Zoek panfluit geluid van Enigma

Psies. Maar ik verbaas mij er wel over dat het 100% Emu geluidje niet in mijn Emu Proteus zit. Daar zijn rechten niet van toepassing. En de 'normale' Shakuhachi zit er wel in.
Toch een 'te oud' (lees: gedateerd) geluidje?

Bij Enigma, Peter Gabriel maar ook Koto is de Shakuhachi.
Koto maakte (vind ik) een imitatie van Art of Noise - Moments in Love:

Bij 1.30 uur is de Shakuhachi te horen, maar in een lage toon.
Kwam het geluidje van het kabbelende beekje ook niet uit de Emulator II?
Ook is een Korg (M1?) koortje te horen met de tinkeltjes erin. Vaak gebruikt bij housemuziek in de jaren '90.

Die A17 is inderdaad vet. Ik heb die Prophecy een behoorlijke tijd in mijn setup gehouden, puur vanwege die fluit...

Van deze Shaku fluit staat ook een multi-sample op de Zero-G Datafile 1 CD.
Ik kwam deze enkele weken geleden op de cd tegen toen ik mijn net afgeleverde S3000XL met SCSI cd speler uitprobeerde.

Vangelis heeft dit geluid trouwens ook gebruik op de cd "Direct" in het nummer "The Will of the Wind"

Misschien omdat één sample in wav formaat niet genoeg is, vooral als hij veel omhoog of omlaag getransponeerd wordt.
In dat geval is een multi sample program ook wel interessant.

Misschien omdat één sample in wav formaat niet genoeg is, vooral als hij veel omhoog of omlaag getransponeerd wordt.
In dat geval is een multi sample program ook wel interessant.

Ja maar het origineel is ook geen multi-sample.

Dus elke multi-sample is per definitie niet origineel.

Tenzij je natuulijk exact het Emulator geluid wilt hebben, want dan moet je een mutli sample van de Emulator output maken. Maar het up en down pitch probleem hoort bij de originele sound, dus eentje die dat niet doet speelt heel anders.

Ok! En over hoeveel octaven is dat origineel dan te bespelen zonder al teveel vervorming.

Er zit toch wel verschil in tussen het gebruik van een enkele wav file als geluidseffect of het daadwerkelijk bespelen van het geluid als instrument, lijkt mij.

Voor mij maakt het toch niet uit omdat ik de volledige patch op Akai formaat al, maar misschien zijn er wel meer forumleden die interesse hebben in de multi sample program patch.

Hij klinkt origineel sowieso anders want de Emulator II was een 8-bit sampler met analoge filters. Wat dat betreft zijn multisamples van de output van de EII wel interessant als je dat geluid zoekt. Maar de EII gebruikte geen multisample, dus een multisample waar de pitch-problemen gecorrigeerd zijn klinkt heel anders.

Van deze track weet ik toevallig zeker dat hij uit de EII komt en niet ge-resampled uit een andere sampler:

Wel een heel zweverig muziekje, maar dit is toch zoals we die toeter allemaal kennen!?
Wat nou multisamples. Wees blij dat je er toen al 1 kon afspelen en misschien nog polyfoon ook :-)
Afgezien van het zweefgehalte, wordt ik hier wel blij van hoor. :biertje:

Of hij nu uit een Emu of een Akai komt maakt mij in ieder geval niet uit; het blijft een lekker geluid.

Back