chiptune arpeggio's

minkarl

Stamgast
Hierbij een poging chiptune arpeggio's in je DAW te gebruiken.

Het is een VSTi instrument dat geen geluid uitstuurt, maar alleen MIDI noten en een hele zooi pitch bend data om het arpeggio effect te bereiken.

Zet deze VSTi dus op een MIDI spoor in je DAW, een soft synth naar keuze op een volgend MIDI spoor, en bij de I/O van de soft synth de MIDI output van het eerstgenoemde spoor selecteren. Althans, zo werkt het in Live.

Niet elke soft synth is even geschikt. Hij moet snel van pitch kunnen veranderen. Dat doen ze niet allemaal, resultaat is dan niet om aan te horen.
Niet getest met hardware synths, wordt waarschijnlijk een grote opstopping door pitch bend data.

Vergeet niet de pitch bend range op elkaar af te stemmen.

Het verschil tussen mode 1 en 2, is dat mode 2 wat betreft snelheid rekening houdt met het aantal ingedrukte toetsen, mode 1 niet.

Max 4 noten (ahum...) "polyfoon".
Werkt dus ook met een monofone soft synth.

Attachments

• Arpeggi-O-Matic.zip
    1,1 MB · Bekeken: 161
Het gaat om van die snelle arpeggio's zoals op de C64.
De standaard arpeggiators gaan meestal niet snel genoeg.
En met gewoon noten, retriggert de filter en amp envelop telkens.
Op deze manier niet.

ach so, maar het is niet echt gebruikelijk in een SID tune dat arpeggio's worden gefiltert... tenminste als je het authentiek wil houden nutuulk...
wel hoor je vaak pulsewidth modulation (van dun naar dikker) in combi met arps zodat er een soort quasi highpass sweep effect ontstaat...
maar wat betreft en het in- en uitfaden qua volume, dat de VCA env dus niet word getriggered, moet je het idd met pitchbend data doen...

met een analoge CV synth kan het nutuulk perfect aangezien je CV changes kan uitvoeren zonder bij elke nieuwe noot te triggeren...

Ik heb hem gemaakt in SynthMaker. Als iemand hem heeft voor de Mac, wil ik de osm wel doorsturen. Stuur maar een PB.

Net even getest in Cubase 5.5.3 x64. Setup lukt, activeren van arp ook, maar geen geluid.

Zelfde probleem in x86, ik heb 1 spoor met je plugin, zowel in en uit (of alleen uit) en 1 spoor met een synth en je plugin als input.
Ik kan ook de arp starten (arp active on) maar er wordt geen midi naar de synth gestuurd.

het is nutuulk wel leuk de uitgedachte techniek er achter enzo maar toch is het qua gebruik niet echt van een toegevoegde waarde eigenlijk... je kan veel beter gewoon een goede SID VSTi pakken die wel alle authetieke parameters heeft ipv een synth die normaal gesproken tot heel andere sounds in staat is... zo'n broken chord is nutuulk ook ontstaan op de C64 uit pure noodzaak om op een vrij ruwe wijze een accoord na te bootsen terwijl de gemiddelde synth dit wel doet zoals het eigenlijk bedoeld was nutuulk... enfin...

Zie het maar als een gimmick. Ik heb het in Synthmaker gemaakt. Omdat MIDI uitsturen binnen Synthmaker alleen met triggered data kan, is de timing niet echt strak zeg maar. Maar goed, hij doet het wel, maar heel nuttig is het niet inderdaad.

Ik heb hem alleen in Ableton Live getest. Het is een vsti die zelf geen geluid maakt, alleen MIDI data uitstuurt. Dus de MIDI in voeden met akkoorden en de MIDI uit ervan routen naar een andere vsti die wel geluid maakt (en snel reageert op pitch bend, zonder te 'gliden' zeg maar). Pitch bend van beide vsti's op 12 zetten, anders is het ook geen porem. Werkt het beste met kale golfvormen als op de 64.

Back