Vocoder: hoe duidelijk op te nemen?

Timecop

Preset Manager
Somewhere in the vast nothingness of space...
Zit al tijden met een probleem; ik heb voor verschillende nummers vocoder stukken geschreven, maar het lukt me maar niet om dit goed en duidelijk op te nemen. Ze klinken altijd onduidelijk, niet dof ofzo, maar de articulatie is gewoon niet duidelijk (terwijl ik dat zelf wel doe natuurlijk). Zowel bij opnemen als bij "live" gebruik.

Ik gebruik zelf mijn Korg Radias voor vocoder geluiden met een externe microfoon. Wat ik nu doe is de vocoder gebruiken en dan daaronder het stuk opnieuw inzingen (met veel effecten en autotune!), dan klinkt het nog het beste, maar nog steeds niet echt duidelijk en de timing klopt dan vaak niet perfect.

Heeft iemand tips om de vocoder wat duidelijker te laten klinken? Met effecten ofzo?

Voorbeeldje, vanaf 1.07 min:

http://soundcloud.com/timecop1983/secret-love

kan je niet het zang signaal in mixen, bij veel vocoders kan dat wel. andere carrier gebruiken.

of anders zanglijn opnemen en die opgenomen zanglij door de vocoder halen. dan kan je ze alsnog mixen zodat het wat meer verstaanbaar wordt.
en toch die andere carrier....

Goede mic voor de vocals, redelijk hard compressen voordat het de vocoder ingaat.
Vocals los voor een dry signal en dan mixen tussen deze twee.

Verstaanbaarheid heeft ook te maken met de kwaliteit van de vocoder.

kan je niet het zang signaal in mixen, bij veel vocoders kan dat wel. andere carrier gebruiken.

of anders zanglijn opnemen en die opgenomen zanglij door de vocoder halen. dan kan je ze alsnog mixen zodat het wat meer verstaanbaar wordt.
en toch die andere carrier....

Dat is wel een goede tip die ik nog eens uit zal proberen. Wat ik nu heb gedaan is het vocoder gedeelte opnemen en daarna een nieuw stuk met zang opgenomen, maar dan krijg je toch verschillen in timing en dat hoor je...

Als ik naar het geluids voorbeeld luister dan zou ik proberen om de carrier gewoon een octaaf lager te zetten.
ik denk trouwens ook dat het carrier geluid al gefilterd is en dat daarom het hoog er niet meer doorkomt.

Sommige vocoders hebben een highpass filterje met een envelope follower dat voor de hoge frequenties (F en S bijvoorbeeld) wat ruist inmixt. Misschien dat dat mogelijk is voor jou en dat het helpt...

Ik zou ook eens kijken of je een andere vocoder kan vinden want als je zo op youtube rondkijkt naar vocoder filmpjes van de Korg Radias, dan is het allemaal niet veel soeps.

ik vind het nummer trouwens echt leuk :okdan:

Overdreven articuleren doe ik idd ook, dat helpt zeker weten.

Wat ik daarnaast nog doe is verschillende layers maken met andere carrier sound of dezelfde zoals al vermeld een octaaf transponeren.

De layers daarna EQen zodat hun sterkste punten overblijven en dan kom je een heel eind met verstaanbaarheid.

ook al gezegd: originele vocal inmixen maar dan doe ik vaak een highpass filter zodat het hoog mooi overblijft, krijg je wat meer lucht erin.

Als ik naar het geluids voorbeeld luister dan zou ik proberen om de carrier gewoon een octaaf lager te zetten.
ik denk trouwens ook dat het carrier geluid al gefilterd is en dat daarom het hoog er niet meer doorkomt.

Sommige vocoders hebben een highpass filterje met een envelope follower dat voor de hoge frequenties (F en S bijvoorbeeld) wat ruist inmixt. Misschien dat dat mogelijk is voor jou en dat het helpt...

Ik zou ook eens kijken of je een andere vocoder kan vinden want als je zo op youtube rondkijkt naar vocoder filmpjes van de Korg Radias, dan is het allemaal niet veel soeps.

ik vind het nummer trouwens echt leuk :okdan:

Zal ik eens proberen inderdaad! Thanks!

En zal ook een kijken of het helpt om hetzelfde eens te proberen op de vocoder van mijn Micron...

Voor dit nummer worden de vocals sowieso opnieuw opgenomen door een zanger/zangeres, maar wil in de toekomst vaker een vocoder gebruiken.

Het blijft bij mij altijd een hele tijd zoeken naar de juiste balans als ik mijn Doepfer vocoder gebruik.....dus neem inderdaad de tijd om alles goed in te stellen.

Altijd moeilijk inderdaad, vocoders goed verstaanbaar maken.

Ik werk met een goeie microfoon en een compressor ertussen om zo de hoge noten goed te accentueren.
Verder kost het me altijd erg veel tijd om een geschikte carrier te vinden.
Ook hier is het soms handig om iets met outboard te doen, bijvoorbeeld: een EQ tussen de carrier en de compressor om zo alle frequenties die overbodig zijn of in de weg zitten eruit te gooien.

Een laatste ding wat mij altijd wel helpt: inzingen en spelen van de carrier tegelijk ipv apart zodat je met je carrier lekker in de zang kan hangen kwa timing.

Ja, ik ga vanavond sowieso proberen met EQ te spelen en zang en vocoding tegelijk op te nemen!

Ga het ook even proberen op mijn Micron.

dingen die van belang zijn voor een betere verstaanbaarheid:

- aantal banden, des te meer des te beter
- overeenstemmende pitchrange van carrier en stem
- de harmonische content van de carrier
- compressie alvorens het de voco in gaat

Ter aanvulling:

Soms kan het helpen de carrier in octaven te spelen
Zaagtand als carrier gebruiken....eventueel wat ruis bij mixen
Ikzelf neem altijd de zangpartij eerst op en dat stuur ik door de vocoder. Dan kun je altijd tweaken en meteen horen of het geluid beter/duidelijker wordt.

Ik ben maar wat aan het knoeien met mijn vocoder functie op de zoom studio 1201, maar ik merk dat als ik een mixer (lees voorversterken vd micro - en laag dichtdraaien) gebruik voor de vocoder, ik een veel beter signaal krijg. Ik heb nu na de mixer een compressor en na de vocoder een chorus. Dan vervolgens de bass station 2 zijn presets (0 of 1 is al bingo) en persoonlijk vind ik het verrassend verstaanbaar.
Natuurlijk hoor je altijd goed wat je zingt omdat je weet wat je zegt maar goed 8o)
op de BS2 een zaagtand en of een triangle, eventueel wat noise erbij. Dan wat spelen met 't filter en eventueel wat resonance om nog meer 'piek' te krijgen in de sweet spot die je wil. Best tof. Ik begin al te twijfelen of ik wel een korg R3 ga kopen :-D

Ik vind het een geweldig nummer trouwens, los vd vocoder sound. En voor wat ik googlede, is de Korg Radias en R3 dezelfde vocoder en die zou net wél goed zijn. Dus blijven zoeken (in zover 't na een half jaar al niet gelukt was)

..
Ikzelf neem altijd de zangpartij eerst op en dat stuur ik door de vocoder. Dan kun je altijd tweaken en meteen horen of het geluid beter/duidelijker wordt.

Zo zou ik het ook doen.

En zoals ook al gezegd verschilt het geluid dat je kiest als carrier ook ENORM.
Het geluid/toonhoogte dat je hier gekozen hebt is wat lastiger om verstaanbaar (en mooi) te laten klinken imho.
Zo'n simpel 'droog' zaagtandje en wat lagere toonhoogte kan al gauw duidelijker klinken (robotstemmetje). De vraag is natuurlijk of je dat geluid zoekt/vind passen bij het nummer.

Ook verschil in synth/vocoder kwaliteit scheelt inderdaad.
Uit eigen ervaring:
Microkorg: leuk / sommige bruikbaar; beperkt aantal carriers
Supernova 2 (Novation): heel uitgebreid en makkelijk te bedienen: ELK geluid in de synth kan je als carrier gebruiken! Kwaliteit/verstaanbaarheid hangt af van carrier en instellingen (42 bands vocoder)
V-synth GT (Roland): Top -vind ik: van koortjes tot en met gruizige robot/radio/alien stemmetjes. Veel mogelijkheden, " beperkt aantal" carriers. Verstaanbaarheid is van deze 3 het beste, vind ik. Maar is ook wel een andere prijsklasse, dus ja..

Mijn ervaring met vocoders is dat er veel fabrikanten een vereenvoudigde versie van in hun instrument inbouwen, die echter maar beperkt de correcte functies bevatten en kunnen uitvoeren. Ik bedoel dan vnl. het aantal frequentiebanden, maar ook het juiste gebruik van volumedetekties (envelope followers).
Meestal is dat al af te leiden uit de schematische voorstelling van de ingebouwde vocoder, als idt al meegeleverd werd, zoniet is het meestal erg beperkt.

Sommigen hebben maar 1 bandfilter en 1 volumedetektie, daar hoef je dus niet veel van verwachten hé.
De Korg Radias... wel... ik lees ergens slechts 1 envelope follower... verwacht dan maar geen Kraftwerk imitaties...

Back