The light ft Emily Richards

Ik hou je niet tegen om iets als/in de stijl/vergelijkend met LG te maken natuurlijk (lekkere downbeat)
Wat is mainstream? *met hevig bloedende oren tegenwoordig poog radio geweld te beluisteren..... geloof niet dat dit echt mainstream is :)

maar sKeLeTvM,

je hebt mijn bericht zeker gemist maar jouw zang staat overduidelijk in G Majeur terwijl wat ik en Quifster download in Am, Dm.....

hoe kan dat?

maar sKeLeTvM,

je hebt mijn bericht zeker gemist maar jouw zang staat overduidelijk in G Majeur terwijl wat ik en Quifster download in Am, Dm.....

hoe kan dat?

Dan heb je mijn bericht gemist. Melodyne II. ;) En nee, dat was niet op een half uurtje opgelost...

Windows doet wonderen.

Goh, even off topic maar ik moet toch zeggen dat ik nog steeds, en al die jaren ZONDER problemen met XP werk hoewel hier een flinke Mac PRO staat te blinken die ik voorlopig niet gebruik.
(alleen al alle VST's voor Mac kopen die ik nu op PC heb draaien is een fortuin...)
Mijn PC is eigenbouw. Intussen 10 jaar oud. Maar het is MEGA belanrijk de juiste componenten te gebruiken en je PC liefdevol te onderhouden als een plantje...

Dan heb je mijn bericht gemist. Melodyne II. ;) En nee, dat was niet op een half uurtje opgelost...

ja, dat heb ik zeker wel gelezen..

maar je hebt niet alleen een beetje de valszigheid weg getuned met melodyne.
je hebt de hele melodie totaal veranderd en het staat dus nu ook in een totaal andere toonaard en toonsoort.

dat is wat ik bedoel. jou zanglijn heeft niks meer met het orgineel te maken wat ik heb gedownload.

snap je?

het staat orgineel in een mineur klank. Dm, Gm

je hebt er een vrolijk liedje van gedetuned naar G majeur! :okdan:

ik wou het downloaden om er misschien toch ook snel iets van te maken..maar op deze manier heeft dat natuurlijk weinig zin

Goh, even off topic maar ik moet toch zeggen dat ik nog steeds, en al die jaren ZONDER problemen met XP werk hoewel hier een flinke Mac PRO staat te blinken die ik voorlopig niet gebruik.
(alleen al alle VST's voor Mac kopen die ik nu op PC heb draaien is een fortuin...)
Mijn PC is eigenbouw. Intussen 10 jaar oud. Maar het is MEGA belanrijk de juiste componenten te gebruiken en je PC liefdevol te onderhouden als een plantje...

Dan reageer ik in dat geval ook even off-topic :). Ik werk ook gewoon onder Windows en dat werkt inderdaad uitstekend. Ik denk dat we met een Babybelgische spraakverwarring te maken hebben hier. "Windows doet wonderen" als in, "de oplossing zou wel eens in het gebruik van Windows kunnen liggen". Ik merk dat ik vanaf mijn iPad ook geen SC links kan zien, laat staan afspelen.

Inhoudelijk ook nog even hier een ractie. Ik vind het echt heel erg mooi gedaan. Ik heb gisteren ook maar even de acapella gedownloaded. En i nderdaad, hij is anders. Daarom Skel, hulde voor je creativiteit. Was Mars zegt, snap ik ook wel. Je merk nu met name in de ritmes dat Emily zelf ets anders in gedachte had. En dat vind ik nou juist zo mooi. Er zitten daardoor hier en daar wat onverwachte wendingen in haar zang. Anders zou het gewoon een "simpele" ballad zijn. Nu wordt het bijzonder. En wat ik hoor, kan wat mij uitstekend (zonder er jaren voor doorgeleerd te hebben. Maar er zijn ook automonteurs die zonder opleiding mijn auto weer aan de praat kunnen krijgen).

Inhoudelijk ook nog even hier een ractie. Ik vind het echt heel erg mooi gedaan.
Maar er zijn ook automonteurs die zonder opleiding mijn auto weer aan de praat kunnen krijgen).

Dankuwel. En ja, ik ben ook zo een beunhaas ! :W

Inhoudelijk ook nog even hier een ractie. Ik vind het echt heel erg mooi gedaan. Ik heb gisteren ook maar even de acapella gedownloaded. En i nderdaad, hij is anders. Daarom Skel, hulde voor je creativiteit. Was Mars zegt, snap ik ook wel. Je merk nu met name in de ritmes dat Emily zelf ets anders in gedachte had. En dat vind ik nou juist zo mooi. Er zitten daardoor hier en daar wat onverwachte wendingen in haar zang. Anders zou het gewoon een "simpele" ballad zijn. Nu wordt het bijzonder. En wat ik hoor, kan wat mij uitstekend (zonder er jaren voor doorgeleerd te hebben. Maar er zijn ook automonteurs die zonder opleiding mijn auto weer aan de praat kunnen krijgen).

die laatste zin lijkt wel een steekje onder water naar mij toe..nogal kinderachtig als dat zo is..
een muzikale opleiding leert niemand hoe hij moet componeren, wat mooie noten en harmonieën zijn. je wordt aan je lot over gelaten en alle initiatief moet uit je zelf komen.. als je niets doet en/of geen talent hebt dan leer je niks. ik heb jaren en jaren geworsteld met noten en akkoorden. thuis en alleen en zonder hulp. ik ben 100 % autodidact.

on top:
ik vind de gekozen harmonie nu eenmaal persoonlijk nogal saai.
ik heb een obsessie voor de combinatie melodieën ent harmonisatie en weet dat je altijd verder kan kijken dan je muzikale neus lang is. als iemand daar niks mee kan of doet en tevreden is dan is dat ok, maar in mijn muzikale toverwereld zou ik met deze uitvoering geen genoegen mee nemen.

en inderdaad, geachte Dr van Lansberg, ik hoor subtiele elementen, details in de zanglijn die, als ik het zou moeten harmoniseren, als eerste de aandacht zouden krijgen. omdat juist de vorm en structuren van de melodielijn vaak de rest dirigeert. of op zijn minst de muzikale kiemcellen draagt naar verder materiaal.

en SkeleTvM legt uit dat ie met Melodyne wat valse noten heeft ge-detuned. dat heeft ie misschien gedaan via een auto-functie, of in iedergeval nogal extreem, want de totale melodie is veranderd..
het begint in het origineel met de noten A C D en dat is in zijn melodie B C D. of iets dergelijks (ik doe het even uit mijn hoofd). Hij heeft dat duidelijk niet bewust gedaan. zo is uit zijn uitleg op te maken. het klinkt eerder als een onontdekte fout.

hij daagt me uit om dan met mijn eigen versie te komen maar hoe moet dat als ik met een andere zangpartij moet werken? dan kan je die twee niet 1 op 1 vergelijken.
sowieso hoeft mijn versie helemaal geen illustratie te worden van wat ik hier in het topic schreef. ik ga niks zitten bewijzen. zo werkt dat niet..onzin..

:mexico:

De soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend Mars. Ik geef slechts aan dat ik geen vakopleiding in de muziek heb gehad, maar dat dat misschien niet zoveel zegt. Waar het mij uiteindelijk om gaat is het eindresultaat, en dat vind ik juist zeer geslaagd hier. Als we ons immer en altijd aan (destijds) bestaande theorieën zouden overgeven, zouden we dan de jazz muziek kennen bijvoorbeeld? Of is theorie eigenlijk iets dat achteraf wordt ontwikkeld om iets te beschrijven? En onontdekte fouten, heeft dat in het verleden niet ook tot mooie resultaten geleid?

Dat Skeletem onbedoeld de zanglijn heeft veranderd, lees ik niet uit zijn beschrijving. Als hij er langer dan een half uur mee bezig is geweest, is het vast niet automatisch gedaan in elk geval. Maar dit vind ik eigenlijk helemaal niet zo interessant.

Muziek maken is voor mij geen competitie. Misschien voor anderen wel, daarover kan ik niet oordelen. En gelukkig maakt niet iedereen dezelfde keuzes. Da's toch het mooie van muziek maken?

precies: een vakopleiding zegt helemaal niets. dat zei ik toch zelf ook al?
wat er wel toe doet of je talent genoeg hebt om je zelf te ontwikkelen.
wat hoe je het went of keert:
we zitten hier allemaal uiteindelijk te luisteren naar elkaars huidige punt in een eeuwig durende ontwikkeling en het enige wat ik meneer Skeletvm wou meegeven is een mogelijke bijdrage in zijn ontwikkeling en dat is geen competitie of wat dan ook, maar ik spreek wel op mijn niveau, wat dat ook moge wezen...
je hebt het over theorie..maar ik niet..... waar haal ik theorie er bij?
ik ben wel een vakman. en daarmee bedoel ik dat ik op sommige gebieden best ver ontwikkeld ben. dat weet ik. het is nu eenmaal zo, maar dat is niet gebaseerd op aangeleerde theorie.

en wat je er allemaal bijhaalt daar weet ik best een en ander van af. ik weet de geschiedenis van muziek en muziektheorie maar omdat er nu allemaal weer off-topic bij te gaan halen. open dan een nieuw topic zou ik zo zeggen!

en muziek is vanaf mijn 12de jaar mijn leven, mijn zuurstof mijn grote passie en liefde.....voor competitie moet je bij een ander wezen. niet bij mij in ieder geval. ik wou alleen eerlijk en oprecht reageren op dit topic en op ene of andere manier lijkt dat niet te worden gewaardeerd.

en over SleketvM. hier een citaat wat hij in eerste instantie schreef:
Ik heb de vocals ook wel door Melodyne moeten halen. Zijn hier en daar lichtjes out of tune. Ook wat gestretched links en rechts...
dus hij heeft het lichtjes toegepast. en na dat ik meld dat er iets niet klopt met de melodie, dan is het ineens extreem en bewust gebruikt? ik weet nu even niet wat ik moet geloven....

muziek schrijven, maken, spelen, improviseren en componeren heeft inderdaad allemaal met keuzes maken te maken. maar iemand die voor de eerste keer een gitaar in zijn handen krijgt maakt toch echt heel andere keuzes dan iemand die 40 jaar zich de pleuris heeft geoefend en nu op het North Sea jazz festival staat te spelen. er is verschil en dat is nu eenmaal zo.
er van uit gaan dat iedereen zijn eigen keuzes maakt, dus alles moet ik goed vinden? vreemd vind ik dat..

Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat een relatief eenvoudig nummer zulke polemiek zou veroorzaken. Laat me toch even duidelijkheid scheppen.
Het hoeft - denk ik - niet veel betoog dat als je naar het origineel luisterd en wat ik er van gemaakt heb, net iets meer werk in gekropen o.a. met Melodyne dus en dat was niet op een halfuurtje klaar...
Misschien heb ik dat geminimaliseerd ja. Maar ik heb er wel over nagedacht.
Aan gewerkt. Als je naar mijn andere tracks op SC luistert dan denk ik dat je wel kan verzinnen dat deze track geen 'toevalstreffer' is.
Ik ben er wel even mee bezig geweest. Maar daar gaat het ook niet om. Ik heb vooral plezier gehad aan het maken van een totaal ander nummer dan botweg de vocals of progressie te gebruiken zoals die origineel waren.
Emily zelf vind het 'lovely'... :-) En nee Mars, je moet zeker niet alles goed vinden.
Fijn dat je me iets wou meegeven voor mijn muzikale ontwikkeling. Ik weet niet op welk 'niveau' jij zit, maar ik maak ongeveer al 40 jaar muziek...en nee, technisch ben ik niet zo goed als Chick Corea...
Nog eentje met Emily:
https://soundcloud.com/sk3letvm/persephone

Wel een beetje veel gedoe om een vocal he? :D

Ik kan het wel waarderen als een producer de vrijheid neemt om de vocal aan te passen naar zijn eigen ideeen. Ik vind de edits overigens wel meevallen, ik heb het zelf in andere nummers wel veel extremer toegepast. Een Bb noot in de vocal naar een B consequent veranderen is al voldoende om het nummer in G te kunnen spelen. Die vrijheid moet je gewoon nemen vind ik als dat je interpretatie van de song is.

Die vocal komt uit een remix pack, dus heb je als producer de vrije hand, dat de zangeres misschien oorspronkelijk iets anders bedoeld heeft is juist iets waar je als producer je niets van aan moet trekken. Het opnieuw plakken van de bestaande sporen binnen de bestaande lijntjes is remixen, dat kan iedereen. Maar juist buiten het oorspronkelijke idee treden is meer producer achtig dan remixen, dan ben je iets nieuws aan het creeeren op basis van je eigen ideeen.

Dat daar soms wat dissonante dingen in zitten is een leerproces. Maar dan zou je als je dingen hoort waarvan je denk; 'dat wringt', hier best to the point tips mogen geven van waar dat plaats vindt in de track en wat je er niet goed aan vindt en hoe iemand dat zou aan kunnen passen (dus alternatieve akkoord progressie of melodie lijn).

toch even wat gerommel al wou ik eerst maar mijn mond verder houden. maar het zit me een beetje dwars:

ik gaf mijn mening. die wordt bijna door iedereen tegengesproken alsof ik iets of iemand beledig....ja, ik denk op mijn eigen manier over muziek. dat heeft verder niets te maken met goed of slecht, of tegen, of kwaad..weet ik veel..door mijn eh..kritiek' komen in een keer als regen de complimenten uit de lucht vallen voor het muziekje..alsof ik iets kapot wil maken en dat dat niet terecht is..alsof iets beschermt moet worden.

maar ik wordt wel uitgedaagd door Skeletnvm er iets mee te doen:

Maar euh post hier graag een stukje hoe jij het zou doen. Ik hou van surprises... ;-) Doen !

dan leg ik het nog beter uit in post 11.

en wordt nogmaals tegengesproken alsof ik chinees spreek en niet weet waar ik het over heb en nogmaals uitgedaagd:

Bon. Ik heb helemaal geen problemen met gefundeerde argumenten Mars. Maar ik snap echt niet waar je heen wil. De enige mogelijkheid is dat je zelf iets maakt met dezelde stem en dan snap ik wellicht wat je allemaal bedoeld. Waar wacht je op ?

en dan blijkt bij downloaden dat de zangpartij helemaal niet klopt met zijn versie. Skeletvm zegt ergens dat hij licht gedetuned heeft vanwege valse noten maar het blijft toch iets extremer. en ik vraag me werkelijk af hoe bewust hij dat heeft gedaan en dat het eerder per ongeluk zo is gelopen. misschien heeft ie eerst die akkoorden er onder gelegd en toen gedacht: dit is vals en moet aangepast worden.

kijk, het maakt me allemaal niet zo veel uit. ik doe en kan mijn ding en een ander de zijne. meer kunnen we niet doen. maar als je mij 'uitdaagd' dan moeten de zaken wel kloppen en dan ben ik nu wel hard: als je niet begrijpt dat je de harmonisatie van twee verschillende zanglijnen totaal niet kan vergelijken...dan mis je toch echt bepaalde basis muzikale inzichten en dat zet mij ook aan het twijfelen over andere zaken.

ps: als Chick Corea mij vraagt mee te spelen dan zou een hele eer zijn. Ik heb salsa enzovoort gestudeerd, in een salsaband gezetten en veel latin gecomponeerd. Muy Caliente, senor Skelet!
en zo ook jazz gestudeerd...en dan gaat het niet over dat ik heel goed en knap ben en virtuoos kan spelen. daar gaat muziek niet om,..maar ik versta wel de taal van muziek en kan hem ook spreken en zo ook met C. Corea.

maar geef anders jou gedetunde versie van de zang en dan zal ik kijken of ik het ook kan harmoniseren. misschien kan ik dan wel iet duidelijk maken maar het hoeft niet zo te zijn. er is namelijk niet een beste oplossing... ik gaf je wat tips...meer niet..ik heb en hoef aan niemand iets te bewijzen.

ik gaf mijn mening. die wordt bijna door iedereen tegengesproken alsof ik iets of iemand beledig....ja, ik denk op mijn eigen manier over muziek. dat heeft verder niets te maken met goed of slecht, of tegen, of kwaad..weet ik veel..door mijn eh..kritiek' komen in een keer als regen de complimenten uit de lucht vallen voor het muziekje..alsof ik iets kapot wil maken en dat dat niet terecht is..alsof iets beschermt moet worden.
Dat zie ik anders hoor als ik even voor mezelf spreek. Ik spreek je niet tegen, ik hoor ook wel dat er een aantal dingen niet goed gaan in de track, maar ik luister daar dan doorheen en kijk naar het grotere geheel en hoor een aantal progressive rock invloeden en akkoord progressies op de gewijzigde vocal waarvan ik denk, dat is creatief en inventief gedaan. Daar focus ik dan op.

Als ik het meer op de dingen die wat wringen zou gooien dan zou ik die teveel uitvergroten naar mijn mening door daar de aandacht op te vestigen, maar wat ik dan wel zou doen is even aangeven dat er op de punten : xx:xx en xx:xx iets gebeurd waarvan ik vind dat dat wringt en dan zou ik aangeven wat ik zelf er aan zou doen. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet in lijn te zijn met wat het oorspronkelijke idee van de maker was.

En vergeet niet, het is hier geen examen natuurlijk, iemand deelt enthousiast zijn muzikale uitspattingen die die hobbymatig maakt. Dan is het best prettig als iemand aangeeft wat die er goed aan vindt en indien nodig wat iemand anders zou doen. Maar dat laatste blijft altijd een persoonlijke interpretatie.

Maar ik denk niet dat je je aangevallen moet voelen in deze thread, daar heb ik in ieder geval niets van kunnen ontdekken.

nee, ik voel me niet aangevallen. ga daar maar van uit. maar laat het aub varen...

waarom ik reageer op dit topic is zoals ik al zei, mijn grote obsessie is altijd al geweest: de combinatie melodie en harmonie. en ik vertel hoe ik de nieuwe harmonisatie zou aanpakken als het uitgangspunt een al opgenomen zang-track is.
en dus niet omdat ik iets goed of fout of slecht vind..vind het wel saai...

ik kan wel punten/plekken gaan aangeven waar volgens mij iets niet klopt maar dat rijmt niet met mijn werkwijze......ik ga meestal eerst zoeken in de zanglijn waar specifieke kenmerken in vorm en structuur zitten verborgen..die kunnen dan de leidraad vormen voor de harmonisatie.

beter kan ik het niet uitleggen. en voordoen is ook niet zo maar iets....het is geen theorie en kan een dag werk zijn..het kan zijn dat ik maar weinig ontdek in deze zanglijn..

maar goed ,,het heeft toch allemaal geen zin verder..hij heeft de zanglijn veranderd en gedetuned en ik zit met een geheel andere versie..

Wel een beetje veel gedoe om een vocal he? :D
Hehe...zeg dat wel.

en ik vraag me werkelijk af hoe bewust hij dat heeft gedaan en dat het eerder per ongeluk zo is gelopen.

Hoe kan je nu veronderstellen dat zulke track 'per ongeluk' tot stand komt ? Ik bedoel maar, het begint al met de initiële track te beluisteren,te downloaden, op te knippen in Cool edit, te zoeken naar akkoorden,bepalen wat moglijk is zonder dat het smurf klinkt... enz. Bij deze had ik snel beslist en gekozen om enkel piano toe te voegen. Het past in een reeks van nummers die ik - met instemming van Emily - misschien straks in een CD giet. (als ik tijd en zin heb om centjes uit te geven) Dus ja Mars, toch redelijk bewust mee bezig geweest hoor...
Wat houd jou tegen om de basis vocal track te downen en zelf te sleutelen met Melodyne...of iets anders ?? Dat stelde ik ook voor.

Anyway, ik heb intussen mijn folkgitaar ter hand genomen en ben al weer bezig aan iets nieuws met Emily.
She loves me you know...:P

Hoe kan je nu veronderstellen dat zulke track 'per ongeluk' tot stand komt ? Ik bedoel maar, het begint al met de initiële track te beluisteren,te downloaden, op te knippen in Cool edit, te zoeken naar akkoorden,bepalen wat moglijk is zonder dat het smurf klinkt... enz. Bij deze had ik snel beslist en gekozen om enkel piano toe te voegen. Het past in een reeks van nummers die ik - met instemming van Emily - misschien straks in een CD giet. (als ik tijd en zin heb om centjes uit te geven) Dus ja Mars, toch redelijk bewust mee bezig geweest hoor...
Wat houd jou tegen om de basis vocal track te downen en zelf te sleutelen met Melodyne...of iets anders ?? Dat stelde ik ook voor.

ik zeg helemaal nergens dat die track zo maar tot stand is gekomen....maar goed..ik ben heel duidelijk geweest en er wordt toch over heen geluld. ik heb denk ik wat geleerd vandaag. iets heel belangrijks voor me wat betreft mijn relatie en houding t.o.v. dit forum.

verder ga ik niet mijn tijd en energie steken in het harmoniseren van deze zanglijn. ik heb ook heel duidelijk aangegeven waarom niet. :doei:

Back