ultieme 303 overdrive gevonden!

jwhagenbeek

Ouwe rot
Er was eens in de jaren 80 een elektronica student die een gitaarpreamp heeft gebouwd voor zn afstudeerproject... :geslaagd: Alles heeft hij heel netjes gedocumenteerd en de amp en documentatie ligt bij mij in de kast! Ik heb veel overdrives en distortions en fuzzjes uitgeprobeerd ondertussen maar ben tot de conclusie gekomen dat wat deze jongen heeft gebouwd veruit de ultieme 303 overdrive is! :mega:
Ik wil de komende tijd zijn documentatie even inscannen want het is jammer als die hier bij mij in de kast blijft liggen en ik zou t echt tof vinden als meer mensen deze ultieme overdrive/preamp bouwen. Zelf ga ik er ook een paar bouwen als desktop effect iig voor eigen gebruik.

Laatst gewijzigd:
hij is zo ultiem omdat ie een overdrive character potmeter heeft waarbij de overdrive van sinus tot blokgolf gaat en een schakelaartje om te kiezen of de overdrive over "all" gaat of over "treble" en een elektuur formant filter voor de overdrive. En een 3bands eq. Eigenlijk is de overdrive sectie zelf al de moeite waard om te bouwen.

een aantal quotes uit het gedocumenteerde bouwverslag:
"Zoals vermeld kwam het originele ontwerp uit een Elektuur. Ondanks de uitgebreide uitleg en documentatie zaten er toch nog aardig wat fouten in. Deze zijn na de bouw van een experimentele print en proefopstelling er uitgehaald."
"Het gebruikte filter is een actief filter, dat beter bekend is onder de naam 'state variable filter'."
"Opvallend bij deze vervormer zijn de rondingen van het uitgangssignaal. Dit geeft een zeer karakteristiek geluid dat, zoals gezegd, overeenkomt met het geluid van een overstuurde buizenversterker."

Laatst gewijzigd:
Galmveer ?

Dit word wel een wat groter projectje dan een gewone fuzz/overdrive :)
Misschien is het leuker , en makkelijker, om het hele galmveer circuit te skippen.
Nu blijf je toch zoeken naar een geschikte galmveer die het geluid beïnvloed, en daardoor elke pcb weer anders laat klinken.
Dus alleen een overdrive circuit ?

De rest van de componenten zijn zo te zien standaard en makkelijk aan te komen.

ja dat galmveer gedeelte ga ik inderdaad skippen... zit wel in de preamp zoals die in mn studiootje staat maar daar kan ik net zo goed mn boss galmveertje op de effectloop van mn mixer zetten... gaat dus inderdaad echt om t overdrive/filter gedeelte en misschien de eq. Misschien ga ik er zelfs een module van maken voor in mn modular :) maar dan zonder de eq.
p5/p6 geven een resonantiepiek maar ik denk dat deze misschien beter op de plek kan van R8...

Een stereo input voor een monosynth? Moest het ooit op punt komen ben ik misschien ook wel geinteresseerd maar ik wel eerst voorbeeldjes horen :D

Geen stereo input maar een high en low imp input.
Vreemder is de links en rechts uitgang die gewoon mono en het zelfde signaal zijn ls de gewone output.
De headphone output is dan ook niet nodig, scheelt wel weer een setje i.c's ;)

Inderdaad, maf schema, ben wel benieuwd naar die overdrive. Heb zo het Ampeg Scrambler schema niet meer in mijn hoofd. Maar die gebruikt ook diodes, op de scoop ziet die eruit als een wavefolder. Maar daa zit volgens mij gewoon twee darlingtons in waartussen de diodes zitten. Niet in de staarten zoals hier. Interessant.

ja dat galmveer gedeelte ga ik inderdaad skippen... zit wel in de preamp zoals die in mn studiootje staat maar daar kan ik net zo goed mn boss galmveertje op de effectloop van mn mixer zetten... gaat dus inderdaad echt om t overdrive/filter gedeelte en misschien de eq. Misschien ga ik er zelfs een module van maken voor in mn modular :) maar dan zonder de eq.
p5/p6 geven een resonantiepiek maar ik denk dat deze misschien beter op de plek kan van R8...

Kom maar op met die eurorack modules :D 8~

ik ook geïnteresseerd!

vooral die variabele overdrive karakter zie ik wel zitten

het zou misschien nog mooier zijn als die All / treble switch ook een bass en middle positie had misschien..of zelfs ee npot om een freq. gebied te kiezen.

is dat te doen?

Ik hoop dat de TS binnenkort van zich laat horen in dit projectje. Ik heb reeds een TS-303 MKII en dat vind ik fantastisch. Zou leuk zijn voor erbij!

Back