en smijten.
Maar wie weet neem ik hem wel meer mee komend jaar, zeker iets om over na te denken.
Pads vind ik in principe wel erg handy maar als ze er niet op zitten dan drum ik gewoon wel via het klavier.
Dat doe ik nu in principe ook en dat gaat prima maar ja via Pads drummen werkt wat handiger.

Dank voor de reacties tot dusver,

Bij de mpk voelen de knoppen super aan, maar de keys en pads vond ik om te janken. Bij de impulse voelen de keys en pads super aan, maar de knoppen een beetje gammel / weinig weerstand.

Deze reactie heb ik waarschijnlijk gemist, zat denk ik net te schrijven in dit topic vermoedelijk.
Tja vind wel belangrijk dat de toetsen beetje lekker spelen, die gebruik je toch het meest.
En wat zijn jou ervaringen met Automap bij de Impulse?
Lijkt mij wel erg handig te werken maar is dat ook zo?
Directlink van M-Audio wat bij de Oxygen zit werkt soms wel, maar vaak niet.
C7 pakt de controller niet over terwijl de 5 versie dat wel doet alleen moet je de instellingen heel vreemd instellen.
Directlink werkt alleen als ik de Oxygen als 2e MIDI input zet, zet ik hem als hoofd MIDI bron kan ik wel start en stop functie doen maar niks meer inspelen:?

Deze reactie heb ik waarschijnlijk gemist, zat denk ik net te schrijven in dit topic vermoedelijk.
Tja vind wel belangrijk dat de toetsen beetje lekker spelen, die gebruik je toch het meest.
En wat zijn jou ervaringen met Automap bij de Impulse?
Lijkt mij wel erg handig te werken maar is dat ook zo?
Directlink van M-Audio wat bij de Oxygen zit werkt soms wel, maar vaak niet.
C7 pakt de controller niet over terwijl de 5 versie dat wel doet alleen moet je de instellingen heel vreemd instellen.
Directlink werkt alleen als ik de Oxygen als 2e MIDI input zet, zet ik hem als hoofd MIDI bron kan ik wel start en stop functie doen maar niks meer inspelen:?

Ik ben zekf niet zo kapot van automap. De software zelf werkt wel aardig, maar je moet voor veel vsts zelf je maps maken. Daarnaast moet hij van alle vst's een 2de plugin maken die met automap werkt. Maar het grootste probleem is dat je continue moet nadenken onder welke knop wat zit. Dat werkt voor mij gewoon niet. Met echte hardware is dat anders, daar heeft alles een eigen plek en is logisch gegroepeerd. Misschien als je altijd maar 1 vst gebruikt werkt het wel.
Wat ik uiteindelijk deed is de knoppen mappen in je daw zoals bij een gewone controller. Patches van scratch bouwen met een automapped synth is niet fijn imho.

Ik vind Impulse een fijne controller: laatst 2ehands gekocht via SF. Die drumpads vind ik wel fijn maar heb weinig ervaringen met andere pads. Bouwkwaliteit vind ik ook in orde.
Het enige nadeel vind ik de kwaliteit van de rotoray's: die hadden van mij wel wat steviger gemogen.

Automap is me eigenlijk een beetje tegengevallen: wat SB-SIX zegt.

Ja zo zie je maar hoeveel meningen er zoal zijn.
Dat Automap tegenvalt heb ik op Novation forum al zitten lezen en jullie ervaringen lezende heb je er meer werk aan alles in de software aan de gang te krijgen dan dat het je meer gemak oplevert.
Ik vermoed dan toch dat de Impulse het gaat worden, voor mij heeft hij programmeertechnisch meer mogelijkheden.
Heb ook nog even gisteravond de Air van M-audio bekeken en tja best prijzig kan niet anders zeggen.
Als ik weer meer tijd heb ga ik ook de controllers eens van dichtbij bekijken want via Internet klinkt het ene nog beter dan het andere maar in praktijk valt dat dan weer erg tegen.
Als voorbeeld nemende Automap waarvan gezegd wordt dat het beste stukje controller software is wat er op de markt is.

Wil ieder erg bedanken voor zijn input in dit draadje.

Groetjes:Ramon

mijn MPK49 had last van rotte encoders...

toen ik het een keertje helemaal zat was met dat geskip van de waardes, heb ik hem helemaal aan gort geslagen op een tafel, alle witte toetsen vlogen als uitgeslagen tanden door mijn studio heen...mooi gezicht...

wat een kutbak, was voor de rest wel erg handig met de ingebouwde retestrakke arp...maar ja...

Ik heb er nu maar weer me ouwe remote SL61 bij liggen en de remote zero, ow ja automap gebruik ik ook niet...

Oei, euh tja dan heb je wel erg de balen erin..
Heb ik ooit met een 486 PC gehad, lekker hoor effe met de slagmoker het ganse ding aan gort meppen:-)
Had je geen garantie op je controller meer dan?, die 486 was een krijgertje maar een MPK is toch niet echt goedkoop.
Maar wel waardeloos dat je dan steeds gezeik ermee hebt.

nou ja goedkoop zijn die dingen niet nee, en ik had hem al een tijdje ook. Was voor de est wel een strak uitziend ding en ozals eerder gezegd die arp alleen al erin was het geld bijna waard.

Maar als ik bezig ben en elke keer schiet de waarde weer weg net als je er bijna bent, pfffs dan kan ik wel eens even doordraaien..... /me = obstinaat :D
Kwas er helemaal klaar mee zeg maar......en als ik me ga lopen frusteren aan iets dan is de lol er snel vanaf

mijn MPK49 had last van rotte encoders...

toen ik het een keertje helemaal zat was met dat geskip van de waardes, heb ik hem helemaal aan gort geslagen op een tafel, alle witte toetsen vlogen als uitgeslagen tanden door mijn studio heen...mooi gezicht...

wat een kutbak, was voor de rest wel erg handig met de ingebouwde retestrakke arp...maar ja...

Ik heb er nu maar weer me ouwe remote SL61 bij liggen en de remote zero, ow ja automap gebruik ik ook niet...

Mijne had last van rotte toetsen. Sommige zwarte toetsen werkte 1 op de 5 keer niet. Hoe irritant! Dat naast het feit dat de toetsen die het wel deden veel te zwaar gingen en zeer onvoorspelbare aftertouch hadden. Ik had 'm ook stuk moeten slaan :)

Mijne had last van rotte toetsen. Sommige zwarte toetsen werkte 1 op de 5 keer niet. Hoe irritant! Dat naast het feit dat de toetsen die het wel deden veel te zwaar gingen en zeer onvoorspelbare aftertouch hadden. Ik had 'm ook stuk moeten slaan :)

Ja dat heb ik met de Venom gehad van M-Audio....toetsen gingen zwaar,MIDI kapte er zomaar ineens mee en ook het opslaan van nieuwe patches ging vaak kut...
Daar heb ik ook toen boven mijn hoofd mee gestaan van sla je helemaal aan barrels achterlijk tyfusding...maar dacht nee ik zet hem op marktplaats en laat de volgende er maar op razen en schelden.
Dus nee dan wordt het zeker de Impulse:D

Na enige tijd reviews lezen, Youtube demo's bekijken en het nodige wikken en wegen, de knoop maar eens doorgehakt en de Impulse 49 besteld.
Beste prijzen momenteel bij i4 en bij Bax: €266,- en daarmee tevens de best geprijsde van de drie modellen. (Impulse vs MPK vs Keylab)
(Zeer handig trouwens, de vergelijkingsmodule op de website van i4Muzique.. zie bijlage onderaan)

Ik ben toch echt wel enthousiast worden door onderstaande Youtube filmpjes. :)

Nick Hook on Novation Impulse - Production Room

MIDI Keyboard Controller Comparison

Novation Impulse Series USB-MIDI Keyboard Controllers

Demo | Novation Automap 4 (with Impulse)

attachment.php

De komende tijd zal nog moeten blijken of ik echt de juiste keuze heb gemaakt.. eerst maar eens de pakketpost afwachten ;)

Attachments

• MPK49_vs_Impulse49_vs_Keylab49.jpg
    MPK49_vs_Impulse49_vs_Keylab49.jpg
    53,3 KB · Bekeken: 123
Hi Vizion,

Ja ik had ook al diverse vergelijkingstabellen bekeken en ook daarmee kwam naar voren dat de Impulse voor mij de beste keuze zou zijn.
En hij is qua prijs behoorlijk scherp te noemen, ik hou even in de gaten hoe je hem vind nadat je hem in gebruik heb genomen.
Maar de keuze is voor mij nu duidelijk geworden.
Vooral het feit dat je bijna oneindig de knoppen kan programmeren in 1 setting dat spreekt mij erg aan, mag graag in behoorlijk uitgebreide VST instrumenten zitten rommelen om eigen patches te maken.
En hij kan ook op de netbook werken waardoor ik ook op andere plekken aan nieuwe sounds kan werken.

Greetz:Ramon

Back